جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 42221
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

زنگ خطر زباله‌ها براي محيط زيست قم

قم نيوز : قم نیوز: دفن زباله‌ها يكي از خطرات جدي براي محيط زيست محسوب مي‌شود كه مي‌تواند علاوه بر تخريب خاك، آلودگي منابع زيرزميني را نيز در پي داشته باشد و شهرداري‌ها در اين زمينه بايد راهكارهاي جايگزين از جمله استفاده از دستگاه‌هاي تبديلي را در دستور كار قرار دهند.
زنگ خطر زباله‌ها براي محيط زيست قم
به گزارش قم نیوز، محيط زيست، آب، خاك، طبيعت و زندگي در اختيار انسان قرار داده شده و حفظ و حراست از آن نيز بر عهده اوست. انسان است كه مي‌تواند با سوء مصرف، محيط زندگي و زيست خود را تخريب كرده و يا شرايط بهتر از گذشته را فراهم كند. امروزه با گسترش شهرنشيني تخريب محيط زيست براي زندگي بهتر به عنوان خطري براي زندگي آينده بشريت مطرح است و بسياري از دوستداران و حافظان محيط زيست اقدام به حركت داوطلبانه براي آگاهي بخشي به جامعه كرده‌اند.

هرچند نقش مردم در حفاظت از محيط زيست و طبيعت بسيار چشمگير است، اما در اين بين مسوولان و مديران شهرها نيز وظيفه‌اي سنگين بر دوش داشته و با استفاده از همراهي مردم بايد بسترهايي را براي جلوگيري از لطمه خوردن به محيط زيست فراهم كنند.

شهرداري‌ها يكي از ارگان‌هايي هستند كه امروز به طور مستقيم بخشي از وظايف مرتبط با حفظ محيط زيست بر دوش آن‌هاست. هرچند در شهرها بخشي از وظايف بر دوش دولت و ديگر ارگان‌ها و بخشي بر عهده شهرداري‌هاست اما آن‌ها نقش ويژه تري نسبت به ديگر دستگاه‌ها براي حفظ طبيعت و بهبود فضاي زيست محيطي دارند.

در مجموعه وظايف شهرداري‌ها در حوزه مديريت محيط زيست شهري در بخش امور مواد زائد و جامد، امور آب و فاضلاب و امور مربوط به آلودگي هوا و صدا تعريف مي‌شود كه مديران شهري وظيفه دارند با برنامه ريزي صحيح و كارآمد اين بخش‌ها را مديريت كرده و از تخريب محيط زيست از اين مسيرها جلوگيري كنند، هرچند آن‌ها به تنهايي قادر به اين اقدام نبوده و بايد برنامه‌هاي خود را با همكاري و حمايت ديگر سازمان‌هاي شهري از جمله محيط زيست، استانداري‌ها و ديگر مجموعه‌ها اجرايي كنند.

بخشي از امور مرتبط با مواد زائد و جامد و آب و فاضلاب به نحوه مديريت پسماندها در شهر برمي‌گردد. از مرحله توليد تا دفع پسماند شهرداري‌ها با اين مساله درگير شده و عدم مديريت آن نقش بسزايي در تخريب و آلودگي محيط زيست دارد به گونه اي كه جمع آوري نادرست و يا دفع بدون كارشناسي اين مواد اثر مستقيم بر روي محيط زيست خواهد داشت و مي‌تواند آينده بشريت را به خطر اندازد.

هرچند بخش اعظم توليد زباله به فرهنگ مردم بر مي‌گردد اما در اين بخش نيز شهرداري‌ها به طور غير مستقيم دخيل بوده و به عنوان ارگاني فرهنگ ساز بايد مديريت توليد زباله را نيز بر عهده داشته باشند تا از توليد پسماندهاي خطرساز براي محيط زيست و همچنين جمع آوري نادرست آن‌ها جلوگيري كنند.

اما وظيفه مستقيم شهرداري‌ها در اين بخش مربوط به جمع آوري و دفع پسماند است. امروزه در كشور ما عموماً جمع آوري زباله به وسيله دستگاه‌هاي مكانيزه‌اي صورت مي‌گيرد كه معمولاً استانداردهاي لازم در حفظ محيط زيست و تحويل صحيح پسماند را رعايت مي‌كنند اما اثر اصلي به نوع دفع پسماند بر مي‌گردد.

در بسياري از شهرهاي كشور ما پسماندهاي شهري دفن مي‌شود. اقدامي كه مستقيماً آب و خاك را به خطر انداخته و به دنبال آن زندگي بشر را با مخاطراتي رو به رو خواهد كرد. هرچند عمده زباله‌هاي توليدي شهري خشك و تر و در يك كلام خانگي هستند، اما عموماً زباله‌هاي عفوني نيز به دليل عدم رعايت قوانين و استانداردها با آن‌ها تركيب شده و يكجا دفن مي‌شوند كه در پي آلودگي آب و خاك مي‌توانند بيماري‌هاي گوناگوني را در جامعه شايع كنند.

در شهر قم روزانه بيش از ۷۰۰ تن زباله توليد مي‌شود كه به گفته مديران شهري عمده اين زباله‌ها دفن مي‌شوند. در ۱۳ كيلومتري شهر سايتي به نام البرز بنا شده كه در اين محدوده اقدامات مرتبط با جمع آوري و دفن زباله صورت مي‌گيرد. هرچند اين روش غيراصولي و خطرساز سال‌هاست در اين شهر به كار گرفته شده اما كمتر از يك سال است كه مديران شهري تصميم به تغيير روند دفع زباله شهري و جلوگيري از تخريب محيط زيست گرفته‌اند.

امروزه در سطح جهان روش‌هاي مختلفي براي دفع زباله به كار گرفته مي‌شود اما در كشور ما استفاده از هاضم و دستگاه‌هاي زباله سوز و يا تهيه كود كمپوست رواج بيشتري دارد. شهرهايي از جمله اصفهان و تهران كه در بحث مديريت پسماند در كشور پيشتاز هستند اين روش‌ها را براي دفع پسماند به كار گرفته‌اند.

اواخر سال گذشته بود كه مديران شهر قم نيز از تصميم خود براي تغيير روش دفع زباله و احداث كارخانه‌هاي زباله سوز و استحصال انرژي از پسماندهاي شهري دادند. هرچند ماه‌ها از اين اطلاع رساني مي‌گذرد اما به نظر مي‌رسد ظرف روزهاي گذشته مراحل نهايي براي راه اندازي اين كارخانه‌ها آغاز شده است.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم در اين مورد با اشاره به ضرورت احداث نيروگاه زباله‌سوز با سيستم دايجستر، ميزان توليد زباله در شهر را خطرساز دانست و گفت: براساس قانون بايد ميزان دفن زباله در شهرها به صفر برسد كه اين شرايط در قم هنوز فراهم نشده است.

سيدامير سامع با اشاره به شرايط سايت دفن زباله البرز افزود: قريب به نيمي از زباله‌هاي توليد شده در قم قابل تبديل به انرژي است و مي‌توان با اتخاذ سازوكاري براي سوزاندن از آن‌ها انرژي استحصال كرد.

وي توليد برق از مواد آلي زباله‌ها را امكان پذير دانست و گفت: در اين راستا نيز سعي داريم سيستمي را در سايت البرز مستقر كنيم تا بتوان از اين زباله‌ها نيز برق توليد كرد.

معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه براي استقرار سيستم‌هاي زباله سوز و هاضم بيش از ۲ هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است، گفت: در اين زمينه از مشاركت بخش خصوصي استفاده خواهيم كرد تا بتوان هرچه سريع‌تر اقدامات لازم براي راه اندازي اين سيستم را سامان داد.

سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با اشاره به شرايط دفع زباله در اين شهر اظهار كرد: در حال حاضر در مجموعه سايت البرز گودالي به عمق ۱۵ متر و طول و عرض ۱۰۰ و ۳۰ متر حفر شده و دفن زباله در اين مجموعه صورت مي‌گيرد كه ادامه اين روند محيط زيست استان را با معضلي جدي روبه رو خواهد كرد.

سيد عبدالله ميرابراهيمي تفكيك زباله را يكي از ضروريات براي كاهش توليد زباله عنوان كرد و افزود: در اين زمينه مديريت شهري نيازمند همكاري و همراهي مردم است تا اولاً ميزان توليد زباله كاهش يافته سپس بستري براي استفاده صحيح از اين پسماند فراهم شود.

وي به راهكارهاي مختلفي كه براي جلوگيري از دفن زباله وجود دارد اشاره كرد و افزود: در اين راستا دو برنامه جدي در مديريت شهري اجرايي شده و با توجه به اينكه شهرداري به تنهايي قادر به تأمين منابع لازم براي احداث اين مجموعه‌ها نيست در حال جذب سرمايه گذار براي احداث كارخانه‌ها هستيم.

با توجه به اينكه مدت زيادي از روند دفن زباله در شهر مي‌گذرد و خطرات جدي محيط زيست قم را تهديد مي‌كند، مردم و دوستداران محيط زيست منتظر اقدام جدي و سريع مديران شهر براي توقف اين حركت خطرساز هستند؛ هرچند نقش مردم در كاهش توليد زباله و تغيير الگوي مصرف براي جلوگيري از توليد زباله‌هاي خطرساز نيز غيرقابل چشم پوشي است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdca6uny.49nuu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما