شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 39344
منبع : سلامت آنلاین

چه کنیم هنگام سحرگرسنه شویم ؟

قم نيوز : قم نیوز: امسال ساعات روزه داری زیاد و فاصله افطار تا سحر کم است و اغلب افراد چون در وعده افطار از غذاهایی که هضم سختی دارد استفاده می کنند، معمولا در وعده سحر تمایلی به خوردن غذا ندارند .
چه کنیم هنگام سحرگرسنه شویم ؟
به گزارش قم نیوز، دکتر سید مهدی میرغضنفری مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش می گوید : مصرف غذاهای غلیظ و سنگین در وعده افطار توصیه نمی شود مثلاً باید از مصرف حلیم پرچرب و بعضی از انواع آش که دارای لعاب و مقدار زیادی حبوبات ، روغن ، پیاز داغ ، نعناع داغ ، سیر سرخ کرده و . . . هستند اجتناب کرد و یا در حجم خیلی کم از آن ها میل نمود و یا آن ها را به صورت سبک تهیه و مصرف کرد .

این متخصص فیزیولوژی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توانیم آش را سبک تهیه کنیم می افزاید: آش‌های بدون رشته که حاوی مقداری لپه ، کمی برنج ، کمی گوشت چرخکرده یا کمی گردن مرغ  یا مختصری گوشت سینه مرغ  و مقدار بیشتری سبزی ‌باشند و لعاب کمی داشته باشند، از جمله آش های سبک است که سهل الهضم بوده و بدون شک افراد در وعده سحر گرسنه خواهند بود .

نگهداری غذای سحری چگونه باید باشد ؟

دکتر میرغضنفری در این خصوص می گوید:  اکثر افراد غذای سحری را شب هنگام تهیه نموده و آن را در زمان سحر گرم کرده و میل می‌‌نمایند . اما توصیه می کنیم غذا را بعد از پخت ، بدون برداشتن درِ ظرف ، در محیط آشپزخانه که خیلی گرم نباشد و خنک باشد بگذارند به شرطی که بیش از 4-3 ساعت تا سحر فاصله نباشد و بهتر است از قرار دادن غذا در یخچال و گرم کردن مجدد آن در سحر جلوگیری شود ، زیرا در این صورت غذای مانده به حساب می‌آید .

فاصله بین خوردن غذای سحری و خوابیدن

به گفته این کارشناس طب اسلامی فاصله غذا تا هنگام خواب باید خیلی کم نباشد و بسته به نوع غذا این فاصله متغیر است . مثلاً اگر غذا سنگین و دارای گوشت و نان باشد باید 3-2ساعت تا خواب فاصله باشد و اگر غذا سبک باشد 2 – 5/1 ساعت فاصله کافی است . در حقیقت قاعده کلی این است که معده پر و سنگین نباشد و معده بعد از اینکه کمی سبک شد شخص بخوابد . پس از خوردن سحری نیز طبق همین قاعده نباید بلافاصله فرد بخوابد بلکه بهتر است هم راستا با توصیه های دینی بین‌الطلوعین (1 تا 2 ساعت بعد از اذان صبح) بخوابد .

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc01q1.2bqo08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما