دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : 4079
سرلشکر رحیم صفوی:

روزانه 17 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه از طریق تنگه هرمز روزانه حدود 15 تا 17 میلیون بشکه نفت عبور می‌کند، گفت: حدود 20 درصد این نفت عبوری به اروپا، 70 درصد به کره جنوبی، ژاپن، چین و هند منتقل می‌شود.
روزانه 17 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند
به گزارش قم نیوز، یحیی رحیم صفوی یکشنبه شب در همایش مهدویت که با حضور گسترده علما و مردم در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه ژئوپولتیک رابطه سه حوزه جغرافیا، سیاست و قدرت است، اظهار داشت: جغرافیا یعنی روابط انسان با مکان و تاثیرگذاری آنها بر هم و به طور مثال بعضی کشورها بزرگ هستند و جمعیت زیادی دارند و به همین دلیل قدرت اقتصادی قوی‌تری دارند و برخی دیگر از کشورها کوچک هستند و جمعیت کمی داشته و قدرت اقتصادی ضعیف‌تری دارند.

وی با اشاره به اینکه جهان اسلام ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی و جمعیت مسلمانانی که در کشورهای غیر عضو کنفرانس اسلامی ساکن هستند را شامل می‌شود، تصریح کرد: باید تحلیل کنیم آیا جهان اسلام به عنوان یکی از قطب‌های جهان در معادلات جهانی در قرن حاضر نقش خواهد داشت؟

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه عوامل توانمند سازی که می‌تواند جهان اسلام را به عنوان قدرت جهانی اسلام در قرن حاضر بروز و ظهور دهد موقعیت جغرافیایی کشورهای مسلمان و جمعیت آن‌ها، موقعیت ژئوپولوتیکی، موقعیت ژئواستراتژیک و موقعیت اقتصادی و فرهنگی است، افزود: موقعیت جغرافیایی این ۵۷ کشور مسلمان حدود یک پنجم کل خشکی‌های جهان است که شامل شمال آفریقا، خاورمیانه، پنج کشور آسیای مرکزی و چند کشور جنوب شرقی آسیا است که این مجموعه پیوسته ۵۷ کشور جهان اسلام را تشکیل می‌دهند و از یک موقعیت مکانی و جمعیتی مناسب برخوردارند.

صفوی با بیان اینکه موقعیت ژئوپولوتیکی یعنی اینکه این ۵۷ کشور که در سه قاره آفریقا، آسیا و منطقه شرق آسیا قرار گرفته‌اند از منابع بسیار غنی برخوردارند، خاطرنشان کرد: اکنون ۷۵ درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان و ۵۷ درصد ذخایر گاز جهان در این کشورهای مسلمان است.

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا برای توسعه کشور و صنعت خود به دو بخش انرژی نفت و گاز احتیاج دارند، اضافه کرد: ذخایر نفت آمریکا و اروپا حداکثر تا ۱۵سال آینده رو به اتمام است.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه ذخایر نفت کشور انگلستان تا سال ۲۰۱۶ میلادی به اتمام خواهد رسید، گفت: انگلستان اکنون در دریای شمال حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت استخراج می‌کند که تا دو سال قبل ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کرده است، اما اکنون مجبور است واردات نفت داشته باشد.

صفوی با بیان اینکه کل ذخایر مرکزی نفت آمریکا ۳۰ میلیارد بشکه نفت است و این کشور در روز حدود ۲۵ درصد تولید نفت جهانی را مصرف کرده و بزرگ‌ترین درخواست کننده و مصرف کننده نفت جهان است و بعد از آن چین در رتبه دوم قرار دارد، اظهار کرد: روزانه حدود ۸۰ میلیون بشکه نفت در جهان تولید می‌شود که ۲۵ درصد آن را آمریکایی‌ها مصرف می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر ذخایر فقط منطقه خلیج فارس حدود ۶۳ تا ۶۵ درصد نفت جهان را در اختیار دارد، تصریح کرد: عربستان حدود ۲۶۴ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد و در رتبه بعد ایران ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه نفت کشورهای اروپایی حداکثر تا ۱۵ سال دیگر به اتمام خواهد رسید، افزود: نفت کشورهای منطقه خلیج فارس تا ۵۰ سال دیگر دوام دارد و گاز این منطقه نیز تا ۳۰۰ سال بیشتر ذخایر آن ادامه دارد و تمام دنیا به ذخایر نفت و گاز این کشورهای مسلمان احتیاج دارند.

صفوی با اشاره به اینکه جهان اکنون هفت میلیارد نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون نفر آن مسلمان هستند، خاطرنشان کرد: نرخ متوسط رشد مسلمان‌ها بالاست و حدود ۲.۵ درصد است در حالی که برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه نرخ جمعیت منفی دارند و این مسئله نشان می‌دهد که در آینده این کشور‌ها نیروی کار کمتری دارند و نیروی جوان آن‌ها رو به کاهش می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت کل جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۹.۸ میلیارد نفر خواهد رسید، اضافه کرد: در آن زمان جمعیت مسلمانان به بالای دو میلیارد نفر خواهد رسید.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه جمعیت مسلمان‌ها شامل جمعیت آنها در کشورهای اسلامی و هم حتی در کشورهای اروپایی است، گفت: کشور فرانسه چهار میلیون نفر مسلمان دارد و در آلمان بالای پنج میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و یکی از ناکامی‌های اروپایی‌ها این است که در جمعیتی که به‌وجود می‌آید جمعیت مسلمان‌ها بیشتر می‌شود و اکنون در پارلمان انگلستان نماینده‌ای از مسلمان‌ها حاضر است.

صفوی با اشاره به اینکه از نظر فرهنگی تمام مسلمانان اعتقادات مشترکی مثل تنها خدای واحد، قرآن کریم، پیامبراکرم(ص) دارند و اعمال مشترکی همچون نماز، روزه و حج انجام می‌دهند، اظهار کرد: هر ساله چند میلیون نفر مسلمان به حج می‌روند و هیچ دینی را مثل اسلام نمی شناسید که همه جمعیت آن اعمال مشترکی را با توجه به تفاوت قومی، زبانی و رنگی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه گلوگاه‌های استراتژیک جهان تنگه‌هایی همچون هرمز و سوئز در تسلط و کنترل کشورهای جهان اسلام است، تصریح کرد: ۸۰ درصد حمل و نقل تجارت جهانی از طریق دریا و کشتی است و به همین دلیل این تنگه‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با تاکید بر اینکه از طریق تنگه هرمز که ایران بر آن تسلط دارد روزانه حدود ۱۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت عبور می‌کند، اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد این نفت عبوری به اروپا، ۷۰ درصد به کره جنوبی، ژاپن، چین و هند منتقل می‌شود.

رحیم صفوی با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر نفت در تنگه هرمز قرار دارد، خاطرنشان کرد: فقط ۱۳ تا ۱۴ درصد نفت کشورهای خلیج فارس از طریق لوله صادر می‌شود و همچنین مسیر عبوری بیش از ۷۰ درصد واردات کشورهای جنوبی خلیج فارس مثل خود ایران از تنگه هرمز است.

وی با اشاره به اینکه در محیط‌های جهانی جنگ فرهنگی و اقتصادی مطرح است، گفت: جنگ فرهنگی قبلا شامل سه قطب کمونیسم، ایدئولوژی لیبرال دموکراسی غرب و اسلام بود که اکنون با فروپاشی شوروی سابق و کمونیسم جنگ فرهنگی و رقابت اصلی بین لیبرال دموکراسی غرب و اسلام است.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: با توجه به شواهد به نظر می‌رسد قدرت جهان اسلام از قدرت‌هایی است که در حال بروز و ظهور است.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcb.zbaurhbg9iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما