شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 69639
منبع : ایسنا

آمار بالای چند قلو زایی در استان قم

قم نيوز : روابط عمومی سازمان ثبت احوال استان قم خبر داد: دوقلو و سه قلو زایی در استان، آمار قابل توجهی دارد به طوری که در 6 ماه اول سال 153 دوقلو و 14 سه قلو به ثبت رسیده است.
آمار بالای چند قلو زایی در استان قم
آمار بالای چند قلو زایی در استان قم
به گزارش قم نیوز سعید علمدار عنوان کرد: در چند سال اخیر، تعداد متولدین پسر در استان قم بیشتر از دختران بوده که از این میان، اسامی همچون علی، امیرعلی، محمد حسین، امیر حسین و امیرعباس بیشترین نام های انتخاب شده توسط والدین بوده است.

وی با تاکید براینکه به دلیل غلبه ی بُعد مذهبی در استان قم، نامگذاری فرزندان با اسامی مذهبی نسبت به استان های سراسر کشور بیشتر است، خاطر نشان کرد: نام‌های فاطمه، زهرا، زینب، حلما و ریحانه برای دختران نیز بیشترین اسامی ثبت شده در چند سال اخیر است.

مدیر روابط عمومی سازمان ثبت احوال قم تصریح کرد: ثبت یک اسم برای فرزند، توسط ثبت احوال پس از بررسی کارشناسان و جستجوی معنای آن در فرهنگ لغت انجام می گیرد؛ اسامی که معنا نداشته باشد و یا معنا و مفهوم نامناسبی در آن نهفته باشد به هیچ عنوان ثبت نمی‌شوند.

علمدار تاکید کرد: درموارد بسیاری، والدین بدون اطلاع از معانی یک اسم، اصرار بر نامگذاری فرزند خود دارند در صورتی که آن اسم معنای بدی دارد و یا هیچ معنی برای آن ثبت نشده است و تنها ظاهر و لفظ آن اسم، زیبا و شکیل به نظر می‌رسد.

وی در رابطه با تغییر اسم اشخاص نیز گفت: شخصی که اقدام به تغییر اسم خود می‌کند، اگر سن او زیر 15 سال باشد، این تغییر نام باید توسط والدین و پس از پیگیری‌های قضایی انجام شود؛ اگر داداگاه این رای را تایید نکند امکان تغییر نام به هیچ وجه وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی ثبت احوال قم بیان کرد: افراد بالای سن 15 سال محدودیت کمتری برای تغییر نام خود دارند اما برخی مراحل اداری و قضایی نیز برای این اشخاص باید پیگیری شود؛ این تغییر نام ها باید با دلیل موجه باشد و تغییر اسامی موجه و معنادار به اسامی بی مفهوم ممکن نیست.

علمدار با اشاره به اینکه تعداد متولدین سال97 نسبت به سال  گذشته کمتر بوده است گفت: در 6 ماه اول امسال، تعداد متولدین در استان قم 11 هزار و 98 مورد بوده است در حالی که 12هزارو نهصد و 34 مورد به عنوان متولدین 6 ماهه اول سال 96 به ثبت رسیده است.

وی در خصوص تعداد فوتی ها در استان قم خاطرنشان کرد: در6 ماه اول سال 96 تعداد 2هزار و هشتصد و 81 نفر به عنوان فوتی به ثبت رسیده است که این آمار در 6 ماه اول سال 97 به 2 هزار و نهصد و 5 نفر افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی ثبت احوال قم تصریح کرد: معمولا تعداد مرگ و میر در افراد مسن بیشتر از جوانان است اما از آن جا که مرگ و میر در جوانان بیشتر به چشم می آید، تصور می شود که مرگ و میر در قشر جوان افزایش یافته است.

علمدار افزود: با مقایسه‌هایی که نسبت به دهه های گذشته انجام گرفته است، میزان امید به زندگی بسیار افزایش یافته و در واقع مرگ جوانان نسبت به افراد مسن یا پیر قابل توجه نیست.

وی در پایان از آمار چندقلو زایی در استان قم خبر داد و گفت: معمولا آمار بیش از سه قلو زایی در استان قم بسیار اندک و موردی است؛ اما دوقلو و سه قلو زایی در استان، آمار قابل توجهی دارد به طوری که در 6 ماه اول سال 153 دوقلو و 14 سه قلو به ثبت رسیده است.
 
 

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdccoeqe.2bqo18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما