دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 43806
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر حوزه‌های علمیه:

پیدایش موضوعات نوپدید از کانال‌های تحول در اجتهاد است/ برگزاری 600 کلاس خارج فقه و اصول

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم موضوع‌شناسی در عرصه‌های مختلف علمی در حوزه به شکل صفی و ستادی تاکید کرد.
پیدایش موضوعات نوپدید از کانال‌های تحول در اجتهاد است/ برگزاری 600 کلاس خارج فقه و اصول
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیران مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی گفت: موضوع روش‌شناسی و نظریات مبنایی و شناسایی موضوعات فقهی دارای سابقه بوده، ولی تنقیح نشده است؛ حال عرصه‌های جدیدی وجود دارد که کار نشده و راز توفیق در این مسیر نیز کار بنیادی و اساسی در زمینه روش‌شناسی است.

وی افزود: اگر امروز فقه ما متکامل است به دلیل داد و ستد فقه با اصول است و اگر برخی رشته‎ها پویایی لازم را نداشتند به این دلیل است که بر منهج و متدلوژی خاصی استوار نبودند.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: نظریه‌های بنیادی در موضوع‌شناسی بسیار مهم است که باید در این زمینه یک رشته و گرایش در سطوح بالاتر ایجاد شود، یعنی می‌توانیم گرایشی در موضوعات داشته باشیم که به این بحث بپردازد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مسئله بعدی آن است که تحول اجتهاد در گذر تاریخ از کانال‌ها و مجاری عبور کرده و خواهد کرد که مهم‌ترین آن تحول در موضوعات و پیدایش موضوعات نوپدید است.

وی بیان کرد: روش‌های فقاهتی و عناصر دیگری در تحول و فقه و اجتهاد داریم که یکی مهم‌ترین این راهکارها تحول موضوعی بوده؛ پس موضوع‌یابی و موضوع‌شناسی راز اصلی رشد و تحول فقه است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: به گمان من حداقل 20 کتاب فقهی متناسب با دنیای جدید امروز نیاز داریم و این از کانال موضوع عبور می‌کند.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: برای اینکه موضوع شناسی مثل روح در کالبد فقه بگنجد، باید برنامه دقیق داشته باشیم؛ امروز 600 درس خارج فقه و اصول در حوزه برگزار می‌شود که بیش از 400 کلاس آن مرتبط با فقه است که در این زمینه نیز 300 استاد فعالیت دارند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcaiany.49new15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما