چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 72577
منبع : خبرگزاری ايرنا

گردشگری راهی مطمئن برای رونق اقتصادی قم

قم نيوز : مسئولان استان طی سال های اخیر برای ایجاد رونق اقتصادی در قم برنامه های مختلفی را دنبال می کنند اما به نظر می رسد بهترین و مطمئن ترین راهکار در این زمینه توجه به حوزه گردشگری و بهره گیری از ظرفیت های آن باشد.
گردشگری راهی مطمئن برای رونق اقتصادی قم
گردشگری راهی مطمئن برای رونق اقتصادی قم
به گزارش قم نیوز گردشگری یکی از مهمترین فرصت های پیش روی مسئولان برای عبور از تحریم های ظالمانه دشمنان و ایجاد رونق اقتصادی در جامعه می باشد و در همین راستا لازم است تا ظرفیت های این بخش در مناطقی همچون قم که از قابلیت های مطلوبی درحوزه گردشگری برخوردارند، در اولویت برنامه ریزی های اقتصادی قرار گیرد.

قابلیت های زیارتی و گردشگری قم امروز تنها در سطح ملی و منطقه ای محدود نمی شود، بلکه بسیاری از علاقه مندان به مباحث معنوی و اعتقادی از سراسر جهان خود را به این استان می رسانند و از نزدیک حضور در فضای دینی خاص قم را تجربه می کنند.

به همین دلیل امروز صحبت از گردشگری درقم، یک موضوع تخصصی است که بسیاری از مسئولان و کارشناسان ضمن اشاره به این که سرعت حرکت حوزه گردشگری در این استان مطابق ظرفیت های آن نیست، بر ضرورت توجه بیشتر و حمایت عملی ازآن تاکید کردند؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در رابطه با این موضوع، گفت: سیاستهای تشویقی و تسهیل در امور مختلف برای جذب سرمایه گذاران در صنعت گردشگری باید ایجاد شود تا شاهد توسعه اقتصادی استان باشیم. 

محسن بهشتی گفت: صنعت گردشگری نقش مهمی درتوسعه پایدار قم دارد از این رو باید نهادهای مربوطه موانع بر سر راه این صنعت را رصد و مورد حل و بررسی قرار دهند.

وی بیان داشت: مشکلات صنعت گردشگری درحوزه تعرفه ها و هزینه های حامل انرژی با همکاری مدیران دستگاه ها حل و این صنعت در استان قم حمایت شود.

بهشتی ادامه داد: همچنین باید به نقش بانک های عامل استان در ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران توجه ویژه ای شود تا با سرعت بیشتری خدمات اعطا گردد.

وی تاکید کرد: شهر مقدس قم سالانه میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است که باید دستگاه ها با توجه به رونق صنعت گردشگری مشکلات این صنعت را با ارائه خدمات مناسب حل کنند.

وی گفت: محور توسعه اقتصادی استان بر پایه صنعت گردشگری است از این رو باید این صنعت نسبت به گذشته تقویت شود.

قم سالانه میزان حدود 25 میلیون زائر از سراسر کشور می باشد که حدود 3 میلیون آنان زائران خارجی است. 

درحال حاضر حدود 287 واحد اقامتی شامل 35 واحد هتل، 28 واحد هتل آپارتمان، 58 واحد مهمانپذیر، 166 واحد خانه مسافر و 100 مجتمع بین راهی و پذیرایی در استان پذیرای زائران است.


** گردشگری بهترین فرصت برای رونق اقتصادی قم 

همچنین معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: قم در حوزه گردشگری دارای ظرفیت های بسیاری است که باید به فرصت رونق اقتصادی استان تبدیل شود.

یونس عالی پور افزود: نخبگان باید با ارائه طرح های مختلف در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ظرفیت موجود در حوزه گردشگری استان را به فرصت کارآفرینی و توسعه اشتغال تبدیل کنند.

وی افزود: کارگروه گردشگری در بنیاد نخبگان استان قم هفته ای یک جلسه برگزار می شود که در آن طرح ها و ایده های مختلف در حوزه جذب گردشگر و ارتقای زیرساخت های آن بررسی می شود که ظرفیت خوبی را برای استفاده از طرح های برتر این نخبگان فراهم ساخته است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم تاکید کرد: شهر مقدس قم با وجود حرم کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) و بقاع متبرکه در حوزه گردشگری مذهبی می تواند ارتقا پیدا کند که باید از توان علمی و فکری همه فرهیختگان و نخبگان استفاده کند.

وی بیان داشت: مشارکت بین دستگاه ها و دانشگاه ها در حوزه گردشگری، در ارتقای زیرساخت های مورد نیاز برای رونق اقتصادی استان نقش مهمی را ایفا می کند.


** تشکیل مرکز نوآوری برای رونق گردشگری قم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری قم نیز در این خصوص گفت: ایجاد مرکز نوآوری گردشگری در قم، استفاده صحیح از ظرفیت های این بخش را در پی دارد و موجب تحول در روند توسعه اقتصادی استان می شود. 

مصطفی ملایی افزود: این مرکز که برای نخستین بار در سطح کشور با مجوز وزارت علوم دایر شده است می تواند با ایجاد فضای مشارکت برای نخبگان و کارآفرینان، موتور محرکی در مسیر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و رونق گردشگری در استان باشد.

وی بیان کرد: مرکز نوآوری گردشگری با راهبرد توسعه اقتصاد دانش بنیان و بهره مندی از ایده های نو نخبگان استان و کشور برای رونق هرچه بیشتر حوزه گردشگری و فراهم آوردن فرصت های شغلی جدید در آن، ایجاد شده است.

وی با اشاره به این که این مرکز در زیرمجموعه دفتر کارآفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری قم فعال است، ادامه داد: کمک به شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، دستیابی به ایده های نوین و عملیاتی ساختن آن، کمک به توسعه اشتغال و کارآفرینی نخبگان، جذب سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در حوزه گردشگری و تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه از جمله اهداف تشکیل مرکز نوآوری گردشگری درقم است.

ملایی گفت: برای گسترش سطح فعالیت های این مرکز به دنبال برگزاری استارتاپ ها با موضوع گردشگری هستیم تا نخبگان در حوزه گردشگری و کارآفرینی جدیدترین ایده های خود در این بخش را برای توسعه کسب و کارهای تخصصی مرتبط با موضوع، ارائه دهند.

وی، با اشاره به این که قم دارای مزیت های فراوان گردشگری است، گفت: وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، امامزادگان واجب التعظیم، حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید، مراکز علمی بین المللی همچون جامعه المصطفی(ص)، موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی زیاد از منطقه کویری تا کوهستانی، قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی 17 استان کشور و زیبایی های هنری و تاریخی از جمله ظرفیت های مورد توجه در بحث گردشگری قم است.

وی افزود: این مرکز تلاش می کند با ارائه ایده های جدید موجب تحول آفرینی و شتاب بخشی به توسعه گردشگری و استفاده مطلوب از ظرفیت های فراوان استان در این بخش شود و در این مسیر همکاری خوبی را با دستگاه های اجرایی و بانک های استان آغاز کرده است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchqmnq.23niqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما