دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 39249
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

پروژه‌هاي شهري قم بايد پيوست فرهنگي و رسانه اي داشته باشند

قم نيوز : قم نیوز: عضو كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر قم با اشاره به اهميت مقوله فرهنگ در جامعه، گفت: پروژه‌هاي شهري قم بايد پيوست فرهنگي و رسانه اي داشته باشند
پروژه‌هاي شهري قم بايد پيوست فرهنگي و رسانه اي داشته باشند
به گزارش قم نیوز، مصطفي ملايي با اشاره به اهميت و جايگاه استان قم اظهار داشت: شهر قم شهري با غناي بالاي فرهنگي است يعني ما ميراث دار گنجينه كهن آداب و رسوم، هنجارها و باورهاي اصيل ايراني-اسلامي هستيم و با نگاهي به قدمت ۷۰۰۰ هزارساله قم كه مي‌كنيم به اين نكته بيشتر پي خواهيم برد.

وي قم را پايگاه شيعي دنياي اسلام دانست و افزود: وجود بارگاه ملكوتي حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمكران و بقاع متبركه در كنار حضور مراجع تقليد، حوزه‌هاي متعدد علميه و شخصيت‌هاي ديني نيز دليلي بر اهميت اين شهر هستند.

عضو شوراي اسلامي شهر قم تصريح كرد: در كنار ظرفيت مذهبي، شهرداري و مديران شهري به خصوص شهردار قم بحث تمدن سازي نوين در قم را مطرح كرده‌اند كه نشان مي‌دهد اين آمادگي وجود دارد كه قم به سمت تمدني نوين اسلامي در درازمدت برود كه اين مورد در اسناد بالادستي و راهبردي استان ديده‌شده است.

وي بابيان اينكه يكي از راه‌هاي ملموس سازي فرهنگ، آداب و رسوم قم پروژه‌هاي شهري است، تأكيد داشت: برخي پروژه‌ها مانند پارك آبي و غيره به صورت مستقيم درگير مسائل فرهنگي هستند ولي بايد سعي شود تمامي پروژه‌ها به صورت مستقيم و غيرمستقيم از نظر فرهنگي، اجتماعي، ايمني و بهداشتي داراي پيوست فرهنگي باشند.

ملايي ادامه داد: پروژه‌هاي شهري زنده هستند و نيازمند آن است قبل از آنكه پروژه‌اي رقم بخورد پيوست‌هاي فرهنگي و اجتماعي‌اش ديده شود.

وي به تشكيل كميته پيوست نگاري فرهنگي در شوراي شهر اشاره داشت و گفت: متأسفانه جاي آن وجود دارد كه دانشگاه و حوزه مخصوصاً جاهايي كه دروس علوم انساني ارائه مي‌شود حضوري فعال در اين زمينه داشته باشند ولي باز هم متأسفانه عقبه فكري زياد خودش را درگير نمي‌كند و يا شايد عقبه اجرايي استقبال نمي‌كند تا اين پيوست نگاري صورت بگيرد.

 نايب‌رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر قم عنوان داشت: در شرايطي كه رهبر معظم انقلاب بارها بر جنگ نرم و تهديد نرم اشاراتي داشته‌اند ولي متأسفانه در اين زمينه خلأهاي زيادي وجود دارد كه اين خلأها هزينه‌هاي سنگيني را در حال تحميل هستند.

وي ابراز داشت: مديريت شهري بايد در قالب پيوست نگاري فرهنگي وضعيت اجتماعي فرهنگي پروژه را بررسي كند و ببيند چه آثار و تأثيراتي در وضعيت اقليمي اجتماعي منطقه اين پروژه خواهد داشت.

ملايي رقم اجراي اين پيوست‌هاي فرهنگي را ناچيز ذكر كرد و گفت: شايد هزينه چنين پيوست‌هايي يك‌هزارم مبلغ اجراي پروژه هم نباشد ولي مطمئناً داراي تأثيراتي ده‌ها برابري خود پروژه خواهد بود.

وي بحث پيوست نگاري رسانه‌اي را هم جزء الزامات اجراي پروژه‌ها عنوان كرد و افزود: با توجه به ظرفيت عظيم رسانه‌ها و تأثيرگذاري آن‌ها در جامعه بايد مستندسازي پروژه‌ها در قالب رسانه صورت بگيرد و با استفاده از ابزارهاي سمعي و بصري براي آيندگان مستندسازي كرد.

عضو شوراي اسلامي شهر قم خاطرنشان كرد: اين پيوست باعث آن مي‌شود تا نسل‌هاي آينده متوجه شوند كه اين پروژه با چه سختي و مشقتي ساخت شده است و همچنين باعث هم ‌نوا شدن و تعامل مردم با پروژه‌ها خواهد شد.

وي در پايان تصريح كرد: بايد براي اين‌گونه پيوست سازي رديف بودجه و اشخاص مشخصي در نظر گرفته شود تا بتوانند در كنار رصد، كار را به جلو هدايت كنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgyx9w.ak9yt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما