يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 68610
منبع : خبرگزاری ايرنا

صنعت و کشاورزی پرچمدار طرح های هفته دولت در قم

قم نيوز : صنعت و کشاورزی با حضور درخشان خود در طرح هایی که به مناسبت هفته دولت در قم افتتاح شد، به نوعی جایگاه پرچمداری کاروان برنامه های استان در این هفته را در اختیار گرفتند.
صنعت و کشاورزی پرچمدار طرح های هفته دولت در قم
صنعت و کشاورزی پرچمدار طرح های هفته دولت در قم
به گزارش قم نیوز صنعت و کشاورزی دو عنصر مهم توسعه اقتصادی در هر منطقه ای به شمار می آیند و می توانند با اتکا به ظرفیت مردم در کنار اعتبارات دولتی، حجم بالایی از تولید و اشتغال را به خود اختصاص دهند.
در همین زمینه یکی از مهمترین برنامه های تدارک دیده شده برای هفته دولت در استان های مختلف کشور، افتتاح طرح های تولیدی جدید در بخش صنعت و کشاورزی با مشارکت فعال بخش خصوصی بود که تاثیر بسزایی در مردمی کردن اقتصاد و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم های دشمنان خواهد داشت.

در همین رابطه طرح های صنعتی و کشاورزی گسترده ای به مناسبت هفته دولت در قم به بهره برداری رسید که هر کدام از آن ها می تواند با ایجاد فرصت های شغلی جدید، مقدمه ای برای نمایش توانمندی های اقتصادی استان باشد.
در هفته دولت 181 طرح در بخش های مختلف با اعتبار 471 میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزار و 119 تن در قم به بهره برداری رسید که مهمترین بخش آن در حوزه فعالیت های اقتصادی همچون صنعت و کشاورزی با هدف ارتقا وضعیت تولید و اشتغال استان بود.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ همچنین میزان متوسط تولید این بخش در سال بیش از 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که این رقم نشان دهنده اهمیت توجه دولت و سرمایه گذاری در این بخش و افتتاح طرح های جدید برای پویایی هرچه بیشتر آن می باشد.

در بخش صنعت نیز هم اکنون 2 هزار و 300 واحد صنعتی در قم فعالیت می کنند و این استان 2.8درصد سهم صنعت کشور را به خود اختصاص داده است؛ همچنین سرمایه بخش تولید در این استان 41هزار میلیارد ریال است که بیش از 2.5درصد کل سرمایه گذاری صنعتی کشور می باشد و برای حدود 54 هزار تن شغل ایجاد کرده است.
این آمار بیان می کند، استان قم با وجود وسعت کم، به دلیل وجود شهرک های صنعتی تخصصی، نیروی انسانی کارآمد، نگاه حمایتی دولت و سرمایه گذاری های انجام شده، از ظرفیت های صنعتی ویژه ای در سطح کشور برخوردار است.

** افتتاح 61 طرح در بخش کشاورزی قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در این رابطه به ایرنا، گفت: به مناسبت هفته دولت، 61 طرح کشاورزی با اعتبار 56 میلیارد تومان و اشتغالزایی 690 تن در این استان به بهره برداری رسید که نقش موثری در شکوفایی هرچه بیشتر این بخش و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی بالاتر برای کشاورزان استان داشت.
محمد رضا طلایی بیان کرد: طرح های بخش کشاورزی قم به عنوان نخستین طرح های برنامه ریزی شده درهفته دولت در مناطق مختلف استان با برگزاری آیین رسمی و حضور مسئولان در بخش جعفریه به بهره برداری رسید.

وی افزود: در جریان افتتاح طرح های کشاورزی قم، 29 طرح در بخش آب و خاک با اعتبار 16 میلیارد تومان و اشتغالزایی 239 تن در قالب اجرای سیستم های نوین آبیاری، انتقال آب و تجمیع آب مورد نیاز مزارع در سطح دشت های استان صورت پذیرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طرح آبیاری تجمیعی اراضی یکهزار و 50 هکتاری دشت طغرود قم در بخش جعفریه که با اعتباری بالغ بر 63میلیارد ریال صورت گرفت از جمله مهمترین طرح های کشاورزی قم در بخش آب و خاک بود.
استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، سلفچگان، خلجستان، کهک و قنوات است؛ جعفریه حدود 10 هزار تن جمعیت دارد.
وی ادامه داد: در بخش بهبود تولیدات دامی نیز 9 طرح با اعتبار 24 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای 44 تن، افتتاح شد و زمینه پرورش دام سبک و سنگین در سطح دامداری های استان، افزایش یافت.
طلایی گفت: افتتاح 13 طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی همچون توسعه گلخانه و کشت گیاهان دارویی نیز از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان قم در هفته دولت بود که با اعتبار 6 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 332 تن انجام شد.

وی افزود: همچنین در این هفته سه طرح در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعتبار پنج میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 57 تن افتتاح گردید که نقش موثری در توسعه فرآیند بسته بندی و قطعه بندی محصولات دامی، زراعی و غذایی خواهد داشت.
وی ادامه داد: بهره برداری از هفت طرح در بخش شیلات با اعتبار چهار میلیارد و ایجاد اشتغال برای 18 تن نیز به مناسبت هفته دولت توسط سازمان جهاد کشاورزی قم صورت گرفت.
طلایی همچنین گفت: در این هفته، طرح گازرسانی به مجتمع دامشهر استان نیز با اعتباری بیش از سه میلیارد تومان انجام و با اجرای آن مشکل بزرگی از دامپروران استان برطرف شد.

*طرح گازرسانی به مجتمع دامپروی دام شهر قم
مدیرعامل شرکت گاز قم در خصوص افتتاح این طرح گفت: عملیات اجرایی این طرح در اواخر سال 96 به پایان رسید و در هفته دولت به صورت رسمی گشایش یافت.
علیرضا نصیری اعتبار هزینه شده برای این طرح را 40میلیارد ریال دانست و افزود: این طرح شامل 133 کیلومتر خط انتقال فشار قوی و 62 کیلومتر لوله گذاری داخل این مجتمع است.
وی تعداد مشترکان گاز این مجتمع دامپروری را 180 مورد عنوان کرد و گفت: حداکثر مصرف ماهانه گاز این مجتمع برای هر مشترک 12هزار متر مکعب است.
شهرک دامشهر قم که سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرا و یکهزار و 400 واحد پرورش دام، به عنوان میدان تبادل دام کشور سالانه میزبان حدود 600 هزار راس دام از سایر استان های کشور است؛ در استان قم سالانه حدود 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان با جمعیتی بیش از 62 هزار تن تشکیل می دهند.

** افتتاح پنج طرح صنعتی به مناسبت هفته دولت در قم
همچنین در این هفته پنج طرح صنعتی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در قم، به بهره برداری رسید.
بهره برداری از واحد تولیدی شیشه ضد گلوله در قم؛ همزمان با هفته دولت طی آیینی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور واحد تولیدی شیشه های ضد گلوله در شهرک صنعتی شکوهیه قم فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم پیرامون اهمیت واحد تولیدی شیشه های ضد گلوله گفت: این واحد با ظرفیت تولید یکهزار تن، ایجاد اشتغال برای 40 تن و هزینه 30میلیارد ریال به بهره برداری رسید و می تواند نقش مهمی در ارتقا صنایع نظامی کشور داشته باشد.
محمود سیجانی افزود: دومین طرح صنعتی که به مناسبت هفته دولت در شهرک صنعتی شکوهیه قم افتتاح شد، واحد تولید انواع شیر آلات نفت و گاز با ظرفیت تولید هشت هزار تن محصول، ایجاد اشتغال برای 54 تن و 140میلیارد ریال اعتبار است که در خودکفایی صنعت نفت و گاز کشور و رهایی آن از تحریم ها تاثیر بسزایی دارد.
سیجانی با اشاره به وجود 2هزار و 300 واحد تولیدی صنعتی در این استان گفت: در قم سالانه بیش از 170طرح صنعتی با دوهزار و 500 فرصت شغلی جدید و اعتباری بیش از چهارهزار و 500 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر،چاپ و نشر،سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است و شهرک صنعتی شکوهیه به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی قم با بیش از یک هزار هکتار مساحت در کیلومتر12 جاده قدیم قم - تهران واقع شده و 72 درصد سرمایه گذاری صنعتی استان با اعتباری بیش از 23 هزار و 476 میلیارد ریال در این شهرک است.

* افتتاح سه طرح جدید در شرکت فولاد غرب آسیا قم
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از بخش های مختلف شرکت فولاد غرب آسیا قم، بزرگترین تولید کننده ورق سرد نورد شده کشور، سه طرح جدید صنعتی آن را افتتاح کرد.
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در حاشیه مراسم افتتاح این طرح ها به خبرنگاران گفت: تصفیه خانه این شرکت نخستین طرح به بهره برداری رسیده است.

نادر سلیمانی با بیان اینکه این طرح ظرفیت تولید 500مترمکعب پساب تصفیه شده را دارد، افزود: در طرح فوق انواع آب آلوده و روغن را تصفیه شده و به آب کشاورزی تبدیل می شود.
وی خط اسلیتینگ این شرکت را نیز دومین طرح افتتاح شده دانست و گفت: این خط که به خط لبه زنی نیز معروف است، روزانه بیش از 120هزار تن خط لبه زنی ورق فولاد را انجام می دهد، که به صورت مستقیم 12 و به صورت غیر مستقیم 25تن ظرفیت اشتغال دارد.
سلیمانی همچنین خط هیدروژن را نیز سومین طرح به بهره برداری رسیده، ذکر کرد و افزود: این خط سوخت مورد نیاز کارخانه را به میزان 2هزار تن تامین می کند.

وی با بیان اینکه برای دو طرح تصفیه خانه و اسلیتینگ در مجموع 100میلیارد ریال و برای واحد هیدروژن نیز 650هزار یورو هزینه شده است، گفت: یکی از ویژگی های شرکت غرب آسیا تولید قطعه های یدکی مورد نیاز این کارخانه در درون آن، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است که در جریان بازدید رئیس مجلس 30قطعه تولید شده توسط نیروهای این شرکت به نمایش گذاشته شد‌.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا با بیان اینکه علاوه بر بهره برداری از طرح های صنعتی، برگزاری جشن رسیدن ظرفیت تولید شرکت به 40هزار تن در ماه نیز از اهداف حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در بزرگترین واحد تولید فولاد سرد نورد شده بخش خصوصی در کشور است، افزود: در حال حاضر 85درصد مواد اولیه این کارخانه در درون آن تولید می شود.
سلیمانی گفت: یکی از برنامه های ما طرح توسعه تا سطح 800 هزار تن و ایجاد اشتغال جدید برای 360 تن است که در صورت حمایت های بانکی تا 2 سال دیگر عملی خواهد شد.
وی افزود: افزایش تولید ورق های گالوانیزه نیز دومین بخش برنامه های توسعه این شرکت محسوب می شود، که در حال حاضر 30درصد کارهای آن انجام شده است.

شرکت فولاد غرب آسیا بزرگترین واحد تولید ورق های نورد سرد کشور محسوب می شود که درصد بالایی از مواد اولیه صنایع خودرو سازی، لوازم خانگی و لوله سازی را تامین می کند.

این شرکت سال 90 در منطقه نیزار واقع در جاده قدیم قم - اصفهان احداث شد.
آنچه بیان شد تنها بخشی از طرح های کشاورزی و صنعتی افتتاح شده در قم است که به مناسبت هفته دولت به بهره برداری رسید؛ چرا که روند اجرای طرح های اقتصادی در استان محدود به زمان خاصی نیست و در طول سال های گذشته با توجهی که دولت تدبیر و امید نسبت به مساله تولید دارد، حجم سرمایه گذاری کلانی در این بخش انجام شده است.

استاندار قم در گفت و گویی پیرامون این مساله، گفت: در طول سه سال گذشته با وجود فشارهای مالی، 868 طرح با اعتباری 2 هزار و 218 میلیارد تومان در بخش های مختلف اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و درمانی توسط دولت در قم به بهره برداری رسید که نشان دهنده فعالیت های گسترده مسئولان کشور و استان برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم است.

سید مهدی صادقی با اشاره به این که دشمنان فاز جدیدی از فشارهای اقتصادی را برای ضربه زدن به ملت ایران، آغاز کرده اند، گفت: افتتاح طرح های تولیدی و ایجاد اشتغال پایدار مهمترین راهکار مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان است که با استفاده از آن می توان، تحریم ها را به خوبی پشت سر گذاشت و نتیجه ای خارج از تصور دشمن را رقم زد.

رییس جمهور و نخست وزیر وقت ایران محمد علی رجایی و حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد باهنر در حادثه تروریستی دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور1360 به شهادت رسیدند، به همین مناسبت دوم تا هشتم شهریور به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcawini.49na615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما