پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : 4747
آیت‌الله نوری همدانی:

توزیع ثروت در اجتماع باید بر اساس موازین اسلام باشد

قم نيوز : آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به معارف اقتصادی و اهمیت توجه به آن اذعان داشت: توزیع ثروت در اجتماع باید بر اساس موازین اسلام باشد، امروز این مسئله سبب شده است در آمریکا و اروپا 99 درصد علیه یک درصد قرار گیرند.
توزیع ثروت در اجتماع باید بر اساس موازین اسلام باشد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی، فرهنگی، هنری تبلیغی طوبی که در سالن قدس مدرسه امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: دو قدرت در اسلام به منظور حفظ عظمت آن در نظر گرفته شده، یکی قدرت فقهی و فرهنگی است که با بیان و نشر حقایق اسلامی همراه است و دیگری قدرت جهادی است که موانع و جبهه‌هایی را که در مقابل اسلام نقش مخالف و مانع دارند برطرف کرده تا راه حقایق اسلام برای مردم باز شود.

وی با بیان اینکه قم در آخرالزمان جایگاه بلندی خواهد داشت، ادامه داد: نشر اسلام از قم به جهان صورت می‌گیرد و صدای اسلام ناب از قم به سراسر جهان می‌رسد و شرق و غرب عالم به اسلام روی می‌آورند.

نوری همدانی خاطرنشان کرد: در زمان ما چنین واقعیتی به وقوع پیوسته است و صدای اسلام و فقها از جامعة‌ المصطفی العالمیه و مراکز آموزشی بین‌المللی به گوش جهانیان رسیده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دین مجموعه‌ای است که باید آن را شناخت و به دیگران شناساند، ابراز داشت: اسلام دینی است که در تمام ابعاد زندگی انسان نظر دارد و برای آن برنامه‌های مختلفی بنا کرده است.

وی عنوان داشت: دشمنان تلاش دارند ابعاد مختلف دین از جمله سیاست، حکومت، اقتصاد و... را از آن جدا کرده و مجموعه‌ای پر و بال شکسته را ارائه دهند.

نوری همدانی با اشاره به ابعاد وسیع اسلام در بخش‌های مختلف گفت: معارف اعتقادی در علم کلام به عنوان اصول و پایه برای دین محسوب می‌شود و معارف عبادی سلسله‌ عالی از برنامه‌هایی است که ارتباط انسان با خداوند، عبادت‌ها و روابط انسان‌ها را مطرح می‌سازد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در معارف عبادی انسان به امور خیر و پسندیده دعوت و از اموری چون تکبر و خودپسندی نهی می‌شود، چرا که داوم بشر به حسن اخلاق است.

به گفته وی معارف اجتماعی نیز حائز اهمیت است و اسلام بر اجتماعی که ارزش‌های الهی در آن حاکم است تاکید دارد و به مسلمانان سفارش کرده است که با غیر مسلمانان و افرادی که علیه اسلام فعالیتی ندارند، با نرمی و مدارا برخورد کنند.

نوری همدانی با اشاره به معارف اقتصادی و اهمیت توجه به آن اذعان داشت: توزیع ثروت در اجتماع باید بر اساس موازین اسلام باشد، امروز این مسئله سبب شده است در آمریکا و اروپا ۹۹ درصد علیه یک درصد قرار گیرند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام پاسخگوی تمام مشکلات است، خاطرنشان کرد: حرکت‌هایی که در کشورهایی مانند بحرین، لیبی و... روی داده سیاسی است، اما حرکت در اروپا و آمریکا اقتصادی است.

وی عنوان داشت: در این کشورها بانک‌ها بر اساس ربا فعالیت می‌کنند و ثروت در اختیار عده‌ای معدودی است که قدرت‌ها را بر سر کار آورده و قدرت‌ها نیز قوانین را به نفع آنها وضع می‌کنند.

نوری همدانی گفت: در اسلام مسئله انفال وجود دارد و منابع طبیعی و اراضی متعلق به اسلام و در اختیار حاکم جامعه اسلامی است که باید با تدبیر مشکل فقر و بیکاری را ریشه‌کن کرده و با عمران و آبادی زندگی مرفهی را برای مردم فراهم سازد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اسلام در زمینه توجه به معارف فرهنگی مسلمانان را به علم، تحقق و فناوری تشویق کرده و تاکید دارد علوم انسانی بر اساس معارف فرهنگی تنظیم شود.

وی بیان داشت: اسلام در زمینه معارف سیاسی تدابیر ویژه دارد و آن بر اساس عدل است که طبقات و جریان‌های مختلف باید طوری تنظیم شود که سیاست اسلامی برقرار شود.

نوری همدانی با بیان اینکه اسلام اجازه نمی‌دهد مسلمانان بدون حکومت باشند، تصریح کرد: مسلمانان باید دارای حکومت باشند و برنامه زندگی خود را بر اساس آن تنظیم کنند، اسلام نمی‌خواهد حکومت مسلمانان به دست جباران و ظالمان باشد بلکه حکومت جامعه اسلامی باید به دست پیامبر (ص)، امام معصوم و در نبود ایشان حکومت به دست فقیه جامع شرایط سپرده شود.

این مرجع تقلید گفت: حکومت پس از پیامبر (ص) و واقعه غدیر از مسیر اصلی خود منحرف شد و سلاطینی که تنها تجمل‌گرایی و اسراف را مورد توجه قرار می‌داند حاکم جامعه اسلامی شدند.

وی اضافه کرد: نعمت بیداری اسلامی که امروز جهان شاهد آن است از انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفت که این انقلاب به دست امام خمینی (ره) هدایت شد و به سرانجام رسید.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.o0o2yt055a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما