پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : 59262
منبع : خبرگزاری مهر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حوزه‌های علمیه با استفاده از شعر نقش تربیتی خود را ایفا کنند

قم نيوز : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر همواره در حوزه‌های علمیه جایگاه ویژه‌ای داشته است، گفت: حوزه‌های علمیه با استفاده از شعر نقش تربیتی خود را ایفا کنند.
حوزه‌های علمیه با استفاده از شعر نقش تربیتی خود را ایفا کنند
حوزه‌های علمیه با استفاده از شعر نقش تربیتی خود را ایفا کنند
به گزارش قم نیوز سید عباس صالحی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: شهر مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنصر هنر است و اگر به تاریخ تمدن هنری ایران نیز توجه کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ پدیده‌ای مانند شعر در تاریخ درخشان نبودده است و این مسئله بیانگر اهمیت و جایگاه شعر در هنر دارد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه نیز همواره به شعر توجه داشته‌اند، گفت: در تاریخ حوزه‌های علمیه شعر همواره مورد توجه بوده و جایگاه ویژه‌ای داشته است به‌گونه‌ای که بسیاری از شخصیت‌های حوزوی دارای ویژگی‌های بارز شاعری بودند و با آن ویژگی شناخته می‌شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مرحوم علامه بحرالعلوم، ملا احمد نراقی، میرزای قمی، امام خمینی(ره) و علامه حلی از جمله شخصیت‌های برجسته حوزوی هستند که کتاب‌های اشعارشان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

پیوند میان فقاهت، سیاست و لطافت در اشعار امام خمینی(ره)

وی با اشاره به اشعار امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ایجاد پیوند میان فقاهت، سیاست و لطافت در اشعار امام خمینی(ره) بیانگر استعداد و توانایی ایشان در شعر است.

صالحی با بیان اینکه بزرگان حوزه عملکرد مطلوبی در حوزه شعر و هنر داشته‌اند، گفت: در حوزه‌های علمیه، بزرگان فلسفه و حکمت نیز در عرصه هنر عملکرد درخشانی داشته‌اند به‌گونه‌ای که این عملکرد موجب پیوند میان تاریخ فلسفه و حکمت شده است و این مسئله به خوبی مشهود است.

وی با اشاره به تاریخ حوزه‌های علمیه پس از دوره غیبت امام زمان(عج)، گفت: علما و فقهای بزرگ و برجسته شیعه در طول تاریخ در کنار علم و فضل، به عنوان شاعرانی ماهر شناخته شده به طوری که این عالمان به قالب‌های مختلف شعری تسلط داشتند.

یکی از بارزترین ویژگی‌های شعر، کمک به زبان‌های علم و فلسفه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر کمک‌های زیادی به جوامع می‌کند، افزود: یکی از بارزترین ویژگی‌های شعر، کمک به زبان‌های علم و فلسفه است و حوزه‌های علمیه نیز به همین دلیل به شعر توجه ویژه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه یک نهاد علمی و مهم در جوامع محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه از مهم‌ترین نهادهای دینی هستند و در عرصه‌های تربیتی نقش و جایگاه‌ ویژه‌ای دارند بنابراین باتوجه به اینکه زبان شعر و زبان دین بایکدیگر نزدیک هستند، حوزه‌های علمیه به عنوان یک مربی‌ اجتماعی می‌توانند با استفاده از ادبیات تعلیمی و شعر، نقش خود را ایفا کنند.

صالحی در پایان گفت: در شعر عاطفه، احساس و همدلی وجود دارد و اگر به جایگاه دینی و اجتماعی حوزه‌های علمیه دقت کنیم، متوجه علت رجوع بزرگان دین به شعر و هنر می‌شویم.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdxx0k.yt0n96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما