دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : 64633
منبع : خبرگزاری فارس
كارشناس محيط زيست:

فقر تخصصی در موضوعات محیط زیستی در قم وجود دارد

قم نيوز : يكي از كارشناسان محيط زيست گفت: فقر تخصصی در موضوعات محیط زیستی در استان وجود دارد و دید توسعه پایدار موجود نیست.
فقر تخصصی در موضوعات محیط زیستی در قم وجود دارد/آینده مبهم توسعه صنعتی در استان
فقر تخصصی در موضوعات محیط زیستی در قم وجود دارد/آینده مبهم توسعه صنعتی در استان
به گزارش قم نیوز عباس جعفری ظهر امروز در نشست «توسعه صنعتی استان؛ محیط زیست و مخاطرات آن» اظهار کرد: در زمینه استفاده از منابع باید دقت بیشتری شود زیرا محدودیت‌های استفاده از منابع به طور واضح مشاهده می‌شود، البته به دلیل استفاده غیر اصولی محدودیت بیشتری در این زمینه احساس می‌شود.

وی با اشاره به تعدد شهرک‌های صنعتی پیرامون شهر قم گفت: با توجه به وزش بادهای شرقی و غربی اینگونه نیست که از عوارض و آلودگی این شهرک‌ها بی‌نصیب باشیم. هر سو شهرک صنعتی باشد آلودگی وارد سکونتگاه‌های انسانی می‌شود.

این فعال محیط زیست به نظریه‌های توسعه صنعتی در دنیا اشاره کرد و افزود: این نظریه‌ها در قالب اقتصادی، کارکردی و توسعه پایدار وجود دارد. امروز سیاست حمایتی به سمت تعدیل مشکلات ناشی از صنایع و برطرف شدن آلودگی‌های محیط زیستی رفته است.

وی عنوان کرد: در اثر فعالیت صنعتی، گازهای آلاینده به جامعه تحویل داده می‌شود بنابراین صنایعی باید در بحث اشتغال ایجاد شوند که کمترین آسیب را به اجتماع وارد کنند. باید در نظر داشت برخی از صنایع همخوان با توان استان نیستند.

جعفری یادآور شد: باید پیوستگی بین طرح شهرک صنعتی وجود داشته باشد و در بحث سرمایه‌گذاری به منابع طبیعی و سکونتگاه‌های انسانی توجه شود.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری‌ها و اولویت‌ها با آمایش سرزمینی همخوانی نداشته است گفت: به عنوان مثال صنعت درودگری مظلوم واقع شده و توسعه چندانی نداشته در حالی که صنایع آلاینده مانند بازیافت باتری و تولید آهن در قم به وجود آمده است.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: وظیفه نظارت می‌تواند از سوی محیط زیست یا ارگان‌های دیگر انجام شود ولی زمانی که سیاست‌گذاری‌ها از ابتدا اشتباه بوده عوارض آن در جامعه مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه ساز و کاری برای دفع پسماندهای صنعتی اندیشیده نشده است گفت: برخی اوقات این پسماندها در مسیر رودخانه و سکونتگاه‌های انسانی قرار می‌گیرد بنابراین به این آسانی نباید اجازه توسعه صنعتی دهیم و به جای موضوعات کیفی، کمیت‌گرا شویم.

جعفری خاطرنشان کرد: از سال 80 تا 90 حجم زیادی از تولید صنایع، بازیافت باتری بودند و به تدریج طوری شده که بالاترین صادرات شمش سرب را داشته‌ایم و مدیران کمیت‌گرا از این آمارها استقبال می‌کنند.

وی عنوان کرد: در استان قم سرنوشت پسماندهای صنعتی مبهم محسوب می‌شود. اگر این پسماند خطرناک در استان باقی می‌ماند به معنای اشتباه بودن سیاست‌گذاری‌ها است.

این فعال محیط زیست یادآور شد: مسؤولیت‌پذیری شرکت‌ها در دنیا مطرح است بنابراین شرکت‌ها علاوه بر توجه به مسئله سود در برابر ملاحظات محیط زیستی جامعه مسؤول هستند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه برای واردات ضایعات، ارز مبادله‌ای می‌دهیم نشان می‌دهد مسؤولان، مشکلات محیط زیست را باور نکردند تا از آلوده شدن استان جلوگیری شود.

جعفری یادآور شد: فقر تخصصی در موضوعات محیط زیستی در استان وجود دارد و دید توسعه پایدار موجود نیست.

وی با بیان اینکه صنایع سرب را به هیچ عنوان نمی‌توان صنایع سبز نامید گفت: آینده توسعه صنعتی در استان مبهم است زیرا آمایش انجام نشده و به همین دلیل هرج و مرج وحشتناکی در مدیریت صنعتی وجود دارد.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: محیط زیست برآیند اجتماع، اقتصاد و طبیعت است تا منابع نسل حاضر و آینده تأمین شود ولی با شرایطی که اکنون پیش می‌رویم آینده تاریک است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbf0b0.rhbafpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما