دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۱
کد مطلب : 63364
منبع : خبرگزاری فارس
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه:

۹۹ درصد از احادیث جعلی از کتب شیعه خارج شده است

قم نيوز : دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: ۹۹ درصد از احادیث جعلی در گذشته توسط مشایخ از کتب روایی شیعی خارج است و و اینکه شیخ کلینی بیش از ۲۰ سال از عمر خود را صرف نوشتن کتاب خود کرد، بیانگر این است که بسیاری از احادیث جعلی از کتب اصیل روایی شیعه خارج شده است.
۹۹ درصد از احادیث جعلی از کتب شیعه خارج شده است
۹۹ درصد از احادیث جعلی از کتب شیعه خارج شده است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله رضا استادی یکشنبه شب در همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه که در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد اظهار کرد: مدتی است که برخی از افراد در حوزه، دانشگاه‌ و داخل و خارج از کشور در مورد حدیث و ورایات شیعی مباحثی را مطرح می‌کنند که واقعیت ندارد، این افراد در خصوص روایات و احادیث شیعه بهانه‌جویی می‌کنند.

وی افزود: بدون تردید تا زمانی که توضیح کاملی در مورد میراث حدیثی شیعه به این افراد ارائه نشود، این بهانه‌‌جویی‌ها نیز ادامه دارد و تمام نمی‌شود، البته برخی از این بهانه‌جویی‌ها از سر عناد است که در هر صورت ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که احادیث و روایات جعلی در کتب‌های ما وجود دارد و یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های این افراد نیز همین جعلی بودن برخی روایات است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که بسیار زیاد حائر اهمیت است و باید به آن توجه شود این است که ۹۹ درصد از احادیث جعلی در گذشته توسط مشایخ از کتب روایی شیعی خارج است و همین مسئله که شیخ کلینی بیش از ۲۰ سال از عمر خود را صرف نوشتن کتاب خود کرد، بیانگر این است که بسیاری از احادیث جعلی از کتب اصیل روایی شیعه خارج شده است.

آیت‌الله استادی گفت: در گذشته یکی از افراد دانشگاهی، کلمه مجهول را در کتاب‌های قدیمی و نسخ خطی به اشتباه مجعول خوانده بود و همین مسئله موجب بهانه‌جویی شده بود در صورتی که ما اعتقاد داریم در حال حاضر بسیاری از از احادیث صحیح است و جعلی نیست.

وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر باید انجام می‌شد و ما در انجام آن کوتاهی کردیم تفکیک کتاب‌های اصیل مانند کتب اربعه از دیگر کتاب‌ها بود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اگر افراد عناد نداشته باشند و به دنبال حقیقت باشند بهانه‌جویی نمی‌کنند تصریح کرد: کتاب اعتبارسنجی حدیث شیعه که توسط سیدعلیرضا حسینی شیرازی نگاشته شده است کتاب ارزشمندی است و ما باید به این قبیل کتاب‌ها توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbafb0.rhbf0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما