سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 55839
منبع : خبرگزاری فارس

خيران و واقفان در حوزه‌هاي فناوري و فعاليت صنعتي وارد شوند

قم نيوز : قم نیوز: مدير عامل صندوق پژوهش و فناوري كريمه گفت: خيران و واقفان بايد در اشتغال‌زايي و تقويت شركت‌هاي دانش‌بنيان مانند ديگر حوزه‌ها ورود جدي داشته باشند.
خيران و واقفان در حوزه‌هاي فناوري و فعاليت صنعتي وارد شوند
به گزارش قم نیوز اقتصاد در هر کشوری در صدر همه فعالیت‌ها و اقدامات قرار دارد و چرخ پیشرفت هر کشوری را به حرکت درمی‌آورد و تولید دانش و فناوری در شرکت‌ها در پیشبرد اهداف اقتصادی و صنعتی مؤثر است.
در این بخش باید تمرکز را بر تولید گذاشته و از مونتاژ فاصله گرفته شود و محصولات نوآورانه را به وجود آورد البته در این بخش باید اولویت‌های اقتصادی تعیین و از تمرکز روی موارد غیر بهره‌ور جلوگیری شود.
برای پیشبرد بهتر اهداف باید منابع بر اساس اولویت‌های صنعتی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد و توسعه توانمندی‌ها پیگیری شود.
در زمینه فعالیت‌های اقتصادی صندوق پژوهش و فناوری کریمه و چگونگی ورود در مباحث اقتصادی با علیرضا باباخان مدیر عامل  صندوق پژوهش و فناوری کریمه و دانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران به گفت‌وگو پرداختیم.
 
 فعالیت‌های صندوق پژوهشی و فناوری کریمه در چه شکل انجام می‌شود؟
این صندوق غیردولتی است و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در تأسیس دارد و 49 درصد سهام آن برای دولت و 51 درصد برای بخش خصوصی است. البته دولت نماینده در هیأت مدیره دارد و ریاست هیأت مدیره بر عهده رئیس پارک علم و فناوری استان است.
صندوق به طور کامل خصوصی نیست بلکه دولت در آن حضور پررنگی دارد. در حدود سه سالی که از عمر صندوق گذشته با بیش از 170 تا 180 شرکت فناور و دانش‌بنیان در زمینه ارزیابی این شرکت‌ها و اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه کار کردیم و در بحث توانمندسازی و ارتقاء شرکت تعامل برقرار شده است.
این صندوق بر اساس ارزیابی‌های نهادهای متولی در تهران مانند وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان ششم در کشور را کسب کرده در حالی که پنج صندوق پیش از صندوق کریمه مربوط به تهران هستند.
باید در نظر داشت در قم و بیش از 25 استان کشور در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فعالیت انجام می‌شود.
 
سرمایه‌گذاران در کشور به چه طریق می‌توانند سرمایه‌گذاری مطمئن داشته باشند؟
ممکن است پول‌های کلان و میلیاردی به میزان کم وجود داشته باشد ولی میزان پول‌های خرد زیاد است. از طرفی دیگر شرکت‌هایی وجود دارد که متقاضی سرمایه هستند و این سرمایه‌گذاران به دلیل نداشتن اعتماد و آشنا نبودن با فرآیند سرمایه‌گذاری دارایی خود را به بازار سکه، مسکن و دلار هدایت می‌کنند در حالی که مکان اصلی کشور در قالب شرکت دانش بنیان همواره بدون منابع مالی می‌ماند.
مجموعه‌هایی هستند که کار تخصصی آنها شناسایی این شرکت‌ها است و ارزیابی دقیق و نظارت بر این شرکت‌ها دارند و تمام آنچه یک سرمایه‌گذار نیاز دارد از شرکت دریافت می‌کند و ارزیابی انجام می‌دهد و پس از آنکه سرمایه‌گذار مطمئن شد در کنار او قرار می‌گیرند و با این شرکت کار می‌کنند.
اکنون مجموعه‌هایی با ذات شرکت های دانش بنیان به شهرت رسیده و سودآوری بسیار بالا دارند در حالی که سرمایه‌گذاری اولیه آنها چندان نبوده بنابراین نشان می‌دهد ظرفیت خوبی در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.
 
رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشتند از مونتاژکاری به نوآوری برسیم به چه طریق این امر قابل دستیابی است؟
 نوآوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد دانش بنیان است تا از اوضاع اسفناک صنعتی کنونی به اقتصاد دانش‌بنیان برسیم که با نظر کارشناسی می‌توان روش مناسب را ارائه کرد تا از علم، ثروت تولید شود.
 
سبک توسعه در دنیا به چه صورتی است؟
در دنیا دو سبک توسعه در حوزه‌های دانش‌بنیان وجود دارد یکی کشورهای غربی است که محوریت آن اقتصاد سرمایه‌داری با محوریت شرکت‌های کارآفرین است و می‌گویند کارآفرین قدرت بگیرد اینگونه نگاه بر اساس اقتصاد آزاد است که در آن رقابت با محوریت شرکت خصوصی شکل می‌گیرد و در این بخش می‌گویند دولت ورود پیدا نکند و بیشتر بخش خصوصی و شرکت‌ها خودشان در میدان باشند.
یک نگاه در مقابل این بخش در جنوب شرق آسیا بوده که بیان می‌کند دولت محور توسعه است و باید شرکت راه‌اندازی کند و به تدریج دولت کنار آید و بخش خصوصی کارش را انجام دهد.
هر دو سبک در ایران وجود دارد و در دولت های گذشته زمانی، بر اساس غرب عمل کردیم به طوری که دولت کاری نکرد که نتیجه خاصی دریافت نشد.
همچنین در زمانی به سبک جنوب شرق آسیایی عمل کردیم و دولت مداخله کرد ولی دستاوردی نداشت.
این دو مدل در دنیا اتفاق افتاد و موفق بوده است. اکنون در عرصه اقتصاد از طرفی کره جنوبی و چین و از طرفی دیگر آلمان، انگلیس و آمریکا موفق هستند ما وجه اشتراک آنها را در نظر می‌گیریم. وجه اشتراک این است که توانستند در همه ارکان جامعه از سطوح مدیریتی تا مردم انسجام ایجاد کنند.
فعالیتی نیاز است تا انسجام ایجاد شود. با بررسی تاریخ مشخص می‌شود تنها عامل ایجاد انسجام از 300 سال پیش تا امروز مرجعیت و علما بودند؛ این رکن نه در غرب و نه در شرق است و باید در نظر داشت علمای ما عامل ایجاد انسجام هستند.
 
چگونه می‌توان از این قدرت انسجام برای حوزه اقتصاد مقاومتی استفاده کرد؟
اگر حرکت‌هایی در کشور با محوریت مرجعیت شروع شود این انتظار وجود دارد که جریان درست شود حرکت به این شکل است که بگوییم سه طیف از افراد در حوزه‌های فناوری و کار صنعتی وارد شوند.
خیرانی در کشور در زمینه مدرسه‌سازی، احداث بیمارستان یا آزاد کردن زندانی فعال هستند در حالی که خیران در اشتغال‌زایی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان وورد جدی نداشتند.
بحث دیگر در حوزه وقف است و اینکه موقوفات در چه زمینه‌هایی صورت گرفته؛ امروز شاهد هستیم فرد حمام وقف کرده ولی برای زمین یک شرکت دانش‌بنیان ورود پیدا نکرده است.
بحث دیگر وجوهات شرعی خمس و زکات است اگر میزان خمس و زکات افزایش پیدا کند می‌توان در عرصه تولید و اشتغال نیز مصرف کرد بنابراین مسیر مذکور پاسخ روشنی دارد ولی به عنایت مراجع تقلید نیاز است.
 
صندوق از نظر عقود و قراردادهای اسلامی چه جایگاهی دارد؟
همه قراردادهای صندوق تأییدیه عقود اسلامی دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس دوره آموزشی ویژه عقود خود را با مبانی اسلامی تطبیق می‌دهند.
انتهای پیام
 
https://qomnews.ir/vdcjhoei.uqeitzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما