دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : 41404
منبع : خبرگزاری فارس
تحلیلی بر دیدار رئیس دفتر رئیس جمهور با مراجع تقلید

«فرهنگ» و «اقتصاد» مهمترین اولویت‌های کنونی کشور است

قم نيوز : قم نیوز: مراجع معظم تقلید در دیدار اخیر رئیس دفتر رئیس جمهور با ایشان بر توجه هرچه بیشتر دولت به «فرهنگ» و «اقتصاد» در کشور تاکید کرده و این دو مسئله را از اولویت‌های امروز کشور برشمردند.
«فرهنگ» و «اقتصاد» مهمترین اولویت‌های کنونی کشور است
به گزارش قم نیوز، حسن شیخ حائری: مرور رهنمودهای سه تن از مراجع معظم تقلید و همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی در قم در دیدار با محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت نشان می‌دهد که همچنا، بحث فرهنگ و در کنار آن مسائل اقتصادی، به عنوان کلیدواژه‌ها و اولویت‌های کشور مطرح است.

در این بین آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به شکل صریح به نیازهای فرهنگی جامعه اسلامی و ضرورت برنامه‌ریزی بهتر و فعالیت بیشتر در این زمینه توجه داده و در این راستا، به این نکته مهم هم اشاره داشته‌اند که کارها و فعالیت‌ها باید در دستان متدینان متخصص باشد تا از رهگذر عقل و درایت، امور به سرانجام برسد.

اما در بیانات آیت‌الله جعفر سبحانی، مسائل مربوط به ازدواج، جمعیت و حجاب مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

در این بین، معظم‌له تلاش‌ داشته‌اند تا دو بحث ازدواج و حجاب را که بیش از آنکه جلوه‌ای فرهنگی داشته باشد جلوه‌ای اجتماعی دارد با فرهنگ درآمیزند.

آیت‌الله سبحانی در این دیدار به این سرفصل‌ها اشاره دهند:

ضرورت سرعت گرفتن رفع موانع ازدواج با بسترسازی فرهنگی برای ترویج ازدواج‌های آسان.

ضرورت بسط فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه دینی با نگاه فرهنگی و اقناعی که نیازمند انسجام همه دستگاه‌هاست.

وی در عین حال ضرورت توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت را متذکر شده است.

اگر نگاهی هم به سخنان حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی به عنوان نماینده مرجع عالیقدر، آیت‌الله سیستانی بیندازیم، متوجه می‌شویم که ایشان هم به اهمیت حوزه فرهنگ و رسانه و ضرورت فعالیت‌های اثباتی و ایجابی در این حوزه و نه سیاست‌های انقباضی، تاکید داشته و در عین حال، دو سرفصل «ضرورت حفظ انسجام و وحدت جامعه» و همچنین «اهمیت استفاده از فرصت‌های پیش آمده برای مبارزه با جریان‌های تکفیری» را به دولت گوشزد کرده است.

و اما نکات مورد اشاره آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، تلفیقی از اقتصاد و فرهنگ است.

این مرجع تقلید در بخشی از بیانات خود، به سه معضل اصلی اقتصاد کشور یعنی قاچاق، سودهای بانکی و یارانه نقدی توجه داشته که در مورد اول، ضرورت هماهنگی همه دستگاه‌ها برای مبارزه با این پدیده شوم و البته همراهی مردم مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین در برخی از دیدارهای اخیر خود با برخی از وزرا و اعضای هیأت دولت، ضرورت بازرسی دقیق محموله‌های وارداتی به کشور را هم در این رابطه متذکر شده است.

آیت‌الله مکارم‌ شیرازی در عین حال درباره سودهای بانکی هم به پرداخت سودهای منطقی برای عقود شرعیه توجه داده و هم ضرورت تبعیت همه بانک‌ها از مصوبات بانک مرکزی را یادآور شده است.

این مرجع تقلید همچنین درباره پرداخت یارانه‌های نقدی، دولت را به تجدید نظر جدی در این مسئله فرا خوانده تا بر این اساس، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی و صنعتی، رو به سامان و بهبودی گذارد.

نکته دیگر مورد نظر آیت‌الله مکارم، البته مسئله‌ای فرهنگی تلقی می‌شود که همانا ضرورت توجه به بحث فضای مجازی و امور فرهنگی و ضرورت اتخاذ راهکارهای اثباتی و ایجابی است؛ نکته‌ای که در بیانات حجت‌الاسلام شهرستانی هم به آن اشاره شده بود.

اکنون اگر نگاهی به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت و بر شمردن اولویت‌های اصلی کشور داشته باشیم، می‌توان گفت که بدون شک، یکی از مهمترین کلیدواژه‌های بیانات رهبر انقلاب در این دیدار، بحث «فرهنگ» بود؛ چراکه معظم‌له این سرفصل را در کنار 6 سرفصل دیگر، یعنی امنیت، فضای مجازی، علم و فناوری، برنامه ششم، اقتصاد مقاومتی و سیاست خارجی به عنوان اولویت‌های اصلی کشور و نقشه راه دولت یازدهم در یک سال پیش رو خواندند و بر پیگیری آنها تاکید فرمودند.

البته مروری بر این هفت سرفصل نشان می‌دهد که علاوه بر خود فرهنگ، سرفصل‌های امنیت، فضای مجازی و علم و فناوری هم به شکل مستقیم با مفهوم فرهنگ، عجین است. جالب این است که حضرت آقا در تبیین سرفصل اقتصاد مقاومتی هم، یکی از الزامات مهم عملی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در بحث «گفتمان سازی» می‌دانند که این بحث هم ارتباطی تنگاتنگ با فرهنگ و مسائل فرهنگی دارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که علاوه بر خود فرهنگ، بسیاری دیگر از سرفصل‌های مورد اشاره رهبر انقلاب به عنوان اولویت‌های اصلی کشور هم، به بحث استراتژیک فرهنگ گره خورده است و به همین دلیل و بر این اساس، نمی‌توان فرهنگ را فقط به عنوان یک هفتم اولویت‌های اصلی کشور دانست.

در عین حال، اهمیت مباحث اقتصادی هم بر کسی پوشیده نیست و با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، ناگفته پیداست که «فرهنگ و اقتصاد»، دو اولویت قطعی دولت در ایام پیش رو است؛ نکته‌ای که مراجع معظم تقلید هم به درستی به آن توجه دارند و آن را در دیدار با اهالی دولت متذکر شده و می‌شوند.

اکنون شایسته است تا در بخش پایانی این نوشتار، این نکته بسیار مهم و استراتژیک را از بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شویم، آنجا که اظهار کرد: «اگر مسائل فرهنگی کشور حل نشود؛ مسائل اقتصادی کشور هم حل نخواهد شد.»

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc00q0.2bqsx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما