يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : 62361
منبع : روابط عمومی شهرداری قم
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر

قبرستان نو به فضای باز شهری تبدیل می شود

قم نيوز : مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)گفت: نیازمند ایجاد فضای شهری باز در اطراف حرم مطهر هستیم که برای این منظور طرح‌های ابتدایی برای تبدیل قبرستان نو به آرامستان و فضای شهری صورت گرفته است.
قبرستان نو به فضای باز شهری تبدیل می شود
قبرستان نو به فضای باز شهری تبدیل می شود
به گزارش قم نیوز علیرضا خاکی با اشاره به فلسفه وجودی راه اندازی این سازمان اظهار داشت: سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم از سال 1372 به‌منظور ساماندهی و رفع مسائل و مشکلات پیرامون حرم مطهر ایجادشده که این طرح در مشهد و شیراز نیز اجراشده است.
وی افزود: در هنگام شروع به کار این سازمان معاون عمرانی وزیر کشور و معاون شهرسازی وزیر مسکن به‌عنوان شورای این سازمان فعالیت داشتند و عمده شوراهای اولیه با حضور وزیر کشور انجام‌شده که نشان می‌دهد این طرح در سطح ملی تعریف شد.

خاکی در ادامه با اشاره به رویکردهای مهم سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر تأکید کرد: رویکرد سازمان، طی سنوات گذشته رویکرد پروژه محوری بوده که مجتمع تجاری الغدیر، مجتمع بزرگ میدان امام خمینی با ظرفیت 2 هزار پارکینگ خودرو‌، دوطبقه تجاری، سرویس‌های بهداشتی و فضای شهری سطح میدان در قالب این رویکرد انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مسائلی همچون ادغام، مدتی سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر تعطیل بوده که از دو سال گذشته با اضافه شدن بحث بافت‌های فرسوده، فعالیت‌های سازمان دوباره شکل‌گرفته و در کنار مسائل بهسازی اطراف حرم مطهر بافت‌های فرسوده نیز مورد توجه قرارگرفته چراکه اکثر بافت‌های فرسوده استان به دلیل سیاست‌های توسعه دهه 40 و 50 در اطراف حرم قرارگرفته است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به اشاره به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت این سازمان تصریح کرد: دو هدف کلی تعریف‌شده که یکی حوزه بلافصل حرم مطهر بوده که فضای بلافصل حرم مطهر را از هر طرف نشان می‌دهد و 10 پروژه شاخص شناسایی‌شده و دیگری تعریف پروژه‌های کوتاه‌مدت بوده که پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز در حال برنامه‌ریزی است.

خاکی ابراز کرد: طی سال‌های گذشته دو پروژه بزرگ پیرامون حرم مطهر انجام‌شده که یکی مجتمع تجاری الغدیر و دیگری طرح میدان بزرگ امام خمینی (ره) است که پروژه میدان امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین پروژه اجرایی شهر قم بوده که مجموعه عظیمی از ساخت‌وسازها و تأسیسات انجام‌شده که به‌مرور زمان پارکینگ، کف، سطح میدان تکمیل شد و دو سرویس بهداشتی هم کامل شده که نشان‌دهنده بزرگی این پروژه است.

وی افزود: درگذشته فضای حرم مطهر به صحن عتیق و صحن اتابکی محدود بوده و باغ ملی در کنار فضای شهری به زائرین و مجاوران خدمات ارائه می‌کرد که امروز باغ ملی قدیم صحن فاطمی شده که جزئی از فضای قدسی حرم مطهر است.

خاکی کمبود فضای شهری برای تردد و رفت‌وآمد راحت شهروندان در اطراف حرم مطهر را مورد توجه قرار داد و گفت: برای ساماندهی سرریز جمعیت در ایام پرتردد و متراکم، نیازمند ایجاد فضای شهری باز در اطراف حرم مطهر هستیم که برای این منظور طرح‌های ابتدایی برای تبدیل قبرستان نو به آرامستان و فضای شهری صورت گرفته است.

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdchzxn-.23ni-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما