چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 68754
منبع : خبرگزاری ايرنا
رئیس جهاد کشاورزی:

نشا کاری برای کشاورزی قم مناسب است

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: نشا کاری برای کشاورزی این استان مناسب است و هزینه تولید محصول های زراعی را کاهش می دهد.
نشا کاری برای کشاورزی قم مناسب است
نشا کاری برای کشاورزی قم مناسب است
به گزارش قم نیوز محمد رضا طلایی روز چهارشنبه افزود: استفاده از نشا در کشت های زراعی موجب کاهش مصرف آب و زمان تولید محصول می شود و به همین دلیل در سال های اخیر مورد استقبال کشاورزان قمی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: امروز کشاورزی قم به دلیل کمبود منابع آبی و تنش های محیطی، نیازمند تغییر الگوی کشت و به کارگیری روش های جدید در فرآیند تولید محصول های زراعی است و به همین دلیل استفاده از نشا می تواند به عنوان روشی کارآمد توسط بهره برداران این بخش مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: محصولات کشاورزی که با استفاده از روش نشا کاری در قم کشت شده است، تاکنون بازخورد خوبی داشته و از نظر کمیت و کیفیت توانسته رضایت کشاورزان استان را به دست آورد.

طلایی گفت: پنبه از جمله محصولاتی است که بسیاری از کشاورزان قمی برای تولید آن از روش نشا کاری استفاده می کنند و توانسته اند محصولی با کیفیت را به بازار عرضه کنند.

در هر سال زراعی حدود یک هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به کشت پنبه که به طلای سفید معروف است اختصاص پیدا می کند که به طور میانگین از هر هکتار آن 2.5 تن محصول برداشت می شود.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcjxaem.uqeoizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما