چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : 66908
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

فاز 1 و 2 کمپینگ غدیر همزمان با دهه کرامت افتتاح می‌شود

قم نيوز : منطقه هشت قم با توجه به جمع‌آوری یک روز در میان پسماند و سهم 22 درصدی تفکیک از مبدأ، رتبه نخست را در بین مناطق هشتگانه قم دارا است.
رتبه نخست منطقه هشت در تفکیک پسماند از مبدأ/ فاز 1 و 2 کمپینگ غدیر همزمان با دهه کرامت افتتاح می‌شود/افتتاح بلوار بزرگ آیت الله بروجردی
رتبه نخست منطقه هشت در تفکیک پسماند از مبدأ/ فاز 1 و 2 کمپینگ غدیر همزمان با دهه کرامت افتتاح می‌شود/افتتاح بلوار بزرگ آیت الله بروجردی
به گزارش قم نیوز منطقه هشت قم در جنوب این شهر شامل شهر و شهرک پردیسان است که بیش از دو دهه از احداث آن می‌گذرد. محدوده منطقه از بلوار غدیر بعد از بوستان علوی تا ورزشگاه یادگار امام و از بلوار غدیر تا پل جاده کهک بوده و با وسعت هزار و 575 هکتاری، شامل هزار هکتار محدوده پردیسان، 575 هکتار سایت مسکن مهر و بیش از هزار هکتار محدوده آموزشی است. منطقه هشت 150 هزار نفر جمعیت دارد که براساس امکانات ایجاد شده و ساخت و ساز صورت گرفته تا بیش از 300 هزار نفر ظرفیت دارد. طی سال‌های اخیر انتقال جمعیت خصوصاً با اولویت مهاجرین به این منطقه سرعت گرفته است و بسیاری از واحدهای مسکونی خالی از سکنه، دارای سکنه شده است. بسیاری از طلاب، فرهنگیان و فرهیختگان نیز در این منطقه ساکن هستند. با توجه به قرارگیری سایت دانشگاهی و انتقال بخش عمده دانشگاه‌های قم به این منطقه، جمعیت دانشجوی زیادی نیز در این منطقه ساکن هستند و این موارد ظرفیت ویژه‌ای را برای منطقه ایجاد کرده است. کمتر از 10 سال است که پردیسان به منطقه شهری قم تبدیل و شهرداری منطقه هشت در آن مستقر شده است و در همین سال‌ها شهرداری بسیاری از کمبودهای منطقه که در تعهد دولت و اداره کل راه و شهرسازی بوده را مرتفع ساخته است.

درآمد منطقه هشت بالغ بر 7 میلیارد تومان بوده و بودجه مصوب منطقه هم 50 میلیارد تومان است که کسری این مبلغ توسط شهرداری مرکز از محل درآمدهای مناطق دیگر و منابع داخلی پرداخت می‌شود. با وجود درآمد پایین منطقه و مشکلات مالی پروژه‌های عمرانی پردیسان فعال است؛ از مهم‌ترین پروژه‌های فعال در منطقه پردیسان می‌توان از دریاچه مصنوعی بوستان غدیر و بوستان بانوان به مساحت 13 هزار و 200 مترمربع نام برد.

هزینه 382 میلیاردی شهرداری قم در پردیسان

از سال 89 شهرداری به عنوان شهرداری منطقه هشت در پردیسان مستقر شده است و بیش از 382 میلیارد تومان در آن هزینه داشته و فقط ارائه خدمات کرده در حالی که هنوز به طور قطعی و رسمی منطقه تحویل شهرداری نشده است. تعهداتی هم اداره کل راه و شهرسازی استان به شهرداری داشته که هنوز این تعهدات عملیاتی نشده است و به همین خاطر شهرداری منطقه هشت دچار کمبود منابع برای هزینه است. با این وجود خدمات شهری در منطقه بدون هیچ مشکلی در حال انجام است و به طور کلی مهم‌ترین مشکل در پردیسان بحث 25 درصد تجاری است که قرار بوده از سال 89 به شهرداری پرداخت شود و این کار محقق نشده و این مساله برنامه‌ریزی مدیریت شهری را دچار مشکل خواهد کرد.

با توجه به نیازهای منطقه تقریباً 700 میلیارد تومان کار جمع‌بندی و به مدیریت شهری ارائه شده تا این نیازها رفع شود. با توجه به محدودیت منابع هر سال بخشی از این نیازها در اولویت قرار گرفته و پروژه‌های مربوط به آن‌ها اجرایی می‌شود. به همین خاطر باید نگاه استانی و ملی به رفع مشکلات پردیسان شکل بگیرد، اگرچه شهرداری منتظر حمایت نهادهای ملی و استانی برای رفع نیازها نمانده و پروژه‌ها روز به روز پیش می‌رود با این حال برای سرعت گرفتن کارها نیاز جدی به حمایت‌های ویژه مدیران استان وجود دارد.

از کل بودجه و منابع هزینه‌ای شهرداری منطقه هشت سال گذشته تنها سه میلیارد تومان از منابع استانی برای پروژه‌های منطقه هشت اختصاص یافت و عمده بودجه شهرداری منطقه از محل اعتبارات و منابع داخلی شهرداری تأمین می‌شود، با این وجود شهرداری تمام امور روزمره و پروژه‌های خود را با قدرت به پیش می‌برد و به همین خاطر تاکنون این منطقه رتبه دوم کنترل پروژه را به خود اختصاص داده است.

بوستان محله در محلات مسکن مهر احداث می‌شود

منطقه هشت را می‌توان یکی از مناطق برخوردار شهر از نظر سرانه‌های فضای سبز است. فضای سبز منطقه هشت بالای 250 هکتار است؛ سرانه فضای سبز در این منطقه به ازای هر نفر بالای 20 مترمربع است و شهرداری منطقه به دنبال افزایش این سرانه تا بیش از 30 مترمربع است و با این مبنا بالاترین سرانه در این منطقه شکل گرفته به طوری که در تمام محلات حداقل یک بوستان وجود خواهد داشت. احداث 45 بوستان محله‌ای نیز در پردیسان در نظر گرفته شده که نیمی از آن‌ها احداث شده و مابقی نیز به مرور احداث خواهند شد.

برای توجه به فضای سبز محلات مسکن مهر که در شرایط فعلی از اهمیت ویژه برخوردار است پروژه‌هایی در نظر گرفته شده است؛ 9 محله در مسکن مهر وجود دارد که بوستان محله یک به مساحت 50 هزار مترمربع در دستور کار قرار گرفته و محله سه نیز در دست اقدام است. عملیات احداث بوستان محله دو نیز سال آینده آغاز خواهد شد و محل چهار نیز دارای فضای سبز است. در محله 6 فضای سبز معارض دارد و محله پنج، هفت و هشت نیز در دستور کار آغاز عملیات عمرانی قرار دارد.

در آستانه دهه کرامت تعداد پروژه برای بهره‌برداری در منطقه هشت در نظر گرفته شده است. توسعه بوستان غدیر یکی از پروژه‌های ویژه این منطقه است؛ 18 هکتار از زمین‌های بوستان غدیر به عنوان کمپینگ بوستان غدیر مشخص شده که 9 هکتار آن تکمیل شده و تلاش مدیریت شهری بر این است تا پایان سال 9 هکتار باقیمانده را تکمیل و در اختیار زائرین و همشهریان قرار دهد. فاز یک و دو این بوستان با اعتباری بیش از 5 میلیارد تومان آماده افتتاح است.

احداث بوستان 13 هزار مترمربعی دهلاویه در بلوار سلمان

بوستان دهلاویه در بلوار سلمان یکی از پروژه‌های فضای سبز منطقه است که آماده بهره‌برداری و افتتاح برای ایام دهه کرامت شده است؛ این بوستان به مساحت 13 هزار مترمربع و با اعتبار 9 میلیارد و 260 میلیون ریال تکمیل شده است. عملیات عمرانی این بوستان سال 96 آغاز شده و در مدت پنج ماه تکمیل شده است. افزایش سرانه‌های فضای سبز شهری و منطقه‌ای، افزایش محیط تفرجگاهی، توسعه و بهسازی محیط شهری، ایجاد محیطی سالم و شاد برای شهروندان، توسعه ورزش‌های همگانی و... جزو اهداف احداث این بوستان است. زمین بازی کودکان به مساحت 450 مترمربع، آلاچیق نشیمن به تعداد 6 مورد، 6 سکوی نشیمن، فضای سبز به مساحت 9 هزار مترمربع، مسیر پیاده‌روی به مساحت 3 هزار مترمربع، فروشگاه عرضه مایحتاج عمومی، 8 چشمه سرویس بهداشتی و 68 پایه روشنایی از جمله امکانات این بوستان می‌باشد.

بوستان انقلاب نیز از دیگر پروژه‌هایی است که آماده بهره‌برداری شده است؛ مساحت این بوستان 12 هزار مترمربع است که عملیات عمرانی آن سال گذشته آغاز و طی هشت ماه تکمیل شده است. زمین بازی کودکان به مساحت 40 مترمربع، فضای سبز به مساحت 9 هزار مترمربع، 5 هزار و 500 مترمربع مسیر پیاده‌روی، ست کامل ورزش‌های بدنسازی، زمین ورزشی به مساحت هزار و 600 مترمربع، ساختمان ناحیه 2 خدمات شهری، 60 متر پیشت دوچرخه سواری و 74 پایه روشنایی از جمله امکانات این بوستان است. از اهم فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در این بوستان می‌توان به نصب 3 هزار مترمربع موزائیک فرش، 2 هزار و 700 مترمربع سنگ فرش، هزار و 347 مترمکعب سنگ‌ریزی، هزار و 125 متر جدول سنگی و 25 هزار و 300 مترمربع تسطیح اشاره کرد.

توزیع 3150 تن آسفالت در شوارع منطقه 8

سه هزار  و 150 تن توزیع آسفالت در شوارع منطقه هشت با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان نیز طی ماه‌های اخیر صورت گرفته که در دهه کرامت از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود و شهرداری منطقه از برنامه پیش‌بینی شده برای سال 97 جلوتر است.
یکی از نیازهای منطقه هشت اجرای روکش آسفالت معابر و شوارع قدیمی و بهسازی جدولگذاری است. همچنین بحث پیاده‌روسازی در پردیسان تاکنون انجام نشده و طبق طراحی صورت گرفته 500 هزار مترمربع پیاده‌روهای شوارع و معابر منطقه است که 50 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن نیاز است. در حال حاضر اولویت شهرداری تکمیل زیرساخت‌های محلات مسکن مهر بوده که با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی این کار در حال انجام است.

پروژه‌ ویژه‌ای که در دهه کرامت به میزبانی منطقه هشت به بهره‌برداری خواهد رسید بلوار آیت‌الله بروجردی است که نقش عمده‌ای در کاهش مشکلات ترافیکی و تسهیل دسترسی شهروندان به پردیسان دارد.

یکی از نقاط مطلوب و قابل توجه منطقه هشت در بحث تفکیک پسماند از مبدا است. با توجه به شرایط مطلوب شهرداری منطقه هشت از نظر تفکیک پسماند از مبدأ و کسب رتبه نخست در بین مناطق هشتگانه، ساخت ساختمان مدیریت پسماند در منطقه در دستور کار است تا خدمات بهتری شهروندان این منطقه ارائه شود. طرح جمع آوری یک روز در میان زباله در این منطقه به خوبی اجرایی شده است. این طرح موجب می‌شود که در کنار فرهنگ‌سازی، هزینه‌ها مدیریت شهری کاهش یافته و اعتبارات به اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی اختصاص یابد. به همین خاطر شرایط خوبی از نظر تفکیک زباله از مبدأ در منطقه برقرار شده که این شرایط نتیجه آموزش شهروندان و فرهنگ‌سازی است. این کار هم در کاهش هزینه‌ها مؤثر بوده و هم تولید زباله را کاهش داده است. به طور میانگین یک روز در میان 60 تن زباله در پردیسان جمع‌آوری می‌شود که حدود 22 درصد زباله نیز در مبدأ تفکیک می‌شود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciv3aq.t1aqu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما