يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : 5269
عفتان عنوان کرد:

470 هزار هکتار از اراضی استان قم ظرفیت بیابانی شدن دارد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل منابع طبیعی استان قم گفت: در حال حاضر 176 هزار هکتار بیابان در استان وجود دارد که 15 درصد مساحت استان را شامل می‌شود.
470 هزار هکتار از اراضی استان قم ظرفیت بیابانی شدن دارد
به گزارش قم نیوز، احمد عفتان با اشاره به وظایف اداره کل منابع طبیعی استان قم اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی استان قم به عنوان تنها دستگاه حاکمیتی به عنوان ممیزی اراضی است که می‌تواند با بررسی‌های صورت گرفته و در خارج از حریم شهرها به جداسازی اراضی ملی از شخصی بپردازد که در همین راستا مجوزهایی را برای استفاده دام از مراتع و بخشی برای زیر ساخت‌ها نگهداری کرده‌ است.

وی افزود: تاکنون ۹۸ درصد از اراضی ملی در قم سنددار شده و امید است در فروردین ماه سال جاری نیز تمام اراضی قم شناسایی و نقشه‌برداری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل میزان کم بارندگی در استان، اختلاف شب و روز و کمبود سرانه فضای سبز، پدیده بیابانی شدن در استان قم زیاد است، یادآور شد: در حال حاضر ۱۳ هزار هکتار از مساحت استان جنگلی و بیشه‌زار است که این میزان نسبت به مساحت استان بسیار ناچیز است.

به گفته عفتان، همچنین سرانه فضای سبز استان قم ۴۰ متر مربع بوده که نسبت به میانگین کشوری که دو هزار متر مربع است این میزان در قم نسبت یک به ۵۰ برای هر نفر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۶ هزار هکتار بیابان در استان وجود دارد که ۱۵ درصد مساحت استان را شامل می‌شود و ۴۷۰ هزار هکتار از اراضی استان قم ظرفیت بیابانی شدن را دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، با اشاره به ایجاد اشتغال در استان قم اظهار داشت: ۳۰ هکتار از این اراضی پس از انقلاب اسلامی به امور کشاورزی،‌ صنعتی و دامداری اختصاص داده شد که در کشور بی‌نظیر بوده است.

عفتان با بیان اینکه کانون‌های بحران در استان قم شناسایی شده‌اند، خاطر نشان کرد: ۵۱ هکتار از مساحت استان قم مورد مطالعه قرار گرفته و ۴۵۰ هکتار از اراضی بیابان زدایی شده و کانون‌های گرد و غبار آن شناسایی و به بهره‌برداری رسیده است.

وی اذعان کرد: تا پایان سال جاری خطر احتمال سیل در حوزه پردیسان رفع خواهد شد که این طرح ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است و ۱۰ سازه کنترل آب‌های روان با مقیاس یک میلیون متر مکعب تا پایان خرداد ماه سال آینده انجام خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، در ادامه با اشاره به اینکه نباید در مسیر رودخانه‌ها ساخت و ساز صورت گیرد، گفت:‌ بالغ بر ۹۰ درصد سیل بخش جعفر آباد مهار شده و کنترل‌های لازم در این زمینه انجام شده است که ذخیره آب در سفره‌های زیر زمینی سبب افزایش کیفیت منابع آبی و تقویت آن در منطقه از جمله پردیسان می‌شود.

عفتان ابراز داشت: ۸۱ درصد منابع طبیعی استان قم را انفال تشکیل می‌دهد و اداره کل منابع طبیعی تنها دستگاهی است که اراضی ملی را از اراضی مردم جداسازی کرده است تا حقی از مردم ضایع نشود و در صورت اعتراض این امر توسط کارشناسان رسیدگی می‌شود.

وی یادآور شد: ۷۲۳ هزار هکتار مرتع در استان قم وجود دارد که ۶۰ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد که در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار قرق در استان انجام شده تا بتوانیم پوشش گیاهی را در استان احیا کنیم چرا که در صورت از بین رفتن پوشش گیاهی سیلاب ایجاد می‌شود.

عفتان افزود: اولویت بیشتر اداره کل منابع طبیعی استان قم در زمینه بیان زدایی بیشتر در منطقه غرب استان به دلیل وجود گرد و غبار و ریز گرد است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در سه منطقه بحرانی استان قم از جمله مسیله با ۲۰۰ هکتار، میش مست با ۴۷ هزار هکتار و کوه نمک با ۹۸ هزار هکتار، عملیات بیابان زدایی انجام شده است.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcd.90k2yt0xna26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما