جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : 49672
منبع : خبرگزاری فارس
مدير گروه تاريخ و سيره اهل بيت(ع) جامعة المصطفي العالميه مطرح كرد

تأكيد امام علي(ع) بر رشد اخلاقي و فرهنگي در حكومت اسلامي

قم نيوز : قم نيوز: مدير گروه تاريخ و سيره اهل بيت(ع) جامعة المصطفي العالميه گفت: از نظر امير مؤمنان(ع) مهمترين وظايف حكومت اسلامي برنامه‌ريزي براي رشد اخلاقي و فرهنگي جامعه است.
تأكيد امام علي(ع) بر رشد اخلاقي و فرهنگي در حكومت اسلامي
تأكيد امام علي(ع) بر رشد اخلاقي و فرهنگي در حكومت اسلامي
به گزارش قم نيوز، حجت‌الاسلام حسین عبدالمحمدی امروز، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار کرد: حکومت‌ها از نظر اهداف و فلسفه تأسیس متفاوت هستند به همین دلیل از نظر شیوه اداره جامعه و سیاست‌ها نیز تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حکومت‌های دیکتاتوری حکومت بر اساس نظر حاکم و در حکومت‌های دموکراسی حکومت بر اساس نظر مردم اداره می‌شود. جامعه در حکومت اسلامی باید بر اساس خواست و اراده خداوند متعال اداره شود به همین دلیل از نظر اهداف و وظایف حکومت دینی با دیگر حکومت‌ها تفاوت اساسی دارد.

مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به وظایف حکومت اسلامی از منظر امام علی(ع) به عنوان سمبل دینداری گفت: از نظر امیر مؤمنان(ع) مهمترین وظایف حکومت اسلامی برنامه‌ریزی برای رشد اخلاقی و فرهنگی جامعه است. حکومت اسلامی علاوه بر تأمین امنیت لازم است نظارت کلی بر جریانات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای رشد اخلاقی و فرهنگی جامعه از دیگر ویژگی‌های حکومت اسلامی است. حکومت اسلامی باید دنبال تحقق احکام الهی در جامعه باشد که اگر این امر محقق شود جامعه از نظر اخلاقی و فرهنگی رشد می‌کند.

عبدالمحمدی خاطرنشان کرد: حکومت اسلامی مرزبان و حافظ حریم‌ها و حدود الهی است وظیفه آنها زنده کردن شعائر الهی و برخورد با انحرافات فکری است. باید حکومت اسلامی تلاش کند که سنت‌های الهی در جامعه احیا شود و بدعت‌ها و انحرافات در جامعه از بین برود.

وی با بیان اینکه امیر مؤمنان(ع) فرمودند بهترین بندگان خدا پیشوایی دادگر و هدایت‌گر است گفت: بر اساس سخن ایشان بهترین بندگان فردی است که سنت‌های الهی را برپا دارد و بدعت‌های ناشناخته را بمیراند. بدون تردید سنت‌های الهی احیا نمی‌شوند مگر آنکه سنت‌های باطل در هم شکسته شوند.

مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) جامعة المصطفی العالمیه یادآور شد: جامعه اسلامی باید بر مبنای قرآن و سنت اداره شود به همین دلیل وظیفه زمامداران این است که زنجیره‌های دست و پا گیر را باز کنند و با احیای سنت‌های درست مسیر حیات طیبه را طی کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از سنت‌ها در جامعه کنونی رواج پیدا کرده که دینی نبوده و باید از آن جلوگیری شود گفت: بسیاری از تشریفات در زندگی و مراسم‌های عروسی و کارهای بی‌مبنایی وجود دارد که در جامعه انجام می‌شود و منشأ دینی ندارد، در حالی که از نظر مبانی دینی جامعه اسلامی باید پیشتاز باشد.

عبدالمحمدی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمودند در راه خدا حاکم باید چنان کوشش کند که شایسته است و سرزنش سرزنشگران در او اثر نداشته باشد و با اهل باطل سازش نکند، در پی ارضای هواهای نفس خود نباشد و تلاش کند که دین حق را احیا کند.

وی برخورد با مروج‌های فساد و ابتذال را از وظایف دیگر حکومت اسلامی ذکر کرد و افزود: حکومت اسلامی باید محیط مناسب را در جامعه ایجاد کند و با قاطعیت جلوی فساد، بی‌بند و باری و ابتذال را بگیرد زیرا این امور ممکن است انسان را به انحطاط بکشد و اسلام برای جلوگیری از انحطاط جامعه برنامه دارد.

مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: اگر در جامعه نابرابری و فساد اقتصادی وجود داشته باشد جامعه را از رشد بازمی‌دارد امیر مؤمنان(ع) نیز در نهایت ساده‌زیستی زندگی می‌کردند تا مردم آرامش پیدا کنند و کارگزاران حکومت اسلامی نیز باید همراه مردم باشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchi-nk.23nwqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما