چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 66927
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
معاون تهذیب حوزه های علمیه تشریح کرد:

طرح ولایت، طلاب را در برابر شبهات مسلح و آماده می کند

قم نيوز : در این دوره ها، طلاب با شبهات بنیان افکن دشمنان آگاه شدند و اذعان داشتند که ما بعد از این دوره ها به خوبی می توانیم با دگراندیشان بحث کنیم و با خواندن این شش جلد کتاب در مقابل شبهات پاسخگو باشیم.
اهداف و دستاوردهای" طرح جامع اندیشه دینی" / طرح ولایت، طلاب را در برابر شبهات مسلح و آماده می کند
اهداف و دستاوردهای" طرح جامع اندیشه دینی" / طرح ولایت، طلاب را در برابر شبهات مسلح و آماده می کند
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه های علمیه به تشریح اهمیت و دستاوردهای ستاد "طرح جامع اندیشه دینی" پرداخت و گفت: در سال جاری بیش از 17 هزار نفراز طلاب در اردوهای متنوع آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و تربیتی طرح جامع اندیشه دینی در سراسر کشور شرکت کردند که این مشارکت حداکثری و استقبال طلاب از این طرح ها بی نظیر بود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به چگونگی شکل گیری ستاد طرح جامع اندیشه دینی در حوزه گفت: به دستور مدیر حوزه های علمیه، ستادی با حضور همه معاونین مدیر تحت عنوان "ستاد طرح جامع اندیشه دینی" شکل گرفت و بنا شد اندیشه ها و تفکراتی مثل نظام اندیشه امام خمینی(ره)، نظام اندیشه مقام معظم رهبری و طرح ولایت که حول نظام اندیشه آیت الله مصباح یزدی است و سالها است در بین دانشگاهیان و حوزویان برقرار است ایجاد شود و طلاب در این طرح ها شرکت ویژه داشته باشند.

وی افزود: بخشی از این اردوها آموزشی بود به این صورت که طلاب دروسی را در سه نیم سال خواندند، دو نیمسال در طول سال تحصیلی و نیمسال سوم در تابستان و  در مناطقی که خنک بود مشغول به تحصیل شدند.

*توجه ویژه به مباحث قرآنی در طرح های تابستانی طلاب

حجت الاسلام والمسلمین ملکی پرداختن به مباحث قرآنی بین طلاب را مهم ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: تعدادی از طلاب در مباحث قرآنی  نظیر روانخوانی قرآن، مفاهیم قرآن، حفظ و بحث تفسیر موضوعی شرکت کردند که این اردوها عمدتا در شهر سرعین در استان اردبیل و شهر اهواز برقرار بود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه تاکید کرد: اردوهای دیگری هم در سراسر کشور برقرار بود از جمله در مشهد مقدس دو اردوی مهم "طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری" بود که در طول یک ماه 15 کتاب شهید مطهری را طلاب مطالعه و مباحثه کردند و از نزدیک شاهد عشق و نشاط و انگیزه طلاب بودم و همچنین اردوی مهم "طرح ولایت طلاب" بود که این طرح به دستور مدیر حوزه های علمیه، آیت الله اعرافی مورد حمایت جدی قرار گرفت.

* استقبال چشمگیر طلاب از طرح ولایت

این استادحوزه، استقبال طلاب از این طرح ها را خوب و تحسین برانگیز دانست و گفت: همه شرکت کننده های در این طرح بر بنیادی و منطقی بودن این مباحث اذعان داشتند و به نوعی به وجد آمده بودند و خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که هر ساله استقبال بیشتری از این طرح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: حوزه صفر تا صد اجرای طرح جامع نظام اندیشه دینی را به عهده گرفته و بنده نیز حضور حداکثری در این دوره و بین طلاب داشتم و در بحث و گفت وگوهایی که با شرکت کنندگان در این طرح داشتم همه به اتفاق از شکل گیری این اردو راضی بودند و خیلی ها معتقد بودند دروس رسمی حوزه با اینکه لازم است؛ اما واقعا کافی نیست و طلاب تاکید داشتند، اینگونه دوره ها برای همه طلاب و حوزویان لازم و ضروری است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود:این طرح از مباحث بنیادین معرفت شناسی آغاز می شود و این مباحث مطرح می شود که وقتی خدا، پیامبر، امام و واقعی بودن اخلاق اثبات شد، آیا این دین و مکتب نظام حکومتی هم دارد یا نه فقط فردی و سکولار است؟ رابطه بین اخلاق و دین و حقانیت و اصالت حقوق چیست؟ مسئله حکومت، سیاست و دستورات الهی در اداره جامعه چگونه حل می شود و همچنین مباحث مهمی از خداشناسی، اخلاق ،حقوق و سیاست.

وی گفت: هر کس این دوره را می گذراند احساس می کند که این تفکری که در او به وجود می آید او را به سمت تشکیل یک جامعه تمدن ساز حرکت می دهد، چرا که تمدن در صورتی ساخته می شود که مبانی لازم وجود داشته باشد، بحث "هست" ها و "نیست" ها حقیقتی هستند که "باید" و "نباید" ها روی آن بار می شود، باید به این نکته مهم همه برسیم که خدای سبحان تکالیفی برای انسان قرار داده است و انبیاء همگی انسان را به سعادت دنیا و آخرت رهنمون کرده است.

*مسلح شدن طلاب در برابر شبهات  و آمادگی آنان برای پاسخگویی

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اهمیت پرداختن به شبهات القاء شده از طرف دشمنان تاکید کرد: در این دوره ها، طلاب با شبهات بنیان افکن دشمنان آگاه شدند و اذعان داشتند که ما بعد از این دوره ها به خوبی می توانیم با دگراندیشان بحث کنیم و با خواندن این شش جلد کتاب در مقابل شبهات پاسخگو باشیم و به عبارت دیگر می توان گفت که طرح ولایت طلاب را در برابر شبهات مسلح و آماده می کند.

*ثمرات شرکت طلاب در اردوی طرح ولایت

وی گفت: برداشت من از این اردوی40روزه طرح ولایت که طلاب در آن ریاضت کشیدند و از صبح تا شب مشغول کلاس و امتحانات بودند این است که علاوه بر ایجاد نشاط روحی در آنان، طلاب به سلاح بصیرت،علم  و تقوا مجهز می شوند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: ما این مباحث را مطابق روایات اهل بیت(ع) فقه اکبر می دانیم و توصیه می کنم با توجه به این شبهات و القائات شیطانی و بمباران اعتقادی دشمنان اسلام و انقلاب، یک طلبه حتما باید خود و خانواده اش را ازآسیب ها نگه دارد و اعتقادات خود را محکم کند، چرا که کسی که سر از شک، شبهه و التقاط درمی آورد مبانی فکری اش ضعیف باشد.

*تمجید از شخصیت دینی و علمی آیت الله مصباح یزدی

وی در پایان با تمجید از شخصیت دینی و علمی آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان ساخت: آیت الله مصباح یزدی کسی است که رهبری گفتند، اگر امروز جوانان ما دستشان به شهید مطهری و بهشتی نمی رسد، اما آیت الله مصباح در میان آنان وجود دارد و می توانند از برکات ایشان استفاده کنند.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر در پایان ابراز امیدواری کرد: به زودی این طرح کلان در استان ها و یا به صورت منطقه ای و همچنین به صورت متمرکزاجرا شود تا طلاب از اوقات فراغت تابستان خود بهتر از قبل استفاده لازم را ببرند و این استقبال پر شور آنان در تابستان امسال بارقه امیدی است که نوید بخش اجرای سایر بخش های این طرح کلان در تابستان سال آینده است.

خاطر نشان می شود: دوره طرح ولایت و شش کتاب آن حاصل تلاش ها و فعالیت های ده ها نفر در طول ده ها سال است که از افکار علامه طباطبایی، شهید مطهری و حضرت امام راحل(ره) در آن استفاده شده است و حول محور تفکرات و اندیشه های آیت الله مصباح یزدی به تبیین مبانی اندیشه اسلامی می پردازد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjahem.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما