سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۳۹
کد مطلب : 67500
منبع : خبرگزاری تسنیم

دولت ‌اعتباری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌تخصیص نداد

قم نيوز : معاون حمل و نقل ترافیکی شهرداری قم از هوشمند سازی ۱۵۰ ایستگاه اتوبوس و پارکینگ های سطح شهر خبر داد و گفت: دولت هیچگونه اعتباری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها تخصیص نداده است.
دولت ‌اعتباری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌تخصیص نداد
دولت ‌اعتباری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌تخصیص نداد
به گزارش قم نیوز مقوله حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در مدیریت شهرها موردتوجه بوده و ارتقای این سیستم می‌تواند تحولات خوبی را در سطح استان رقم بزند اما انجام این مهم نیازمند فضاسازی و مهیا ساختن زیرساخت‌هایی است که سبب شده تا مردم مطالباتی جدی در این زمینه داشته باشند، و این مطالبات به دغدغه‌ای جدی برای مدیران و مسئولان شهری تبدیل‌شده است.

در راستای همین مطالبات مردمی و پیگیری طرح‌هایی که معاونت حمل‌ونقل شهرداری در استان در حال اجرا است، با عباس ذاکریان معاون حمل و نقل ترافیکی شهرداری قم به گفت‌وگو نشستیم و پیگیر طرح‌های ترافیکی در سطح شهر قم شدیم.

* یکی از راه‌های کاهش  ترافیک در مرکز شهر ارتقاء کیفیت حمل‌ونقل عمومی برای افزایش اقبال مردمی برای استفاده از آن به‌ویژه در مرکز شهر است، شهرداری برای ایجاد این اقبال چه اقداماتی انجام داده است؟

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی داخل شهری نخستین قدم در جهت ارتقاء سیستم حمل‌ونقل عمومی است که خوشبختانه در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در استان افتاده است، نوسازی یک‌چهارم ناوگان تاکسیرانی و ورود 1500 دستگاه تاکسی و همچنین ورود 50 دستگاه اتوبوس یورو 4 و بازسازی 120 دستگاه اتوبوس ازجمله این اقدامات شهرداری در این حوزه است.

* آیا دولت اعتبارات لازم برای خرید اتوبوس را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد؟

از سال 1387 دولت هیچگونه اعتباری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها تخصیص نداده است و در حال حاضر 320 دستگاه اتوبوس در سطح شهر در حال ارائه خدمات هستند که با توجه به توان شهرداری قم  تنها 50 دستگاه اتوبوس خریداری‌شده و مابقی اتوبوس‌ها دستگاه‌هایی با عمر و سن بالا است که برای نو سازی آن نیازمند کمک دولت و اعتبار ویژه هستیم.

* سیستم هوشمند سازی ایستگاه‌های اتوبوسرانی در برخی استان‌ها اجراشده است، در قم در چه مرحله‌ای است؟

در بحث اتوبوسرانی 150 ایستگاه هوشمند سازی شدند و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و داخل اتوبوس‌ها نیز این سامانه نصب‌شده است که قبل از رسیدن به ایستگاه اعلام موقعیت می‌کند و در پایانه‌های اتوبوسرانی درون‌شهری نیز زمان حرکت اتوبوس‌ها نمایش داده می‌شود.

* یکی از مطالبات مردمی عدم مکانیزه بودن پل‌های عابر پیاده در سطح شهر است که باعث شده است کمتر مورداستفاده عموم قرار گیرد، برنامه‌ای برای موضوع دارید؟

در سال گذشته 25 دستگاه پل عابر پیاده در نقاط مختلف شهر نصب‌شده که با بررسی‌های انجام‌شده تعدادی از پرترددترین پل‌ها شناسایی‌شده و در سال جاری مکانیزه می‌شوند و خوشبختانه مقدمات آن  در حال انجام است و امیدواریم با توجه به افزایش هزینه های اجرا روند احداث این پل ها صورت گیرد.

* در حال حاضر چند دوربین نظارتی در سطح شهر نصب‌شده و سامانه ثبت تخلف در استان قم نیز راه‌اندازی می‌شود؟

تا پایان سال 110 دوربین در سطح شهر نصب می‌شود که با بهره‌برداری از این دوربین‌ها سازمان ترافیک شهرداری پوشش مناسبی در معابر شهر خواهد داشت و از این طریق می‌توانیم از سامانه‌های سطح تخلف بهره‌برداری کنیم.

* چند سامانه سطح تخلف در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد؟

سامانه ثبت سطح تخلف سرعت غیرمجاز یکی از سامانه‌هایی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد. دوربین‌های آن نصب‌شده و آماده بهره‌برداری است.

سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ‌قرمز هم از سامانه‌هایی که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و دوربین‌های آن نصب شد و امیدواریم با راه‌اندازی آن شاهد کاهش تخلفات در سطح شهر باشیم.

* یکی از مشکلات ترافیکی شهر ورود به خطوط ویژه اتوبوسرانی است که متأسفانه در قم هنوز فرهنگ‌سازی مناسبی برای این موضوع نشده است، برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟

یکی از سامانه‌هایی که تا پایان سال حتماً به بهره‌برداری می‌رسد سامانه تخلف ورود به خطوط ویژه اتوبوسرانی است که دوربین‌های آن نصب‌شده و با اجرای آن حتماً شاهد کاهش تخلفات خواهیم بود.

* هوشمند سازی پارکینگ‌ها در چه مرحله‌ای است؟

هوشمند سازی پارکینگ‌ها به‌زودی نهایی می‌شود و تا دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

* نصب دستگاه‌های تردد شمار در استان قم  اجرا می شود؟

دوربین‌های تردد شمار در 33 نقطه شهر نصب‌شده است و در یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با توجه به راه‌اندازی سامانه‌ها می‌توانیم داده‌های خوبی از شرایط ترافیک شهر دریافت کنیم که مبنای تصمیم‌گیری‌های جدید ترافیکی در استان خواهد شد.

* نصب تابلوهای هدایت مسیر در چه مرحله است؟

مطالعات نصب تابلوهای هدایت مسیر در سال گذاشته انجام‌شده و 3 نقطه تعیین‌شده که در این 4 ماه نصب‌شده و در مرحله بعد تابلوها به‌روزرسانی می‌شوند.

در مرحله بعد طرح نصب تابلوهای متغیر خبری اجرایی می‌شود که برای هدایت همشهری‌ها  به مسیرهای کم ترافیک تر است و این اطلاعات برای مسیرهای منتهی به حرم مطهر و مرکز شهر برای کاهش ترافیک بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

استان قم با جمعیتی بیش از یک‌میلیون و دویست نفر و ورود سالیانه 20 میلیون مسافر به شهر نیازمند شبکه ترافیکی است که شاهد ترافیک و بی‌نظمی کمتری در تردد مسافران و شهروندان در روزهای ویژه در سطح شهر باشیم و برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیازمند تلاش شبانه‌روزی مسئولان شهری هستیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchvmn-.23nqvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما