سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : 69754
منبع : خبرگزاری فارس
مسؤول سازمان بسیج هنرمندان قم مطرح کرد

اجرای طرح نظام مهندسی هنر برای استفاده از ظرفیت هنرمندان/ احیای کارکرد هنری مساجد

قم نيوز : مسؤول سازمان بسیج هنرمندان قم گفت: بر اساس طرح نظام مهندسی هنر امکان استفاده از هنرمندان در حوزه‌های تخصصی وجود دارد و می‌توان در زمینه ساختمان‌سازی‌ها و فضاسازی‌های شهری از ظرفیت هنرمندان بهره برد.
اجرای طرح نظام مهندسی هنر برای استفاده از ظرفیت هنرمندان/ احیای کارکرد هنری مساجد
اجرای طرح نظام مهندسی هنر برای استفاده از ظرفیت هنرمندان/ احیای کارکرد هنری مساجد
به گزارش قم نیوز هنر زبان گویای هر واقعه‌‌ای است که نسبت به هر ابزار دیگری در اجتماع قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بیشتری دارد و پیام‌ها را در سریع‌ترین زمان به مخاطب منتقل می‌کند.

با توجه به شرایط کنونی فرهنگ و هنر می‌تواند ما را در برابر هجمه‌های دشمنان پیروز کند و بتواند افکار مخاطبان را اغنا ببخشد تا بتوانند سپری برای خود ساخته و مانع اصابت تیرها شوند.

سازمان بسیج هنرمندان استان قم یکی از نهادهایی است که همواره به انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله برگزاری جشنواره‌های استانی، محافل ادبی و هنری و... اهتمام دارد.

این سازمان بیش از 2 هزار نفر هنرمند را در قالب 9 انجمن ساماندهی کرده و برنامه‌های خود را با محوریت این انجمن‌ها انجام می‌دهد.

در خصوص فعالیت‌های این سازمان با قاسم بابایی، مسؤول سازمان بسیج هنرمندان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

 

* سازمان بسیج هنرمندان چه برنامه‌هایی برای اعتلای سطح فرهنگی و هنری استان قم دارد؟

سازمان بسیج هنرمندان قم بر اساس رسالت خود ایجاد زمینه‌های مناسب برای شناسایی، ترویج و معرفی هنر و هنرمندان فاخر، ارزشی و متعهد را پیگیری می‌کند. این زمینه‌سازی شامل برگزاری نشست‌های تخصصی ادبی و هنری، کارگاه‌های آموزشی هنری، محافل نقد کتاب و نقد فیلم، اردوهای هنری،  جشنواره‌های استانی، حمایت از تولید آثار هنری و ادبی و... است.

به این منظور هنرمندان در قالب 9 انجمن هنری و ادبی شامل انجمن‌های شعر، ادبیات داستانی، موسیقی، فیلم، عکس، هنرهای تجسمی، نمایش، خوشنویسی و صنایع دستی فعالیت دارند و تمام فعالیت‌های هنری زیرنظر مسؤول هر انجمن انجام می‌شود.

 

* هنر قم با چه نقاط ضعف و کمبودهایی روبه رو است؟

هنرمندان قم در عرصه‌های مختلف کشوری توانسته‌اند افتخاراتی را کسب کنند و بسیار مستعد هستند ولی استفاده از ظرفیت هنرمندان مورد غفلت واقع شده که این امر از جمله معضلات و کمبودهایی است که در بخش فرهنگ و هنر وجود دارد.

دستگاه‌های فرهنگی و هنری و هنرمندان باید با کمک یکدیگر فعالیت‌های هماهنگ انجام دهند تا زمینه هماهنگی و هم‌افزایی برای انجام امور درخور فرهنگی و هنری فراهم شود و با جلوگیری از کارهای موازی از کاهش کمی و کیفی آثار جلوگیری شود.

در حقیقت هرچند تمام دستگاه‌ها از برگزاری برنامه‌های مشترک نتایج خوبی گرفته‌اند، اما بعضی نهادها تمایلی به این هم‌افزایی ندارند.

رسانه‌های قم لازم است از مسؤولان فرهنگی مطالبه‌گری داشته باشند بنابراین فقدان این امر از دیگر مشکلات حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود چنانچه در رسانه‌های استان بیشتر فعالیت‌های ملی و تیترهای سیاسی مشاهده می‌شود تا مخاطب بیشتری جذب کنند ولی در زمینه فرهنگی مطالبه‌گری مورد نیاز انجام نمی‌شود.

بی‌توجهی مدیران به ظرفیت‌های هنری استانی در قم سبب شده بسیاری از هنرمندان به پایتخت پناه ببرند. هرچند تمرکز اکثر فعالیت‌های هنری کشور در تهران است و هنرمندان شهرهای دیگر هم برای دستیابی به پیشرفت به پایتخت می‌روند اما در قم به دلیل ظرفیت‌های بالایی که در تمام عرصه‌ها وجود دارد می‌توان کاری کرد که هنرمندان بومی در استان خودشان فعالیت کنند.

همچنین یکی از معضل‌هایی که در فضای هنری قم احساس می‌شود، فقدان مدیریت مناسب زیرساخت‌های فرهنگی این استان در زمینه استفاده هنرمندان است تا حداقل ساختمان‌هایی که مورد استفاده اهالی هنر بوده حفظ شود.

 

* چه برنامه‌هایی را برای وضعیت معیشت و اقتصادی هنرمندان پیگیری می‌کنید؟

رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی‌ یکی از مهمترین دغدغه‌های هنرمندان محسوب می‌شود در حالیکه برای یک هنرمند وضعیت ایده آل این است که از راه فعالیت تخصصی هنری خود کسب درآمد کند که متأسفانه در قم برای همه هنرمندان چنین شرایطی فراهم نیست.

در این میان عده‌ای از هنرمندان به دلیل نبود زیرساخت لازم برای کسب درآمد از طریق فعالیت هنری خود یا مهاجرت به تهران را انتخاب می‌کنند یا اینکه به فعالیتی فارغ از رشته تخصصی خود در عرصه هنر می‌پردازند. هر چند تعداد اندکی نیز توانسته‌اند با استفاده از فعالیت‌های هنری به رفع نیازهای معیشتی خود بپردازند ولی نسبت به جمعیت هنری قم آمار قابل توجهی ندارند. در این صورت محتوای اثر هنری تولید شده برگرفته از روح بلند و هوشیاری باطن نگر او نخواهد بود بلکه او درصدد تأمین نیاز مطلوب ذائقه مخاطب است تا معضل معیشت او حل شود.

 

فارس: استان قم از چه زیرساخت های فرهنگی و هنری برخوردار است؟

فرهنگسراها از جمله مکان‌هایی هستند که در کلانشهرهای پاسخگوی نیازهای هنری است در حالی که در قم تعداد فرهنگسراها کم است و از طرفی تغییر کاربری در ساختمان‌هایی که از سوی هنرمندان استفاده می‌شده وجود دارد.

با توجه به افزایش استقبال از سینما نیاز است سینماهای بیشتری در استان ایجاد شود تا بتوان به نیاز عموم در این بخش پاسخ داد. اکنون سه سینمای فعال در استان وجود دارد در حالی راه‌اندازی سینماهای جدید برای محرومیت‌زدایی از ضرورت‌ها محسوب می‌شود.

محرومیت از سینما در مناطقی مانند نیروگاه، پردیسان و خیابان امام خمینی(ره) وجود دارد در حالی که اکنون سینماهایی مانند نور، استقلال و شهر آفتاب تعطیل شده‌اند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بنابراین مدیریت فرهنگی به طور صحیح باید انجام شود تا استفاده بهینه از این فضاها صورت گیرد و هنرمندان تئاتر از اماکن فرهنگی نهایت استفاده را داشته باشند و با مشکل کمبود فضا مواجه نشوند.

مساجد به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و هنری می‌توانند ایفای نقش کنند به طوری که زیرساخت‌ها و نیروی انسان در این اماکن وجود دارد. باید در نظر داشت کارکرد مساجد در اسلام تنها برای عبادت و نمازهای یومیه نیست بلکه با مطالعه تاریخ اسلام این نکته به دست می‌آید که از زمان پیامبر اکرم(ص) مساجد مهمترین پایگاه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... بوده اند و امروزه نیز می‌توانیم با تمرکز در این پایگاه‌های مهم به فعالیت‌های هنری و فرهنگی پرداخت و هنرمند مسجدی و متعهد پرورش داد. به این منظور احیای کارکرد هنری مساجد مهم‌ترین برنامه بسیج هنرمندان قم است.

 

* طرح «نظام مهندسی هنر» که یکی از مباحثی بود که چندی پیش از سوی شما مطرح شد،در زمینه این طرح توضیح بفرمایید؟

استفاده از هنرمندان در حوزه‌های تخصصی در طرح «نظام مهندسی هنر» مطرح شده که در این بخش می‌توان در زمینه ساختمان‌سازی‌ها و فضاسازی‌های شهری از ظرفیت هنرمندان بهره برد و با نظارت آنها فعالیت‌های این بخش سامان پیدا کند. تأکید بر معنویت و روح ساختمان از جمله مواردی است که هنرمندان می‌توانند در آن نقش مؤثری داشته باشند بنابراین باید به آن توجه شود کما اینکه از نظر فنی نیز متخصصان و مهندسان می‌توانند تأثیرگذار باشند.

وجود سازه‌ها از جمله مواردی است که سبب خدشه‌دار شدن کالبد شهر می‌شود که در این بخش شهرداری می‌تواند با الزام بخشی در زمینه استفاده از ظرفیت هنرمندان در نماهای شهری به هماهنگی آنها کمک کند تا فرهنگ ایرانی اسلامی ظهور و بروز جدی داشته و از به کارگیری فرهنگ‌های دیگر جلوگیری شود.

 انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcay0ni.49nom15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما