سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : 67506
منبع : خبرگزاری ايرنا
گزارشی از نشست زیارت، زیربنای آینده شهر قم

تاکید بر تقویت زیرساخت های زیارتی در قم

قم نيوز : کارشناسان و مسئولان شرکت کننده درنشست راهبردی «مساله زیارت، زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های عش آل محمد(ص)، بر تقویت زیرساخت های زیارتی در قم تاکید و راهکارهایی برای افزایش ماندگاری زائران ارائه نمودند.
تاکید بر تقویت زیرساخت های زیارتی در قم
تاکید بر تقویت زیرساخت های زیارتی در قم
به گزارش قم نیوز رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر در این نشست که دوشنبه شب در این موسسه برگزار شد، گفت: در روایت های متعددی پاداش زیارت حضرت معصومه(س) در شهر قم معادل بهشت عنوان شده است و در روایت هایی نیز بیان شده سه درب بهشت به سوی قم باز می شود.
حجت الاسلام علی بنایی افزود: اگر این احادیث در مورد شهرهای دیگر بود، آن ها را با طلا می نوشتند، ولی ما در این زمینه بی توجهی کرده ایم.
وی با بیان این که زیارت از مزیت های مسلم قم است، اضافه کرد: قم محل تولید علم و شهر زیارتی است؛ در هر کجای عالم که شیعه زندگی می کند نبضش با قم می تپد.
وی با تاکید بر این که همه ساکنان شهر قم باید اسباب زیارت را فراهم نمایند، گفت: هر شیعه ای که به قم می آید، اگر با مانعی مواجه شود، ما مقصر هستیم و باید شرایط توسعه گردشگری مذهبی در این شهر را مهیا نماییم.
بنایی با اشاره به این که زیارت باید در برنامه ریزی شهری قم جایگاه ویژه داشته باشد، افزود: سهم زیارت در توسعه، اقتصاد و رفاه زائر در قم بررسی شود تا زائرانی که به این شهر مشرف می شوند با ناراحتی به شهر خود بازنگردند.
وی اضافه کرد: زیارت باید در پایان نامه های دانشجویی گنجانده شود و بتوانیم قدمی در راه توسعه و ترویج فرهنگ زیارت برداریم و به مردم این امکان را بدهیم که از این نعمت بیشتر بهره مند شوند و عامل کفران نعمت نباشیم.
وی ادامه داد: زیارت کریمه اهل بیت(س) جزو شعائر الهی محسوب می شود و هر کسی حرمت نگه دارد و ارزش دهد، در قیامت از شفاعت ایشان برخوردار خواهد شد.

** یکی از کارشناسان ارشد برنامه ریزی شهری در این نشست گفت: برنامه ریزی فرآیند تفکری است که هدف آن بهبود رفاه جامعه است و فرآیند تفکر باید 6 ویژگی قانون مندی، نظام مندی، هدفمندی، توانمندی، نهادمندی و ارزشمندی را دارا باشد.
ناصر مشهدی زاده افزود: باید همانند پیامبر اسلام(ص) ارزشمداری و ارزشگذاری را در زندگی رعایت نماییم و خیابان های شهرمان نیز تمثیلی از بهشت باشد که در غیراینصورت نمی توانیم انتظار داشته باشیم فرهنگ و رفتار ما تحت تاثیر زندگی امامان معصوم(ع) قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در قم به اندازه کافی میراث علمی تولید می شود، ولی این علوم تبلور ساختاری در شهرسازی ندارد، در صورتی که برنامه ریزی در حوزه های ترافیکی، زیرساختی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری باید بر مبنای این علوم تدوین شود.
وی تاکید کرد: با توجه به این که مزیت ویژه شهر قم مساله زیارت است، باید زمینه های بهره مندی همه علاقه مندان به این موضوع فراهم شود.
مشهدی زاده گفت: انواع گروه های سنی، اقتصادی و فرهنگی وارد شهر قم می شوند و بر این اساس باید جاذبه هایی در این شهر تعریف شود تا ماندگاری زائران افزایش یابد.


** مدیرعامل بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) نیز در این نشست گفت: این بنیاد چهار هتل در شهرهای زیارتی قم و مشهد دارد و زائرسراهایی برای قشرهای کم درآمد بنا خواهد نمود.
حسین لولاچیان با بیان این که آرامش اقامت در قم را باید به زائران انتقال دهیم، افزود: 85 درصد زائرانی که به مجموعه های اقامتی این بنیاد مراجعه می نمایند، خارجی و به طور عمده عرب هستند و با قصد زیارت می آیند.
وی با تاکید بر رعایت فرهنگ زائرپذیری، ادامه داد: شیعیانی که از کشور تانزانیا می آیند معتقدند پیوند جوانانشان را در قم نزد مراجع تقلید ثبت و جشن عروسی را نیز در همین شهر برگزار نمایند.
وی اضافه کرد: باید پیوست فرهنگی برای همه طرح ها لحاظ کرد و در این راستا اخلاق میزبانی و هتل داری را تدوین کرده ایم که در دانشگاه تهران تدریس می شود.
لولاچیان در ادامه گفت: بیشترین مانع برای سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری قوانین دست و پاگیر است که سرمایه گذار را دلسرد می کند.
وی با بیان این که مشوق ها برای سرمایه گذاری نقش زیادی دارد، افزود: بسته های مشوق برای سرمایه گذاری در حوزه هتل داری تدوین شده، ولی تاکنون عملیاتی نشده است.
وی با بیان این که متوسط حضور زائر در قم نیم روز است، اضافه کرد: مشوق ها و مزیت های ما نباید پارک های مختلف و بازارهای خرید باشد؛ به قدری اولویت های فرهنگی در شهر قم هست که اینها در مراتب بعدی قرار دارد.
لولاچیان با تاکید بر این که سهم دولت بسترسازی، عدم تصدی گری و رفع موانع است، بیان کرد: اگر این مسائل محقق شود، مردم انگیزه ورود به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و زیارت دارند.
وی افزود: تصمیم گیری و برنامه سازی بر مبنای کرامت، تکریم زائر و برداشتن موانع، صنعت گردشگری را توسعه می دهد و باعث خدمتگزاری به زائران حضرت معصومه(س) خواهد داشت.

** یکی از کارشناسان مدیریت استراتژیک نیز گفت: اگر بناست در حوزه زیارت با محوریت حضرت معصومه(س) در شهر قم برنامه ریزی کنیم، باید طرح ها مبتنی بر آینده پژوهی حق مدار باشد نه تجددگرا.

مجید مطهری نژاد با اشاره به ظرفیت های نمادسازی، شهرسازی و رویدادسازی در شهر قم، اضافه کرد: 150 سال دنبال این بودیم که راه تجدد را به صورت میانبر برویم؛ این کار نه مقدور و نه ضروری است.

وی افزود: اگر بنا باشد شهر آینده را مبتنی بر اصل حق مدار تعریف کنیم، شهر قم منزلی در مسیر ظهور و مهدویت می شود که خودش زمینه سازی را جهت می دهد و معنا می کند.

وی گفت: باید تصویری از شهر آینده داشته باشیم و جایگاه حرم و زیارت را در آینده تمدنی تعریف کنیم و این تعریف بر پایه حق مدارانه باشد.

نشست راهبردی «مساله زیارت، زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های عش آل محمد(ص) به همت موسسه آموزش عالی طلوع مهر، بنیاد قم پژوهی، جهاد دانشگاهی قم، خانه اندیشمندان شهر و اتاق فکر توسعه با حضور مسئولان استانی در موسسه طلوع مهر برگزار شد.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcd9k09.yt05z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما