شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 66672
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم:

وضعیت رشد وقف در قم خوب نیست/مقصریم

قم نيوز : مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: وضعیت رشد وقف در استان، وضعیت خوبی نیست و هر سال تنها بین 10 تا 15 مورد وقف در استان قم انجام می‌شود.
وضعیت رشد وقف در قم خوب نیست/مقصریم
به گزارش قم نیوز شهر قم از صدر اسلام به عنوان یکی از مکان‌های حضور شیعیان در ایران شناخته می‌شد و به همین دلیل امامزادگان زیادی به این شهر مهاجرت کردند که اکنون مزارهای آن‌ها، زیارتگاه‌هایی برای مردم هستند.

طی سال‌های اخیر با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مزارهای امامزادگان به قطب‌های فرهنگی اقدامات زیادی در این زمینه در استان قم صورت گرفت.

هرچند که اقداماتی برای گسترش وقف انجام شده ولی که از شهر قم انتظارات بیشتری برای گسترش فرهنگ وقف وجود دارد، بر اساس گفته های حجت‌الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم وضعیت آنگونه که باید نیست و تعداد موقوفات جدید قابل توجه نیست.

در شرایطی که اداره کل اوقاف و امور خیریه برنامه های مختلفی را در راستای ترویج فرهنگ وقف و اهتمام مردم پایتخت جهان تشیع نسبت به فرهنگ وقف در دستور کار داشته و دارد، انتظار است که تعداد وقف در هر سال از آنچه که در شرایط کنونی وجود دارد، بیشتر و بیشتر شود.

 

* مزارهای امامزادگان در استان قم اکنون چه وضعیتی دارند؟

فضاهای خوبی در مزارهای امامزادگان ایجاد شده است تا این اماکن به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند، کار فرهنگی در مزارهای امامزادگان رسالت سازمان اوقاف است و کارهای عمرانی در این اماکن با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

عواید بقاع امامزادگان استان قم به صورت سالیانه از نذورات، کمک‌های مردمی و موقوفات حدود 12 میلیارد تومان است و این پول در راستای برنامه‌های فرهنگی و پروژه‌های عمرانی در بقاع امامزادگان استان توسط هیأت‌های امنا هزینه می‌شود، البته تعدادی از بقاع امامزادگان استان نذورات مردمی کمی دارند که این نذورات پاسخگوی هزینه‌های برگزاری برنامه‌ها نیست.

 

* چه اقدامات عمرانی در بقاع امامزادگان استان قم صورت گرفته است؟

در سال 94، 45 پروژه عمرانی با اعتبار پنج میلیارد و 500 میلیون تومان در بقاع  امامزادگان استان اجرا شد که این پروژه‌ها 12 هزار متر مربع به فضاهای این مزارها اضافه کرد. در سال 96 تعداد پروژه‌های عمرانی در مزارهای امامزادگان استان قم به 61 پروژه رسید که برای این پروژه‌ها، 9 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شد.

امسال پیش بینی شده است که 55 پروژه عمرانی با اعتبار 10 میلیارد تومان در بقاع امامزادگان استان قم اجرا شود تا شاهد افزایش 21 هزار مترمربعی فضاهای این بقاع باشیم. در سال جاری تاکنون احداث 32 پروژه عمرانی در بقاع امامزادگان استان آغاز و مبلغ 5 میلیارد و 200 میلیون تومان برای احداث این پروژه‌ها جذب شده است. طی سال‌های اخیر هم با اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و اعتبارات دولتی شاهد احداث زائرسراهایی در برخی بقاع امامزادگان استان همچون مزار امامزاده شاه جمال بودیم.

 

* چه برنامه‌های فرهنگی در مزارهای امامزادگان استان قم برگزار می‌شود؟

در طول سال 11 ویژه برنامه در مزارهای امامزادگان استان برگزار می‌شود، در عید نوروز هم شاهد برگزاری برنامه آرامش بهاری در این بقاع هستیم و در این برنامه پذیرایی مناسبی از مردم صورت می‌گیرد. در سال گذشته 700 مبلغ را به مزارهای امامزادگان استان قم برای برگزاری ویژه‌برنامه‌های مختلف اعزام کردیم که این مبلغان برنامه‌های فرهنگی را به صورت تخصصی برگزار کردند.

در ماه مبارک رمضان شاهد برپایی خیمه معرفت در کوه خضر برای مردم بودیم، در این خیمه برنامه‌های فرهنگی توسط مبلغان برای اقشار مختلف مردم متناسب با نیازهایشان اجرا شد، همچنین نمازهای جماعت به صورت مرتب در مزارهای امامزادگان استان قم اقامه می‌شود و مراکز قرآنی در اماکن راه اندازی شده است.


* آیا مزارهای امامزادگان استان قم ارزش تاریخی دارند؟

38 بقعه امامزاده در استان جزو آثار ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی هستند و در این بقاع هر پروژه عمرانی که انجام بدهیم همراه توافق با کارشناسان این سازمان است، به عنوان مثال مزار امامزاده علی بن جعفر در محل گلزار شهدای قم است، با وجود حضور گسترده مردم در این مزار به دلیل بحث‌های ارزش تاریخی آن تاکنون نتوانستیم که یک سایه بان برای آسایش مردم در مزار امامزاده علی بن جعفر ایجاد کنیم.

 

* چه تعداد موقوفه در استان قم داریم؟

در استان تقریبا  14 هزار رقبه وقفی وجود دارد که هشت هزار رقبه توسط اداره اوقاف و بقیه توسط متولیان حسب وقف نامه اداره می‌شود، البته اداره اوقاف بر فعالیت متولیان نظارت می‌کند، حقوق موقوفات از حقوق شرعی است و اجازه بخشش این حقوق را نداریم.

اداره اوقاف بر تمام اسناد فعالیت متولیان موقوفات در استان قم نظارت می‌کند، از کسانی که می‌خواهند وقف انجام بدهند، درخواست می‌کنیم که خودشان موقوفاتشان را اداره کنند و تنها وظیفه نظارت بر اداره موقوفات بر عهده اداره اوقاف باشد.

 

* آیا اداره اوقاف در اجرای پروژه‌های شهری مانعی ایجاد می‌کند؟

در جایی از شهر که نیاز به اجرای پروژه‌های عمرانی باشد، امکان استفاده از قاعده تبدیل به احسن موقوفات وجود دارد تا هم حقوق موقوفات حفظ و هم پروژه‌های عمرانی شهری اجرا شد، بحث تبدیل به احسن موقوفات هم در فقه و هم قوانین وقف کشور پیش بینی شده است.

 

* تاکنون چه مقدار از سندهای موقوفات استان قم در سامانه موقوفات کشور ثبت شده است؟

سال گذشته سند هزار و 600 رقبه از موقوفات استان در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شد و امسال هم تعداد رقبه‌های موقوفات ثبت شده استان قم در این سامانه به دو هزار و 400 رقبه رسید و کار ثبت اسناد رقبه‌های موقوفات استان در سامانه موقوفات کشور به صورت مستمر در حال انجام است.

 تمام اقداماتی که در سازمان اوقاف انجام می‌شود از طریق سامانه جامع موقوفات است و این کار موجب اعتمادسازی برای مردم شده است و سیستم سنتی در این سازمان دیگر استفاده نمی شود و به دنبال این هستیم به روزی که برسیم که تمام خدمات سازمان اوقاف به صورت غیرحضوری انجام شود.

 

*وضعیت انجام وقف توسط مردم در استان قم چگونه است؟

وضعیت رشد وقف در استان، وضعیت خوبی نیست و هر سال تنها بین 10 تا 15 مورد وقف در استان قم انجام می‌شود که جوابگوی نیازهای استان نیست، اخیرا شخصی در یکی از روستاهای استان با همکاری مردم، یک خانه عالم ساخت و آن را وقف کرد.

اداره کل اوقاف استان قم در ترویج فرهنگ وقف در این استان مقصر است و رسانه‌های استان هم باید بیش از پیش فرهنگ وقف را در قم ترویج کنند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcgx393.ak93u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما