شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : 55943
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

تغییر الگوی کشت نباید به اقتصاد کشاورزان ضربه بزند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تغییر الگوی کشت نباید به اقتصاد کشاورزان ضربه زده و موجب کاهش درآمد آنان شود.
تغییر الگوی کشت نباید به اقتصاد کشاورزان ضربه بزند
تغییر الگوی کشت نباید به اقتصاد کشاورزان ضربه بزند
به گزارش قم نیوز محمدرضا طلایی اظهار کرد: تغییر الگوی کشت یعنی اینکه یک محصول را جایگزین محصول دیگر کنیم که بتوانیم مصرف آب را کاهش دهیم و این کاری نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، کشاورزی که 50 سال یونجه کاشته و دامداری هم دارد، امروز به راحتی قبول نمی‌کند که کشت خود را تغییر دهد.

وی با تاکید بر اینکه آب و زمین در اختیار کشاورز است، افزود: تغییر الگوی کشت نیاز به فرهنگ سازی دارد و کاری نیست که با بخشنامه و اجبار عملیاتی شود، فرهنگ سازی زمانی جواب می‌دهد که تغییر الگوی کشت به درآمد و اقتصاد کشاورزان لطمه نزند، ما حق نداریم با تصمیمات خود سطح درآمد کشاورزان را کاهش دهیم، چرا که کشاورز بر اساس آن درآمد، برای زندگی خود برنامه ریزی کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه باید به دنبال کشت محصولاتی باشیم که هم آب کمتری مصرف کند و هم درآمد کشاورز را حفظ کند، بیان کرد: این مهم نیاز به کار تحقیقاتی دارد و اول باید مجموعه سازمان به این نتیجه برسد که چه محصولی می‌تواند ضمن حفظ درآمد کشاورز، آب کمتری مصرف کند و آن را جایگزین کشت‌های فعلی کند.

طلایی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های استان قم در بسیاری از موارد شاهد هستیم که کشاورزان خودشان به کشت‌هایی رسیده‌اند که می‌تواند ضمن کاهش مصرف آب و سازگاری با محیط، درآمد نسبتا خوبی هم داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در برخی از محصولات مثل جو که در پائیز آبیاری می‌شوند، شاید نتوانیم جایگزینی را پیدا کنیم، باید روی ارقامی کار کنیم که زودرس بوده و مصرف آب کمتری داشته باشند، همچنین در خصوص ذرت علوفه‌ای که عمده محصول استان در بهار است، ارقام جدیدی وارد استان شده و کشت آن در حال توسعه است که به دلیل زودرس بودن، آب کمتری مصرف می‌کنند.

وی بیان کرد: کشت گل محمدی یکی از اقدامات موفق ما در خصوص تغییر الگوی کشت بوده که جایگزین محصولات بهاره پرآب بر شده است و در حال حاضر 250 هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به توسعه حدود 12 هزار هکتاری باغات پسته در استان قم، گفت: توسعه باغات پسته تاثیر بسیار زیادی در تغییر الگوی کشت در راستای مدیریت مصرف آب دارد، این محصول با بهره اقتصادی بالایی که به کشاورز می‌رساند می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات پرآب بر و کم بازده باشد.

طلایی در بخش دیگری از سخنان خود به کشت گیاهان دارویی در مزارع استان اشاره کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی توجیه اقتصادی بالایی دارد اما به دلیل تنوع این گیاهان باید صنایع تبدیلی و تکمیلی را در کنار مزارع احداث کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfm1dt.w6dtjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما