شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 61305
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد

برون رفت از مشکلات مدیریت شهری در گرو ایجاد استقلال در کسب درآمد/بحران مکزیکوسیتی در کمین تهران

قم نيوز : رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه اگر شهرهای مختلف کشور در ایجاد درآمد مستقل شوند شرایط بهتری در مدیریت شهری ایجاد خواهد شد گفت: در حال حاضر همه تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در تهران صورت می‌گیرد و عملا شهرهای دیگر توانایی تصمیم‌گیری ندارند.
برون رفت از مشکلات مدیریت شهری در گرو ایجاد استقلال در کسب درآمد/بحران مکزیکوسیتی در کمین تهران
برون رفت از مشکلات مدیریت شهری در گرو ایجاد استقلال در کسب درآمد/بحران مکزیکوسیتی در کمین تهران
به گزارش قم نیوز روح‌الله امراللهی امروز با اشاره به سخنان سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص مشکلات ترافیکی و حمل و نقل در کلان‌شهر‌هایی مانند تهران و همچنین قم اظهار کرد: برای حل معضل ترافیک در شهرهای بزرگ باید به تجربه‌های کشورهای پیشرفته توجه کرد و با استفاده از تجربیات آن‌ها در حل این معضل بکوشیم؛ کشورهای زیادی با بهره‌گیری از سامانه‌‌های حمل و نقل‌های عمومی مانند مترو و اتوبوس به دنبال حل این مشکل هستند.

وی افزود: راهکار دیگری که کشورهای مختلف برای کاهش مشکل ترافیک و آلودگی‌هوا از آن استفاده می‌کنند، بسترسازی برای جابه‌جایی مردم به‌وسیله دوچرخه است که در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی بسیار استفاده شده و جوابگوی این مشکل نیز بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: تکمیل شبکه معابر و تقاطع‌های غیرهمسطح نیز می‌تواند در حل مشکل ترافیک در کلان‌شهرها تاثیرگذار باشد، اما به عقیده من روی‌ آوردن به سامانه‌های حمل و نقل عمومی راهکار بهتری برای حل مشکل ترافیک خواهد بود‌.

وی با بیان اینکه معضل کلانشهر تهران در افزایش جمعیت مانند بحران‌ شهرهای مکزیکوسیتی و پاریس است ادامه داد: شهرهای مکزیکوسیتی و پاریس نیز مشکلاتی مانند بحران تهران را تجربه کرده‌اند و باید از راهکارهایی که در این شهرها برای مقابله با معضلات افزایش جمعیت استفاده شده است بهره‌ بگیریم.

امراللهی گفت: راهکار مقابله با بحران جمعیت در تهران این است که آمایش سرزمینی انجام دهیم و با یک تراکنش مناسب امکانات، پایداری و تراکنش مناسب جمعیتی در کشور ایجاد کنیم؛‌ در این صورت نقاط مختلف کشور از جمعیت یکنواخت و متناسبی برخوردار خواهند شد؛ راهکار این طرح نیز برخورداری شهرهای مختلف از امکاناتی است که در کلان‌شهرهایی مانند تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه ‌به‌وسیله توزیع متناسب امکانات و ایجاد رونق اقتصادی در شهرهای مختلف کشور، می‌توان از خالی شدن شهر‌های دور از پایتخت جلوگیری کرد‌ افزود: به‌عنوان مثال در کشوری مانند فرانسه اکثر شهرها از جمعیت یکنواخت بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفری برخوردار و تمام شهرها دارای امکانات مناسبی هستند؛ در زمینه‌های اقتصادی، نمایشگاه‌های بین‌المللی و حتی باشگاه‌های ورزشی برخی از شهرهای فرانسه از پاریس پیشی گرفته‌اند و در این شرایط دیگر نیازی به مهاجرت به پایتخت وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه اگر در ایران امکانات به صورت متناسب در شهرهای مختلف وجود داشته باشد می‌توانیم در تمرکز زدایی از تهران موفق باشیم خاطرنشان کرد:‌ طبیعتا مرکزیت داشتن و بالارفتن جمعیت، مشکلات مانند آلودگی هوا، کمبود انرژی و منابع آب، مشکلات ترافیکی و غیره را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مسئله مساحت شهری یک فاکتور مهم در مدیریت شهرهاست بیان کرد: اگر مساحت شهری کم باشد، وجود برخی از امکانات شهری در آن شهر صرفه اقتصادی ندارد؛ مثلا تنها برای یک شهر ۲ هزار نفری نمی‌توان بیمارستان تخصصی احداث کرد‌، البته زمانی که جمعیت یک شهر به بیش از ۵۰۰ هزار نفر برسد، بستر  بحران‌های متعددی خواهد بود که مدیریت نکردن آن تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت.

امراللهی عنوان کرد: نمونه موفق یک کلان‌شهر در مدیریت شهری فرانکفورت است که تعاملاتی در سطح بین‌الملل دارد و حتی اکثر فرودگاه‌ها پروازهای خود را با فرانکفورت هماهنگ می‌کنند؛‌ مقایسه بین این شهر و کلان‌شهرهای ما نشان می‌دهد که امکانات و رفتارهای کلان‌شهری در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت اجرایی شدن طرح آمایش سرزمینی در کشور و تمرکززدایی اقتصادی از تهران اظهار کرد: تمام بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در تهران متمرکز است و گردش اقتصادی کشور در تهران اتفاق می‌افتد؛ همچنین عامل اصلی مهاجرت گسترده مردم به این شهر نیز همین تمرکز اقتصادی و امکانات است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ضرورت ایجاد منابع پایدار گفت: مدیریت شهری در ایران به‌گونه‌ای است که حتی برای آسفالت‌شهری نیز مشکلات زیادی وجود دارد، بنابر این برای ایجاد درآمدهای پایدار، راهی طولانی و سخت در پیش داریم.

امراللهی ادامه داد: در کشورهایی که درآمدهای پایدار ایجاد می‌شود، استان‌های مختلف به صورت ایالت‌های مستقل اداره می‌شوند، اما در کشور ما اختیاراتی به استان‌ها، شهرها و به‌خصوص شهرداری‌ها داده نشده است و به‌عنوان مثال درآمدی که از آب و فاضلاب در قم به‌دست می‌آید، باید به تهران ارسال شود و در تهران، براساس کارشناسی‌هایی که انجام می‌شود نسبت به جمعیت قم مبلغی به شهر بازگردانده می‌شود که البته جوابگوی نیاز‌ها نیست.

وی بیان کرد: همچنین درآمدی که از مالیات بر ارزش افزوده در قم کسب می‌شود باید به تهران فرستاده شود که بازگشت آن نیز به نسبت درآمد مالیاتی این شهر مناسب نیست؛ این در حالی است که ۵ هزار میلیارد از درآمدهای مالیت‌ بر ارزش افزوده کشور به شهرداری تهران اختصاص یافته است و این مسئله موجب می‌شود که فرصت‌های بسیاری در شهرهای مختلف ایران از دست برود.

عضو شورای شهر قم با اشاره به اینکه اگر شهرهای مختلف کشور در ایجاد درآمد مستقل شوند شرایط بهتری در مدیریت شهری ایجاد خواهد شد تصریح کرد: در حال حاضر همه تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در تهران صورت می‌گیرد و عملا شهرهای دیگر توانایی تصمیم‌گیری ندارند و با این شرایط ایجاد درآمد‌های پایدار ممکن نیست.

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcenx8p.jh8z7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما