دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 70183
منبع : خبرگزاری فارس

از اطلاع‌رسانی ویژه به زائرین ایرانی و خارجی تا تنظیف 100 عمود مسیر کربلا

قم نيوز : در آستانه اربعین اقدامات ویژه‌ای از سوی مسوولان قمی برای خدمت‌رسانی به زائرین در شهر قم و مسیر نجف به کربلا در دستور کار قرار گرفته است.
از اطلاع‌رسانی ویژه به زائرین ایرانی و خارجی تا تنظیف 100 عمود مسیر کربلا
از اطلاع‌رسانی ویژه به زائرین ایرانی و خارجی تا تنظیف 100 عمود مسیر کربلا
به گزارش قم نیوز اربعین حسینی نمایش حرکت جمعی شیعیان است، البته نه تنها‌ شیعیان بلکه اجتماع بزرگ دوست‌داران حسینی و عشاق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) این ایام به رخ جهانیان کشیده می‌شود. میلیون‌ها عاشق و دلباخته فرهنگ اصیل اهل بیت(ع) از سرتاسر دنیا، چه جنگ باشد، چه خطر ترور یا سختی راه، خود را در حوالی اربعین شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا می‌رسانند تا جلوه عشق و ارادت خود را به پرچم قرمز حسینی نشان داده و در کنار دیگر عاشقان آل‌الله پرچم سبز مهدوی را به اهتزاز درآورند.
کیلومترها پیاده‌روی با شور و اشتیاقی وصف‌ناشدنی که هرکس را عاشق تجربه‌کردن می‌کند. با هر زبان، فرهنگ، مذهب و دین پابه پای قدم‌های اهل بیت(ع) پیامبر قدم گذاشته می‌شود تا در نهایت اجتماعی عظیم شکل بگیرد. در مسیر 80 کیلومتری نجف به کربلا زائران اربعین حسینی هزار و 452 عمود را طی می‌کنند تا به بارگاه نورانی سومین امام شیعیان برسند. با اینکه این مسیر نسبتا طولانی و شاید خسته کننده به نظر برسد؛ اما شور و حالی که میزبانان و خدمت‌گذاران زائرین ایجاد کرده‌اند انرژی مضاعفی را به زوار می‌بخشد. قدم به قدم، عمود به عمود، هرکس با هر توان مالی و با هرچه در اختیار دارد میزبان و خدمت‌گذار زائرین حسین بن علی(ع) است. درب خانه‌ها به روی تمام زوار باز است و همه در خدمت زائرین حسین(ع)، چشم به کرم سید جوانان اهل بهشت دارند.
از فضای معنوی اربعین که بگذریم، خدمت‌رسانی به این حجم میلیونی زائرین و تامین نظافت عمومی برای رفاه زائرین از اهمیت بالایی برخوردار است که چندسالی است در این زمینه شهرداری‌های ایران به کمک خادمان زائرین اربعین در عراق رفته‌اند. از حرکت مشارکتی با پیشنهاد و اقدام شهرداری تهران آغاز شد و به ندرت بین دیگر شهرداری‌های کشور تسری پیدا کرد و هر شهری مسوولیت تنظیف بخشی از مسیر پیاده‌روی یا شهر کربلا را بر عهده گرفتند. شهرداری قم نیز چندسالی است که مسوولیت تنظیف عمود 1070 تا 1170 نجف به کربلا را که عمدتا شامل موکب‌های ایرانی خصوصا قمی است بر عهده گرفته‌ است. موکب‌های مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در این مسیر قرار دارند. البته سال گذشته شهرداری قم مسوولیت تنظیف بخشی از شهر کربلا در محدوده موکب اهالی قم مقدسه را نیز بر عهده داشت.
سال گذشته شهرداری قم در چند بخش اقدامات ویژه‌ای را برای خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی در نظر گرفت که شامل خدمت رسانی در شهر قم، حمل و نقل زائرین و تنظیف مسیر نجف به کربلا بود. آماده‌سازی شهر برای میزبانی از زوار اباعبدالله الحسین و حمایت از نهادهای مردمی برای استقرار و اسکان آنها و همچنین تامین ایمنی یکی از این اقدامات بود. شهرداری همچنین سال گذشته 58 دستگاه اتوبوس را برای حمل و نقل زائرین از قم به مهران و بالعکس اختصاص داد تا بخشی از بار حمل و نقل زائرین را به دوش بکشد. در مسیر نجف به کربلا نیز وظیفه نظافت عمود 1070 تا 1170 بر عهده شهرداری قم بود. 70 نفر از نیروهای پاکبان شهرداری به صورت داوطلبانه به همراه تجهیزات مکانیزه نظافت سال گذشته در این مسیر حضور داشته و تنظیف مسیر تردد زائرین را بر عهده داشتند.
امسال نیز در قریب به 20 روز مانده به اربعین حسینی برنامه‌ریزی و اقدامات برای میزبانی از زائرین اربعین هم در شهر قم و هم در مسیر کربلا آغاز شده است. شهرداری قم امسال هم در شهر قم و هم در حوزه حمل و نقل به سمت مرز و خدمت‌رسانی در مسیر پیاده‌روی برنامه‌هایی را در دستور کار دارد. معاون خدمات شهری شهردار قم از نظافت 100 عمود مسیر نجف به کربلا توسط نیروهای شهرداری خبر داده است.
سیدامیر سامع با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل پیش‌بینی فعالیت بیش از 50 دستگاه اتوبوس در طول 10 روز در مرز مهران و بالعکس شده است اظهار کرد: همچون سال گذشته بحث تنظیف عمود 1070 تا 1170 مسیر نجف به کربلا بر عهده شهرداری قم است.
وی با بیان اینکه موکب‌های ایرانی و قمی نیز عمدتا در بین عمودهای 1070 تا 1170 قرار دارند تصریح کرد: خدمات رسانی به این موکب‌ها نیز توسط شهرداری صورت خواهد گرفت.
معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای خدمات‌رسانی به زائرین اربعین حسینی در شهر قم تصریح کرد: تامین ایمنی مکان‌های استقرار زائرین در قم، راهنمای زائرین به  سمت مسیرهای مشخص‌شده و... با تشکیل هشت ستاد خدمات رسانی پیش‌بینی شده است.
وی همچنین یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های شهرداری قم را ساماندهی اتوبوس‌های زائرین پاکستانی عنوان کرد و افزود: تردد این حجم اتوبوس در این ایام در شهر، مشکلات ترافیکی در معابر ایجاد می‌کند که با توجه به زیارت دوره‌ای این زائرین تلاش داریم ساماندهی و یکپارچه‌سازی تردد این زائرین در شهر را انجام دهیم.
عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز از ارائه آموزش‌های ایمنی به موکب‌های اربعین حسینی خبر داد و افزود: آموزش‌های ایمنی به دست‌اندرکاران 54 موکب اربعین حسینی داده شده تا بتوانند در حد امکان پیشگیری از خطرات احتمالی را داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه تامین ایمنی مکان‌های استقرار زائرین اربعین در شهر قم دغدغه سازمان آتش‌نشانی است تصریح کرد: سیستم‌های گرمایشی برخی مکان‌های پیش‌بینی شده از جمله مصلی برای اسکان زائرین از نظر ایمنی مشکلاتی دارد که امیدواریم با همکاری متولیان امر برطرف شود.
یکی از حوزه‌هایی که در زمان حضور حجم بالای زائرین در شهر ضروری به نظر می‌رسد، امر اطلاع‌رسانی است. اطلاع‌رسانی مسیرهای دسترسی به مکان‌های اسکان، مکان‌های زیارتی و خدماتی برای کاهش تردد زائرین در معابر شهری مورد استفاده شهروندان ضروری است و در این زمینه از سوی شهرداری پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. با توجه به حضور زائرین خارجی طبق اعلام مدیران شهری اطلاع‌رسانی به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی نیز در دستور کار است.
سیدمحسن میرهادی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه سامانه 137 شهرداری به طور ویژه بر محور امر اطلاع‌رسانی به زائرین ایرانی و خارجی اربعین حسینی کار می کند تصریح کرد: امسال افرادی مسلط به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی در این سامانه مستقر خواهند شد تا بتوانند اطلاع‌رسانی مطلوبی به زائرین داشته باشند.
وی اذعان کرد: سازه‌های تبلیغاتی شهری نیز به اطلاع‌رسانی قرارگاه اربعین حسینی اختصاص خواهد یافت تا بتوانیم پوشش خوب اطلاع‌رسانی به زائرین در این ایام داشته باشیم.
با وجود اینکه پیش‌بینی‌های خوبی در حوزه شهری از سوی مدیران شهرداری در ایام اربعین اندیشیده شده است و سابقه مطلوبی نیز در این زمینه وجود دارد اما در زمینه خدمات‌رسانی باید مسائلی بیش از پیش مد نظر قرار گیرد که از آن جمله بحث ایمنی، اطلاع‌رسانی و جلوگیری از ایجاد مشکل برای شهروندان با توجه به حجم بالای زائرین در شهر در این ایام است.
انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcipzay.t1auv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما