جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 58020
منبع : خبرگزاری فارس
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

فقه ایستا پاسخگوی نیازهای انسان معاصر نیست

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: فقهی که ایستایی دارد، نمی‌تواند به نیازهای انسان معاصر پاسخ بدهد و باید با توجه به تحولات پرشتاب جوامع، تحرک بیشتری در زمینه فقه‌های اجتماعی صورت بگیرد
فقه ایستا پاسخگوی نیازهای انسان معاصر نیست
فقه ایستا پاسخگوی نیازهای انسان معاصر نیست
به گزارش قم نيوز حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی پنجشنبه شب در جلسه سخنرانی با موضوع رویکرد شناسی فقه حکومتی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به تعریف فقه مطلوب اظهار کرد: این نوع از فقه تلاش دارد تا یک شریعت منسجم، فطرت گرا و حیات بخش را از دو بعد مادی و معنوی به انسان معاصر عرضه کند و آن را در جامعه مستقر کند.

وی ادامه داد: فقه مطلوب با استفاده از دو عنصر شبکه سازی ساختار فقه و غنی سازی روش استنباط، کار خود را انجام می‌دهد، فقه مطلوب فقهی است که پلی میان شریعت و انسان معاصر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نیاز به علم المنهج برای روش شناسی و مطرح شدن سوالات اساسی داریم، پرداختن به این علم موجب می‌شود که عناصر قابل اضافه یا کاسته شدن به فقه مشخص شود.

مبلغی با اشاره به ضرورت تلاش برای منزوی نشدن فقه اظهار کرد: زمانی که فقه منزوی شود، دین نیز منزوی خواهد شد، باید برای تعمیق بخشیدن روش استنباط در فقه و شبکه ای شدن ساختار آن تلاش کنیم، فقه‌های مضاف ایجاد شده در حوزه براساس تئوری ساختار شبکه ای نیست.

وی ادامه داد: شریعت ما منظومه ای و شبکه ای است، خداوند احکام خود را به صورت بریده بریده نازل نکرد، انسان و جامعه نیز شبکه ای است؛ جهان امروز، جهان پدیده‌ها است که هر پدیده ای بر پدیده دیگر اثر می‌گذارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هنوز در حوزه شاهد تعریف مشخصی از روش استنباطی فقهی نیستیم، زمانی که سخن از غنی سازی روش استنباط فقهی می کنیم، منظور این است که باید عناصر تشکیل دهنده روش استنباط شامل مواردی همچون موضوع و ابزارهای تطبیقی، ابزارهای تبیینی، ابزارهای تحدیدی و ابزارهای تفسیری تقویت شود.

مبلغی منظومه‌های فقهی را نامحدود ندانست و تصریح کرد: این منظومه‌ها متعدد هستند از جمله منظومه‌های فقهی قابل تعریف می‌توان به منظومه فقه عبادی، منظومه فقه تربیتی و منظومه فقه اجتماعی اشاره کرد.

وی ادامه داد: شبکه سازی ساختار فقه در واقع تقسیم کردن اجزای فقه به مجموعه منسجم است که این مجموعه در کنار داشتن روابطی هماهنگی با یکدیگر، اهداف واحدی را دنبال می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان در خصوص آسیب‌های فقه گفت: یکی از این آسیب‌ها، سخت بودن حضور احکام فقهی در جامعه معاصر است، مطالعاتی که برای حضور احکام فقهی در جامعه صورت گرفته، فاقد جامعیت لازم مطابق با نیازهای انسان بوده است.

مبلغی شناخت انسان معاصر توسط فقه را ضروری دانست و تصریح کرد: باید فقه با نزدیک شدن به انسان معاصر و جامعه اسلامی، نیازهای آن‌ها را درک کرده و قابلیت‌های نهفته در فقه را شناسایی کنیم و به این قابلیت‌ها فعلیت ببخشیم.

وی ادامه داد: فقهی که ایستایی دارد، نمی‌تواند به نیازهای انسان معاصر پاسخ بدهد، ابواب انسان معاصر بیشتر از ابواب فقه موجود است و باید با توجه به تحولات پرشتاب جوامع، تحرک بیشتری در زمینه فقه‌های اجتماعی صورت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: فقه الاجتماع در فقه کنونی وجود ندارد، فقه الاجتماع یک رشته است که باید احیا شود، اگر ما فاقد این نوع از فقه باشیم، ورودمان به مسائل اجتماعی در فقه همراه با خطا خواهد بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdce778n.jh8vwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما