شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 43048
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

اربعین نماد حرکت عبادی و اجتماعی حکیمانه باشد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: اربعین باید به نمادی برای یک حرکت عبادی و اجتماعی سنجیده و حکیمانه تبدیل شود.
اربعین نماد حرکت عبادی و اجتماعی حکیمانه باشد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان که در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، در خصوص ضرورت احترام زائرین به حاکمیت دولت عراق تصریح کرد: زائرین باید به قوانین دولت عراق توجه کنند و به حاکمیت این کشور احترام بگذارند، همچنین آن‌ها باید احترام مرجعیت عراق را داشته باشند چرا که حساسیت‌های زیادی در مورد ایران در کشور عراق وجود دارد.

وی ادامه داد: مراجع عظام تقلید فتوا دادند که رفتن به عراق بدون داشتن ویزا حرام است، اربعین باید به نمادی برای یک حرکت عبادی و اجتماعی سنجیده و حکیمانه تبدیل شود و قم باید در مراسم اربعین پیشگام باشد، همچنین بسیاری از زائرین اربعین استان‌های دیگر پیش و پس از این سفر برای زیارت حرم حضرت معصومه(س) به شهر قم می‌آیند که باید به این موضوع نیز توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: قم یک جایگاه ویژه در ایران و جهان دارد و این مهم، مسؤولیت مدیران و مردم استان را در برنامه‌هایی از جمله اربعین سنگین‌تر می‌کند و دستگاه‌های استان که در برنامه اربعین فعالیت دارند باید جایگاه قم را در نظر بگیرند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ابعاد مختلف موضوع زیارت اظهار کرد: زیارت یک اصل انسانی است که در بین انسان‌ها و ادیان مختلف مشترک است. زیارت به صورت ویژه در بین مذاهب اسلامی مطرح است و تمام این مذاهب به جز فرقه وهابیت به زیارت توجه دارند، البته زیارت به صورت یک مقوله ویژه در تفکر شیعی مطرح است و در آینه زیارت تمام مقولات دینی تجلی کرده است.

وی ادامه داد: یک کتاب پنج جلدی به نام موسوعه الزیارات در خصوص زیارات ائمه معصومین(ع) و فضائل آن منتشر شده است، دعا هم یک مقوله مشترک در بین ادیان و مذاهب مختلف است، البته دعا یک درخشندگی خاصی را در مکتب اهل بیت(ع) دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: زیارت یک مدرسه انسان ساز برای تعالی روح و ساختن جامعه است، در زیارت باید مشکلات جامعه را در نظر بگیریم، اکنون با آسیب‌های اجتماعی زیادی مواجه هستیم و باید در قالب زیارت پیام‌های سنجیده‌ای به زائرین در این خصوص منتقل کنیم، در زیارت اربعین به داشتن یک نگاه کلان، جامع، راهبردی و ناظر به زندگی امروز بشر نیاز داریم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به توجه جهان به زیارت اربعین اظهار کرد: کسانی که وارد زیارت اربعین می‌شوند، باید بدانند که این حرکت مورد توجه جهان است و تمام زوایای اربعین رصد می‌شود و روی همه زوایای این زیارت در جهان تحلیل صورت می‌گیرد. زائرین اربعین باید یک نگاه بین‌المللی داشته باشند، سال گذشته زائرینی از 60 کشور جهان در زیارت اربعین حضور داشتند و روز به روز بر جمعیت بین‌المللی اربعین افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: عزاداری حسینی هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت در جهان رو به گسترش است و مردم کشورهای دیگر از قم برای عزاداری الگو می‌گیرند و این به برکت انقلاب اسلامی ایران است. زیارت اربعین یک راهپیمایی بزرگ جهانی است و باید به رویکرد بین‌المللی این زیارت توجه شود، البته با آسیب‌شناسی که در خصوص زیارت اربعین صورت می‌گیرد، هر سال پوشش رسانه‌ای این مراسم بهتر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: رسانه‌های جهان روی اربعین کار می‌کنند و ارائه دید جهانی به زائرین سطح کار‌ها را بالا‌تر می‌برد. اکنون جهان اسلام دچار آشفتگی است که این موضوع به دست جریان صهیونیسم رقم خورده و جاهلانی هم به آن‌ها کمک کردند. اکنون تضاد بین گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان صهیونیستی در جهان وجود دارد، ولی دشمن به دنبال راه‌اندازی جنگ مذهبی و نژادی است و در برخی از مناطق به دلیل نادانی‌ها و کمک آل سعود در این زمینه توفیق پیدا کرده است. دشمن اکنون در عراق به دنبال دامن زدن به جنگ شیعه و سنی و ایجاد اختلاف بین ایران و عراق است.

وی در پایان در خصوص ضرورت الگوسازی برای زائرین اربعین خاطرنشان کرد: باید الگوی زائر در اربعین تدوین شود و در این خصوص کار فرهنگی صورت گیرد، حوزه می‌تواند در طراحی این الگو کمک کند و باید برای این موضوع از افراد کار‌شناس استفاده شده و باید بهترین الگو از زیارت امام حسین(ع) را ارائه بدهیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcivua5.t1ap52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما