چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 39468
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم:

جاذبه‌های کویرگردی قم از فرصت‌های صنعت گردشگری در کشور است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: بهره مندی از ظرفیت جاذبه‌های کویرگردی قم یکی از مهمترین فرصت‌های صنعت گردشگری در کشور است.
جاذبه‌های کویرگردی قم از فرصت‌های صنعت گردشگری در کشور است
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی اظهار کرد: استان قم با موقعیت اقلیمی فرصت کویرگردی و کویر نوردی را فراهم ساخته است که باید در این حوزه ظرفیت دفاتر مسافرتی و تورهای قم گردی به عنوان یکی از فرصت‌های گردشگری در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: تنوع ویژگی‌های طبیعی از جمله دریاچه نمک و حوض سلطان و آثار تاریخی شاخص از جمله تیمچه بازار، خانه‌های تاریخی و سایر اماکن در استان قم موجب شده است تا گردشگران به این شهر سفر کرده و از ظرفیت‌های آن در زیست محیطی و میراث فرهنگی بهره‌مند شوند.

رضایی با اشاره به اینکه نیازمند توسعه صنعت گردشگری در این استان هستیم گفت: امکان استفاده از ظرفیت وجود زائران شیعه کشور‌های همسایه و جهان از این مکان مقدس به عنوان گردشگری مذهبی، ارتباط مستمر آسان با کشورهای اسلامی و ایجاد بستر مناسب برای ورود گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: استان قم ام القرای جهان تشیع است و وجود حرم کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه و حوزه‌های علمیه و همچنین اشتراکات مذهبی با کشور‌های همسایه در بخش‌های مختلف موجب حضور ملیت‌های مختلف در این شهر شده است که باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و توسعه صنعت گردشگری غافل نباشیم.

وی به چالش‌های صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: تاخیر در واگذاری زمین مورد نیاز برای سرمایه گذاران، فرسوده شدن تاسیسات و تجهیزات گردشگری به‌خاطر عدم سرمایه گذاری مستمر، ضعف تبلیغات رسانه‌ای در خصوص جاذبه‌های گردشگری استان در سطح کشور و جهان، عدم وجود نظام جامع آماری در خصوص شاخص‌های اصلی گردشگری و شکل‌نگرفتن بازار شبکه‌ای گردشگری از مهمترین چالش‌هاست که باید مورد بررسی قرار گیرد.

رضایی بیان کرد: نبود ساماندهی در خصوص زائران عراقی ورودی به استان توسط دستگاه‌های استان، عدم هماهنگی دستگاه‌های در بحث قوانین حمایتی، ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی بخشهای مختلف، نبود مطالعات دقیق در خصوص گردشگری مذهبی، تخریب بناهای تاریخی توسط حفاران غیر مجاز، نبود اطلاع رسانی مناسب در خصوص جاذبه‌های طبیعی و اکو توریسم استان و موازی کاری دستگاه‌های استان در خصوص گردشگران مسائلی است که صنعت گردشگری را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: دولتی بودن گردشگری و استفاده از بودجه استانی و کشوری در این بخش، گسترش شبکه جاده‌ای و قرارگرفتن در شاه راه مواصلاتی کشور و وجود ظرفیت و نیروی انسانی برای استفاده در بخش گردشگری استان از نقاط قوت در بخش گردشگری استان است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjoxet.uqehmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما