پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 42531
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد:

نقش زنان بزرگ تاریخ کربلا برای نسل‌های جدید بازخوانی شود

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه بر لزوم ترسیم دقیق چهره واقعی از حماسه زنان بزرگ تاریخ کربلا تاکید کرد.
نقش زنان بزرگ تاریخ کربلا برای نسل‌های جدید بازخوانی شود
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مهدوی‌راد در مراسم عزاداری شام غریبان در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: حادثه کربلا، حادثه‌ای چند بعدی است که هر بعدی از آن را بررسی می‌کنیم، ابعاد مختلف دیگر از آن صادر می‌شود.

وی افزود: عاشورا، روزی عجیبی است، این روز، روز بر خاک افتادن انسان‌های بزرگی است که هر کدام از این یاران به دنیایی می‌ارزیدند.

استاد حوزه بیان کرد: امروز همه هستی بر امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان گریه می‌کنند؛ روز بسیار سختی است که عالم و آدم بر حضرت می‌گریند.

وی گفت: امروز، یک سوی حادثه عاشورا تمام می‌شود؛ بر اساس شمارش مرحوم سماوی، شمار یاران امام حسین(ع) بیش از 100 نفر بودند که در روز عاشورا به شهادت رسیدند.

مهدوی‌راد بیان کرد: نقش زن در حادثه عاشورا نقشی بسیار مهم است که از امروز نقش و جایگاه  حضرت زینب(س) بیشتر نمایان شد.

وی افزود: در روز عاشورا، کوفی چندانی که تبار شیعی باشد  وجود نداشت؛ دستگاه اموی به اجبار مردم را از کوفه به سمت کربلا می‌بردند که بسیاری از مردم در بین راه حرکت می‌کردند.

استاد حوزه بیان کرد: شبکه‌هایی مثل وصال که شبه می‌کنند یک عده شیعه در کربلا امام خویش را کشتند، کاملا اموی هستند که حتی نباید آنها را سنتی و وهابی دانست، زیرا تبار  و افکار آنها اموی است.

وی گفت: هر 25 فرمانده سپاه یزید عثمانی بودند؛ کوفه زمان امام حسین(ع) کوفه زمان امام علی(ع) نیست؛ معاویه دو بار شیعیان را از کوفه بیرون کرد و جای آنها را به اموی‌ها داد.

مهدوی راد بیان کرد: یکی از زنان بزرگ حادثه کربلا، همسر عبدالله ابن عمیر است که پیش از آغاز رسمی درگیری‌ها در کربلا با رشادت غیر قابل وصفی مبارزه کرد و به شهادت رسید؛ ام وهب که همسر وی بود، در کنار جنازه شوهر رسید و مویه کرد؛ شمر نیز دستور  داد که این زن را نیز به شهادت برسانند.

وی افزود: یکی از زنان بزرگ حادثه کربلا همسر جناب زهیر بود؛ زهیر یکی از یاران شهید امام حسین(ع) گرایش عثمانی داشت، ولی چندان نیز متعصب نبود، ولی با امام(ع) نیز نبود؛ در این بین همسر او «دلهم» وی را به حضور در بین یاران امام تشویق کرد و پس از ملاقات با امام حسین(ع) به حدی تغییر کرد که همه مردم پس از مشاهده او، متوجه شدند که چقدر ایشان عوض شده است و در شب عاشورا به امام عرضه می‌کند که اگر هزار بار در راه شما بمیرم و زنده شده و بمیرم شما را رها نخواهم کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcezn8e.jh8wxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما