شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 55409
منبع : خبرگزاری فارس

کاروانسرای تاریخی محمدآباد قم پاکسازی شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر موسسه فروغ تمدن کویر گفت: دانش آموختگان این موسسه گردشگری به پاکسازی کاروانسرای تاریخی محمد آباد اقدام کردند.
کاروانسرای تاریخی محمدآباد قم پاکسازی شد
کاروانسرای تاریخی محمدآباد قم پاکسازی شد
به ‌گزارش قم نیوز معصومه عسگری اظهار کرد: در حاشیه کارگاه آموزشی«آشنایی با جاده ری باستان»، کاروانسرای سنگی محمد آباد قم با حضور 22 نفر از دانش آموختگان این موسسه پاکسازی شد.

وی ادامه داد: این موسسه در تمام بازدیدهای آموزشی، به منظور فرهنگ سازی در حفاظت از میراث فرهنگی و نهادینه شدن این عمل، به پاکسازی و جمع آوری زباله در اماکن تاریخی مبادرت می‌کند.

مدیر موسسه فروغ تمدن کویر افزود: وجود زباله در محوطه‌های تاریخی آزاردهنده است در این راستا شاید بهتر باشد، نگاه به مقوله نظافت آثار تاریخی عوض شود و دستگاه‌های مسؤول با برگزاری دوره‌های آموزشی به فرهنگ سازی شهروندان اقدام کنند.

وی گفت: شهر قم سابقه درخشانی در تاریخ اسلام دارد و با کثرت اماکن مذهبی به عنوان محور گردشگری کشور شناخته می‌شود و ترویج فرهنگ حفظ و حراست از میراث تاریخی باید جزء اولویت‌های آموزشی قرار گیرد.

عسگری ادامه داد: کاروانسرای سنگی محمد آباد در مسیر جاده بزرگ خراسان که شمال شرق ایران را به جنوب غرب پیوند می‌داد، واقع است. این کاروانسرا به شکل چهار ایوانی با حصارهای عظیم سنگی و هشت برج دیده بانی و مستحکم از سده‌های پنجم و ششم هجری قمری بازمانده است.

وی اضافه کرد: در ساخت کاروانسرا از لاشه سنگ‌های کوه استفاده شده است و این کاروانسرا با مساحت ۱۲ هزار و ۶۱۰ متر مربع یکی از بناهای باشکوه تاریخی در استان قم به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcco0qp.2bqpx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما