يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 5931

حوزه‌های علمیه از دولت طلبکار هستند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با انتقاد از افزایش شدید قیمت کاغذ، خدمات حوزه‌های علمیه به نظام را مورد توجه قرار داد و گفت: حوزه علمیه بسیاری از ائمه جمعه، مسوولین عقیدتی و سیاسی، اساتید دانشگاه و قضات را برای نظام تربیت می‌کند و ریالی هزینه دریافت نمی‌کند.
حوزه‌های علمیه از دولت طلبکار هستند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه شورای اداری استان قم که در مدرسه امیرالمومنین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی در شهر قم اقدامات مثبت بسیاری اتفاق افتاده است که باید این اقدامات برای مردم بیان شود.

وی ادامه داد: البته آسیب‌هایی نیز امروز متوجه این شهر است که از جمله این آسیب‌ها که باید بررسی میدانی شود، میزان جرم و جنایت، مفاسد اخلاقی، بدحجابی، طلاق و اعتیاد است.

این مرجع تقلید ابراز داشت: آسیب ندیدن از معضلات اجتماعی نیازمند بررسی دقیق این مسائل است و نادیده انگاشتن این آسیب‌ها مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین بحث در هر نظام اجتماعی مسئله مدیریت است، گفت: دنیای امروز از نظر امکانات مادی چیزی کم ندارد و هر جا کمبودی هست از جنبه مدیریت است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: باید سطح مدیریت‌ها در شهر قم ارتقا پیدا کند و با شیوه‌های اسلامی صحیح از امکانات جامعه برای پیشرفت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ضرورت دیگر همکاری و هماهنگی مسوولین در خدمت‌رسانی به مردم است، خاطرنشان کرد: این معنا را باید از ساختمانی که خداوند در بدن انسان آفریده است درس بگیریم و بدانیم که هر نظامی با هماهنگی کامل است که می‌تواند درست عمل کند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: این همکاری که خدا در بدن ما قرار داده، یک الگو است تا بدانیم اگر همکار و یک‌دل نباشیم، در سازندگی موفق نخواهیم بود که البته این مسئله جز با تشکیل جلسات مشترک دستگاه‌ها با یکدیگر ممکن نیست. یکی دیگر از موضوعات مهمی که مسوولین در قم باید به آن توجه کنند، ضرورت همکاری با حوزه علمیه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: این ضرورت همکاری به این دلیل است که در شرایط کنونی حوزه علمیه برای کشور خدمات بسیاری ارائه می‌دهد.

وی افزود: من در زمانی خطاب به یکی از روسای جمهور گفتم که حوزه علمیه از دولت طلبکار است، چرا که بسیاری از ائمه جمعه، مسوولین عقیدتی و سیاسی، اساتید دانشگاه و قضات را حوزه علمیه برای نظام تربیت می‌کند و ریالی هزینه دریافت نمی‌کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: باید تمام مسوولان به حوزه کمک کنند و مشکلات حوزویان را در کارهای عمرانی و عرصه چاپ و نشر برطرف کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در همین استان قم شهرهایی هستند که حوزه علمیه و روحانی مستقر ندارند که این جای خالی را باید مسوولین قمی پر کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان داشت: قم یک شهر بین‌المللی است و مسوولین باید به این شهر یک نگاه بین‌المللی داشته باشند.

وی یادآور شد: در کنار مسائل عمرانی باید به مسائل فرهنگی شهر قم نیز دقت فراوان کرد و اینطور نباشد که مراکز اسلامی در قم هر روز زیاد شود، اما ظواهر اسلامی در این شهر رعایت نشود.

این مرجع تقلید ادامه داد: باید بر مراکزی که لباس، کتاب و نرم‌افزارهای شهر قم را تامین می‌کنند نظارت شود و جلوی گسترش بی‌بندوباری در این شهر گرفته شود.

وی گفت: یکی از اقداماتی که دولت انجام داد و به نشر کتب مفید ضربه زد، افزایش قیمت کاغذ به سه یا چهار برابر بود که مراکز حوزوی را برای تامین نیازهای فرهنگی جامعه به دردسر دچار کرده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: موضوع دیگر طرح حرم تا حرم است که باید زودتر ساماندهی شود تا مشکلات مردم کمتر شده و انتظارات از شهر قم برآورده شود.

وی افزود: مسجد مقدس جمکران نیز یکی از مراکز تاثیرگذار است که در سال حدود ۱۵ میلیون زائر دارد و تا به حال متاسفانه به این مرکز بی‌توجهی شده و اقدامات لازم انجام نشده است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: نکته دیگر مراکزی هستند که به صورت مردمی ایجاد می‌شوند که یا جنبه مردمی دارد و یا مراجع در ایجاد آن سهیم هستند؛ خوب است مسوولین نیز به این مراکز توجه داشته باشند و از کمک به آنها دریغ نورزند.

وی در پایان اظهار داشت: نکته دیگر مسئله ترافیک شهر قم است که امروز به یک مشکل بزرگ برای مردم تبدیل شده و باید با همت شهرداری و دستگاه‌های دیگر حل شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcj.teifuqehvsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما