جمعه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : 63254
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله اعرافی:

«جامعه المصطفی» تنها مرکزی است که از همه مذاهب اسلامی پذیرش دارد

قم نيوز : رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: این مرکز در سراسر عالم اسلام، تنها مجموعه‌ای است که همزمان دانش پژوهانی را از همه مذاهب اسلامی پذیرش کرده است.
«جامعه المصطفی» تنها مرکزی است که از همه مذاهب اسلامی پذیرش دارد
«جامعه المصطفی» تنها مرکزی است که از همه مذاهب اسلامی پذیرش دارد
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی در بیست و چهارمین اجلاس سراسری اساتید جامعه المصطفی العالمیه با موضوع «نقش اساتید در اجرای موفق طرح تحول نظام جامع آموزشی المصطفی»، ضمن تبریک ایام و مناسبت‌های ماه شعبان، به ویژه میلاد خجسته امام عصر(عج) اظهار داشت: به نوبه خودم از همه اساتید ارجمندی که در نقاط مختلف جمهوری اسلامی در خدمت طلاب و فضلا هستند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که خدمت خیل عظیم استادان و خواهران و برادرانی که از کشورها و ملیت‌های مختلف در ایران و سایر نقاط جهان در مسیر نشر معارف ناب الهی هستند، تواضع و تعظیم می‌کنیم، اظهار داشت: جامعه المصطفی ضمن تأکید بر رسالت و اصالت حوزوی و ناب خود، هیچ گاه از نیازها و تقاضاهای بی کران دنیای امروز غافل نیست.

آیت الله اعرافی جمع بین صیانت از اصالت‌های دیر پای حوزه و پاسخ گویی به نیازهای نو پدید، را کار بسیار سنگین و دشواری دانست و یادآور شد: ضمن تأکید بر اصالت و سنت‌های حوزوی، هیچگاه نباید از نیازهای امروز غفلت شویم؛ از سوی دیگر نباید به خاطر پاسخ گویی به نیازها و پرسش‌های نو از اصالت‌های والای خود فاصله بگیریم.

رئیس جامعه المصطفی اظهار داشت: ماندن در گذشته و اصالت گرایی به شکل افراطی که مانع نو پردازی می‌شود و نیز نو گرایی بدون وسواس و دقت لازم در صیانت از تراث دو روش خلاف احتیاط است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که المصطفی حوزه است و باید حوزه بماند، اظهار داشت: باید همه تراث عمیق حوزه را در قلمروهای های مختلف علم دینی رشد داده، جامعه بین المللی را با آن آشنا و انسان‌های بزرگی را با این رسالت‌ها و ریشه‌ها تربیت نماییم.

نباید از نو پردازی و نوسازی هراسی داشته باشیم

وی با بیان این که نباید از نو پردازی و نوسازی هراسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی با نگاهی تمدن ساز و تمدنی، نوسازی‌ها را مبتنی بر قرائت اصیل ریشه دار مورد توجه قرار می‌دهد. این قرائت ریشه در تاریخ داشته، در متن دوران پیامبر(صلی الله علیه و آله) بنیان نهاده، در گفتمان انقلاب اسلامی نیز تفسیر شده است.

آیت الله اعرافی یادآور شد: بر اساس قرائت اصیل، علوم اسلامی با اعمال روش‌های درست، باید در قلمروهای علوم اجتماعی و انسانی، فن آوری های نوین، سبک‌های زندگی و تمام قلمرو زندگی بشر نور افشانی می‌کند.

وی با بیان این که نفی تخصص‌های گوناگون علوم پایه، مهندسی، انسانی و اجتماعی پذیرفته شده نیست، اظهار داشت: ظرفیت معارف اسلامی باید مثل خورشید در همه جهان و نیز شالوده فکر و معرفت بشری نور افشانی نماید؛ جامعه المصطفی باید پیشگام این نگاه بلند و جامع باشد.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که علوم انسانی با متدولوژی درست و دور از اقدامات ناروا در متن زندگی بشر نقش آفرینی می‌کند، اظهار داشت: نگاه تمدنی جزء پایه‌های رسالت جامعه المصطفی است؛ این مهم اقتضائات فراوانی را در این راستا می‌طلبد.

وی با اشاره به این که در نظام جامع آموزشی، نگاه تمدنی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: جامعه المصطفی در شکل و قالبی نو، میراث دار بزرگی است؛ در این راستا نیازمند تغییر و تحول و پیشتازی و توجه به آداب و سنن هستیم.

آیت الله اعرافی بر خروجی محوری در طرح‌ها و شکل گیری هسته‌های معرفتی و شبکه‌های فکری و اجتماعی در جهان تأکید نمود و ابراز داشت: اصل تأکید بر معارف اهل بیت(علیهم السلام) و تبیین و ترسیم جذاب و زیبای معارف الهی در عین پرهیز از هر افراط و تحمیل مذهبی از اصول تصریحی جامعه المصطفی به شمار می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: جامعه المصطفی در سراسر عالم اسلام، تنها مجموعه‌ای است که همزمان دانش پژوهانی را از همه مذاهب اسلامی پذیرش نموده، معارف اسلامی را مطابق با مذاهبشان و با نگاهی هم گرایانه منعکس می‌نماید.

وی با بیان این که گفتمان هم گرایی و تعامل با ادیان از الزامات پذیرشی جامعه المصطفی به شمار می‌رود، اذعان داشت: جامعه المصطفی با آینده نگری ضمن بهره گیری از اسناد و طرح‌های پایه، مجموعه‌ای از اسناد کلان و راهنمای پایه را طراحی نموده و همزمان دروازه‌های فکر را برای تغییر و اصلاح این برنامه‌ها گشوده است.

در طرح ۱۴۱۴ جامعه المصطفی تغییرات و تحولات بسیار کلان‌تری پیش بینی شده است

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در طرح ۱۴۱۴ جامعه المصطفی تغییرات و تحولات بسیار کلان‌تری پیش بینی شده است، اظهار داشت: اساتید پیشران حرکت المصطفی هستند؛ نقش دانشی و معرفتی اساتید و گروه‌های علمی در همه اجزاء و سیاستگذاری ها افزایش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخشی از مؤلفه‌های تأکیدی طرح نظام جامع آموزشی المصطفی اشاره نمود و اظهار داشت: تنوع رشته‌ای همراه با حفظ عمق دانشی، یکی از تاکیدات طرح تحول نظام جامع آموزشی به شمار می‌رود. این طرح در جهان اسلام بی نظیر و در جهان کم نظیر است.

آیت الله اعرافی افزود: طرح نظام جامع آموزشی، روح اخلاقی و معنوی را هرچه بیشتر مورد توجه قرار داده است؛ لازم است تا اساتید معزز شیوه‌های تزریق روح اخلاق و معرفت در کالبد آموزش را ارائه نمایند.

رئیس جامعه المصطفی تجلی روح پژوهشی و نو آوری در آموزش‌ها را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: تخصص‌های مهارتی باید در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر این که نظام جامع اندیشه اسلامی را باید در مقاطع مختلف نظام آموزشی مورد توجه قرار دهیم، ابراز داشت: دوره‌های مکمل در نظام جامعه اندیشه اسلامی باید در متن برنامه‌های آموزشی قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه همگامی در حوزه خانواده، فرزندان، دانش آموزان و دانشجویان را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: پیوست آموزشی خانواده و فرزندان باید بسط بیشتری پیدا نماید و در حوزه استعدادهای برتر و ممتاز کارهای عمیق‌تری صورت گیرد.

آیت الله اعرافی ارتقاء سطح دانشی استادان را یکی از الزامات طرح تحول نظام جامع آموزشی دانست و ابراز داشت: نظام جدید استادی در دست طراحی است؛ بنا به ضرورت صیانت از سنت‌های حوزه، باید نظام استادی که تنها در منابع انسانی مهم شمرده می‌شود، در طرح تحول نظام جامع آموزشی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزایش سهم نظامات جدید سطوح را یکی دیگر از بخش‌های مهم طرح نظام جامع آموزشی برشمرد و ابراز داشت: توجه به سنت‌های مهم حوزوی از جمله؛ بحث آزادی بیشتر در انتخاب درس و استاد و نیز گشودن فضایی برای تمرین‌های استادی و نقش آفرینی طلاب در نظام آموزشی، از جمله نکاتی است که باید در این طرح گنجانده شود.

آیت الله اعرافی نقش دادن به طلاب و تدریس و تدرس توامان را از مسائل مهم نظام جامع آموزشی برشمرد و خاطرنشان کرد: در طرح تحول نظام آموزشی المصطفی باید سنت‌های پایدار انسان ساز و ارتقاء بخش، بیشتر مورد توجه دوستان و همکاران قرار گیرد.

وی یادآور شد: در نظام آموزشی نوین ضمن تأکید و اهتمام بر آموزش بین الملل اسلامی، نباید از تنوع نیازهای منطقه‌ای طلاب و دانش پژوهان غافل بود؛ در این طرح نباید از تنوع اشکال حضور جامعه المصطفی در عرصه بین الملل غافل شویم.

رئیس جامعه المصطفی ضمن تأکید بر این که استادان جامعه المصطفی باید بیش از همه با روان شناسی طلبه‌ای ناظر به فرهنگ ملل آشنا باشد، اظهار داشت: جامعه المصطفی در قبال آگاهی بخشی بین المللی استادان مسئول است؛ استادان نیز باید در شناخت دنیای جدید و وضع منطقه و جهان دقت کافی داشته باشند.

رئیس جامعه المصطفی توجه به منویات رهبر معظم انقلاب به ویژه تأکیدات ایشان در حوزه علوم عقلی را یکی از رسالت‌های جامعه المصطفی برشمرد، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی گزارش جامعی را در حوزه علوم عقلی، برای ارائه به رهبر فرزانه انقلاب تهیه نموده است.

آیت الله اعرافی در پایان با بیان این که به منظور پاسخ به نیازمندی نظامات آموزشی و فرهنگی و تربیتی، نیازمند عرضه شبکه‌ای هوشمند، به روز و فعال در گستره جهانی، هستیم، تصریح کرد: جامعه المصطفی همواره خود را نیازمند همراهی، همدلی و هم اندیشی اساتید محترم می‌داند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjx8em.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما