يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۶
کد مطلب : 49151
منبع : خبرگزاری فارس
در گفت‌وگو با رئيس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم مطرح شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان معلول جسمي حركتي

قم نيوز : قم نيوز: رئيس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: اكنون مدرسه خاص دانش آموزان جسمي حركتي با كمك خيران در حال ساخت است به طوري كه شرايط مناسب‌سازي فضاي آموزشي ويژه اين دانش‌آموزان در آن رعايت شده است.
خبر خوش برای دانش‌آموزان معلول جسمي حركتي
خبر خوش برای دانش‌آموزان معلول جسمي حركتي
به گزارش قم نيوز، دانش‌آموزان استثنایی نیازهای ویژه‌ای دارند بنابراین لازم است در مدارس ویژه آموزش‌های لازم را فراگیرند و مدارس خاصی برای این منظور تعریف شده تا آموزش‌های لازم به این دانش‌آموزان ارائه شود.

دانش‌آموزان استثنایی به گروه‌های آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، آسیب دیده حرکتی، آسیب دیده ذهنی، اختلالات رفتاری اوتیسم و چند معلولیتی تقسیم می‌شوند.

این دانش‌آموزان به تجهیزات خاص نیاز دارند تا استعدادهای آنها در مسیر صحیح پرورش پیدا کند و بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند.

برای آگاهی از اقدامات صورت گرفته برای تامین امکانات و تجهیزات و رفع مشکلات و نیازمندی‌های این دانش‌آموزان با سیداحمد آقامیری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

 

 چه تعداد دانش‌آموزان استثنایی در سطح استان قم وجود دارد و این دانش‌آموزان در چند مدرسه در حال تحصیل هستند؟

هزار و 766 نفر دانش‌آموز در 181 کلاس درس و 21 مدرسه خاص تحصیل می‌کنند. از این تعداد هزار و 391 نفر در مدارس خاص و 375 نفر به صورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدارس عادی شامل 51 نفر نابینا، 238 نفر ناشنوا، 19 نفر طیف اوتیسم و 67 نفر دانش‌آموز جسمی حرکتی هستند.

سعی ما این است دانش‌آموزان ناشنوایی که کاشت حلزون انجام دادند در مدارس عادی حضور پیدا کنند زیرا اگر در مدارس خاص باشند فرآیندهای شناختی شنوایی آنها کمرنگ‌تر می‌شود. در خصوص افراد نابینا و کم‌توان ذهنی نیز همین امر دنبال می شود.

سیاست آموزش و پرورش استثنایی بر آن است که تا در حد امکان دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا در کنار دانش آموزان عادی در مدارس تلفیقی مشغول به کار باشند.

سعی شده هر سال دانش‌آموزان بیشتری در مدارس عادی جذب شوند و از مجموع دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدارس خاص هزار و 49 نفر پسر و 717 نفر دختر هستند.

دانش آموزان مدارس خاص شامل 45 نفر نابینا، 83 نفر ناشنوا، هزار و 164 نفر کم‌توان ذهنی و 32 نفر طیف اختلال رفتاری اوتیسم و 67 نفر معلول جسمی حرکتی هستند.

 

 کادر آموزشی مدارس استثنایی از نظر تخصص در چه شرایطی قرار دارند؟

در مدارس خاص شرایط خوبی آماده است و معلمانی که در مدارس خاص تدریس می‌کنند متخصص این رشته هستند و مدرک دوره تربیت معلم آموزش استثنایی یا کارشناسی و کارشناسی ارشد کودکان استثنایی را دارند.

تعدادی معلم رابط در مدارس عادی برای دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدارس عادی تعیین شده و معلمان رابط هفته‌ای چهار ساعت در مدارس حضور پیدا می‌کنند و فرآیندهای آموزشی این دانش‌آموزان را بررسی می‌کنند و اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد نسبت به برطرف کردن آن اقدام می‌کنند.

 

 امکانات مدارس استثنایی را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

امکانات خوبی در اکثر مدارس از نظر نیروی انسانی و وسائل مورد نیاز وجود دارد و بهترین مدرسه طیف اختلال رفتاری اوتیسم در قم واقع شده است.

اکنون مدرسه خاص دانش آموزان جسمی حرکتی با کمک خیران در حال ساخت است که شرایط مناسب‌سازی فضای آموزشی در آن رعایت شده است.

 

 اکنون مشکل اصلی دانش‌آموزان استثنایی چیست؟

 مشکل عمده دانش‌آموزان استثنایی بحث سرویس ایاب و ذهاب است زیرا دانش‌آموزان از محل سکونت خود مجبور هستند مسافت زیادی را طی کنند.

تأمین مبلغ مورد نیاز برای سرویس دانش‌آموزانی فاقد تمکن مالی سخت است. در شورای آموزش و پرورش و کمیته برنامه‌ریزی استان این موضوع بیان شده ولی متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده و امیدواریم برای سال آینده این مشکل برطرف شود.

تاکنون دانش آموزی نداشتیم که به دلیل مسائلی مانند سرویس ایاب و ذهاب از تحصیل بازبماند ولی در آینده ممکن است این مشکل وجود داشته باشد.

 

دانش‌‌آموزان استثنایی قم در چه زمینه‌هایی دارای استعداد هستند؟

این دانش‌آموزان 23 عنوان کشوری در مسابقات فرهنگی و آموزشی برای سال 95 کسب کردند. تعمیر وسایل خانگی به صورت حرفه‌ای به این دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود تا بتوانند جذب بازار کار شوند این امر به نتیجه خوبی رسیده است و حرفه‌آموزی آنها زیر نظر کار و دانش و فنی و حرفه‌ای پیگیری می‌شود.

رشته جدید باغبانی برای دانش‌آموزان کم‌توان ایجاد شده و این دانش‌آموزان در این رشته‌ها می‌توانند به آسانی کار کنند و در آینده‌ می‌توانند وارد مباحث شهری از جمله فضای سبز شوند و منبع درآمد داشته باشند.

 

 سیر تعداد دانش‌آموزان استثنایی در قم چگونه است صعودی یا نزولی؟

همه طیف‌های نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی و اوتیسم در قم سیر صعودی دارد یعنی هر سال نسبت به سال گذشته آمار بیشتری از این دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

عامل‌هایی وجود دارد که سبب می‌شود تعداد این دانش‌آموزان هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند نخستین عامل بحث اتباع خارجی است که از کشورهای مختلف در قم هستند.

باید دقت شود تا فضای آموزشی بیشتری برای این افراد ایجاد شود تا مشکلی نداشته باشند همچنین نیروی انسانی بیشتری جذب این مجموعه شود. این روند برای شورای آموزش و پرورش تشریح شده تا برنامه‌هایی در زمینه مدارس جدید و تأمین نیروی انسانی داشته باشند.

 

 بهترین زمان برای ورود این دانش‌آموزان به مدرسه چه زمانی است؟

این دانش‌آموزان هر چه سریع‌تر وارد مجموعه شوند بهتر است، برخی از آنها از چهار سالگی وارد مجموعه می‌شوند و کلاس‌های اندرزگاهی برای آنها برگزار می‌شود به طوری که والدین همراه دانش‌آموزان وارد کلاس می‌شوند. معلم ابتدا به والدین و سپس به دانش‌آموز آموزش می‌دهد تا بتوانند از زمان طلایی خود نهایت استفاده را ببرند.

 

 وضعیت مالی خانواده‌های این دانش‌آموزان چگونه است؟

اکثر این دانش‌آموزان از نظر مالی دارای مشکل هستند به طوری که اکنون هزار نفر از این دانش‌آموزان در طیف بی‌بضاعت ثبت شده اند، بنابراین نیاز است خیران ورود پیدا کنند و به شکلی وضعیت اقتصادی آنها سر و سامان پیدا کند.

 

امکانات، تجهیزات و برنامه‌های لازم برای انجام امور متفرقه این دانش‌آموزان مانند اوقات فراغت و امور دیگر را چه طور ارزیابی می‌کنید؟چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

به طور کلی امکانات قم در زمینه مناسب‌سازی فضای شهری ویژه معلولان ضعیف است، فرد نابینا در زمینه تردد در معابر با مشکل مواجه است. البته امکانات خوبی در فضای شهری در حال ایجاد شدن است و در پیاده‌روها برخی از موزاییک‌ها نسبت به برخی از موزاییک‌های دیگر تفاوت دارد این امر صورت گرفته تا نابینایان بتوانند با تشخیص موزاییک مسیر خود را ادامه دهند.

با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا آموزش‌هایی به مربیان کانون ارائه شود تا چگونگی ارتباط با دانش‌آموزان استثنایی را بدانند و این دانش‌آموزان اوقات فراغت تابستان امسال را در کانون بگذرانند.
انتهاي پيام / 137
https://qomnews.ir/vdcjvvex.uqehizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما