جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : 66995
منبع : خبرگزاری فارس
در گفت‌وگوي با رئيس هیأت‌ پهلواني و زورخانه‌اي قم مطرح شد

فردي نخستين قاضي باستاني‌‌ قم در اروپا / برای ارتقاء مرشدی وارد موسیقی شدم

قم نيوز : رئيس هیأت‌ ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي استان قم به عنوان مدرس مرشدي و قاضي رقابت‌هاي پهلواني اروپا مسافر قاره سبز شد.
فردي نخستين قاضي باستاني‌‌ قم در اروپا / برای ارتقاء مرشدی وارد موسیقی شدم
فردي نخستين قاضي باستاني‌‌ قم در اروپا / برای ارتقاء مرشدی وارد موسیقی شدم
به گزارش قم نیوز از اسفند ماه سال 1396 امیر فردی ورزشکار با سابقه و مرشد شاخص هیأت‌ ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان قم مسوولیت ریاست هیأت‌ قم را بر عهده دارد و اکنون این چهره موفق نماینده ورزش قم در مسابقات 2018 قهرمانی اروپا است.

این در شرایطی است که هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به عنوان یکی از قدیمی‌ترین هیات‌های ورزشی در بین 44 هیأت ورزشی فعال در استان قم به شمار می‌رود، هیاتی که همگان آن را به عنوان نماد پهلوانی، اخلاق و فرهنگ در ورزش می‌شناسند و از آن انتظاری فراتر از عرصه قهرمانی دارند.

این در حالی است که ریاست فدراسیون جهانی این رشته را یک ایرانی به نام محسن مهرعلیزاده رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی کشورمان بر عهده دارد و هیأت پهلوانی و زورخانه‌ای در کنار فعالیت‌های فرهنگی، اخلاقی و حوزه‌های مرتبط با این مسائل، برگرفته از اهداف فدراسیون این رشته، در عرصه قهرمانی نیز فعالیت می‌کند.

 به همین بهانه به سراغ رئیس هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان قم رفت و در گفت‌وگو با امیر فردی که چند ماهی از انتخابش برای این مسوولیت می‌گذرد، اهداف و برنامه‌ها، دستاوردها و همچنین موفقیت‌های این رشته را مورد بررسی قرار داد که از نظرتان می‌گذرد:

 

 از چه سالی در ورزش فعالیت می‌کنید؟

متولد سال 1362 و 35 ساله هستم، از سال 1373 فعالیت ورزشی خود را در رشته قهرمان‌پرور مدال آور کشتی آغاز کرده‌ام و به لطف خدا چند عنوان و مدال رقابت‌های استانی رشته کشتی آزاد را دارم، اما از سال 1375 در هیأت‌ پهلوانی و زورخانه‌ای به عنوان مرشد فعالیت می‌کنم.

 

 در مرشدی از کسی الگو می‌گیرید؟

قطعا هر کسی در زندگی کاری یا شخصی خود الگوهایی دارد، من هم سعی کرده‌ام ادامه دهنده راه مرشدهای موفق قم نظیر استاد سیدمحمدعلی اسحاقی، استاد فرامرز نجفی و ... باشم، کار بسیار سختی است که جا پای این بزرگان و دیگر پیشکسوتان مرشدی بگذارم اما تمام سعی خود را می‌کنم.

 

 تجربه میادین برون‌مرزی هم دارید؟

نخستین تجربه حضور من در یک رقابت رسمی، به مسابقات جهانی باز می‌گردد، بعد از اینکه سال‌ها در این هیأت‌ ورزشی به عنوان مرشد، مربی ورزش زورخانه‌ای و داور مسابقات مرشدی فعالیت کردم، سال 2008 در مسابقات جهانی ورزش باستانی در جزیره کیش مرشد تیم ملی ایران بودم.



 

 ظاهرا برای پیشرفت بیشتر به سراغ موسیقی هم رفته‌اید؟

همین‌طور است، مهمترین موضوعی که سعی کردم به آن توجه کنم تا کارم نسبت به دیگر مرشدهای کشور برجسته شود، فعالیت در کار موسیقی است و این مهم نتیجه تحصیل در رشته موسیقی است، از جمله موفقیت‌هایم در این زمینه کسب رتبه نخست جشنواره موسیقی در اواخر دهه 1380 است که در تهران با اجرای ضرب زورخانه این عنوان را به دست آوردم.

 

 شما مربیگری هم می‌کنید؟

بله به عنوان مدرس و داور فدراسیون ورزش‌های باستانی و پهلوانی توسط فدراسیون به استان‌های مختلف رفته و به آموزش ضرب زورخانه و هنر مرشدی می‌پردازم، من این رشته را با تمام وجودم کار می‌کنم، به آن زیاد علاقمندم و سعی می‌کنم تمام داشته‌هایم را برای سربلندی این رشته ارائه کنم.

 

 از سفر فرهنگی هیأت پهلوانی قم به لبنان بگویید.

اخیرا در جمع کاروان فرهنگی استان قم به شهر نبطیه کشور لبنان سفر کردم، البته در این سفر فرهنگی و تعدادی از ورزشکاران عزیز هیأت‌ ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان قم نیز حضور داشتند و هدف ما اجرا و اشاعه این رشته پهلوانی در بین لبنانی‌ها بود.



 

 سفر به لبنان چه نتایجی داشت؟

ثمره اجرای برنامه‌های فرهنگی ما در لبنان، سفر متقابل مسؤولان لبنانی به ایران و شهر مقدس قم و به دنبال آن انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل ورزش و جوانان و هیأت‌ قم برای احداث زورخانه‌، تربیت مرشد و ورزشکار این رشته و تهیه و تامین تجهیزات این رشته بود.

تفاهم‌نامه آموزش، ترویج و تجهیز ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در نبطیه لبنان را در حضور مدیر کل ورزش و جوانان قم و مسئولان شهر نبطیه لبنان امضاء شد که با توجه به برخورداری شهر نبطیه از قابلیت و زمینه لازم برای ایجاد و گسترش ورزش باستانی و پهلوانی، پیگیر اجرای تمام بندهای این تفاهم نامه در آینده نزدیک هستیم.

 

 شما پیش از پایان هیأت قبلی رئیس شدید، درست است؟

آقای محمد انبارداران تا شهریور ماه سال 1397 رئیس هیأت‌ ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان قم بود که پیش از پایان دوره از مسؤولیت خود کناره‌گیری کرد، به همین خاطر به پیشنهاد اداره کل ورزش و جوانان و ابلاغ فدراسیون به مدت سه ماه مسوولیت سرپرستی این هیأت‌ به من واگذار شد.

در اسفند ماه سال 1396 نیز مجمع انتخابات هیأت‌ در حضور مجتبی جوهری رئیس فدراسیون، مدیر کل ورزش و جوانان و دیگر اعضا برگزار شد که از تمام اعضا بابت رای اعتمادی که به من دادند تشکر می‌کنم و امیدوارم تا سال 1400 که خدمت‌گزار هیأت‌ ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان قم هستم، در کنار دیگر همکاران هیأت به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

 

 از دیدار ‍پیشکسوتان ورزش با رئیس مجلس بگویید.

دیدار صمیمانه و بسیار خوبی داشتیم، رئیس مجلس شورای اسلامی به این رشته لطف زیادی داشت و پیشکسوتان ورزش باستانی را پهلوانان و سرمایه ایران دانست و ورزش ما را یک هنر بسیار خوب و عمیق و تقویت کننده روح و جان توصیف کرد.

اعتقاد من این است که این نوع توصیف شخصیت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ورزش باستانی، زمینه‌ساز توجه بیشتر دیگر مسؤولان به فدراسیون و هیات‌های استانی است و ما همانگونه که فدراسیون جهانی این رشته را در اختیار داریم، صاحب عناوین برتر مسابقات برون‌مرزی مختلف نیز باشیم و با این رشته، جهان را از فرهنگ ناب ایرانی بهره‌مند کنیم.

 
 از زمانی حضور شما چه موفقیت‌هایی کسب شده است؟

در رقابت‌های زورخانه‌ای قهرمانی پیشکسوتان ایران مجید کاظمی از قم قهرمان میل بازی رده سنی 51 تا 60 سال شد، در حالی که این رقابت‌ها با عنوان جام جهان‌پهلوان محمود نامجو قهرمان جهان و المپیک در رشته وزنه‌برداری و نخستین رئیس فدراسیون ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی ایران به انجام رسید، ضمن اینکه اکبر منتظری دیگر نماینده قم سوم شد.

در رقابت‌های انتخابی تیم ملی پهلوانی و زورخانه‌ای نوجوانان کشور نیز علی‌اکبر خاک‌دوست از قم پس از کسب امتیازات لازم مجوز حضور در مسابقات هنرهای فردی اعم از چرخ‌تیز، چرخ چمنی، کباده، سنگ، میل بازی و کشتی پهلوانی را به دست آورد و به تیم ملی دعوت شد.

همچنین در هفتمین جشنواره مرشدان برتر ایران و نخستین جشنواره رادیویی آواها و نواهای پهلوانی ایران به میزبانی شهر کرج، عنوان نخست، تندیس و حکم سردم‌زرین به سیدمحمدعلی اسحاقی مرشد ورزش باستانی استان قم اختصاص پیدا کرد و علیرضا حمزه‌ای مرشد نوجوان قم عنوان پنجم را به دست آورد، ضمن اینکه در رده سنی بزرگسالان دیگر نماینده قم یعنی مرتضی جعفریان هفتم شد و در رده جوانان جواد هاشمیان از قم با ۹۰ امتیاز به کار خود پایان داد.


انتهای پیام / 138
https://qomnews.ir/vdceno8p.jh8poi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما