يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۳
کد مطلب : 75698
منبع : خبرگزاری تسنیم

20 میلیارد دلار ارزش تقریبی منابع معدنی دریاچه قم است‌

قم نيوز : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: ۲۰میلیارد دلار ارزش تقریبی منابع معدنی موجود در دریاچه نمک است.
۲۰میلیارد دلار ارزش تقریبی منابع معدنی دریاچه قم است‌
۲۰میلیارد دلار ارزش تقریبی منابع معدنی دریاچه قم است‌
به گزارش قم نیوز محمود سیجانی عصر امروز در جلسه شورای معادن که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: دغدغه از دست رفتن منابع طبیعی با بهره‌برداری از معادن مهم‌ترین مشکل در بهره‌برداری از منابع معدنی استان است.

وی اهمیت توسعه صنعت معدن در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به  اسناد بالای توسعه معدن کشور برش استانی توسعه معدنی قم در حال تدوین شدن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تأکید کرد: در سه بخش صنعت، معدن و اصناف قم اتاق‌های فکر تشکیل‌شده که در این اتاق‌ها تمام عوامل مختلف حضورداشته و نسبت به توسعه و رونق بخش‌های اقتصادی در آن بحث و گفت‌وگو می‌شود.

سیجانی  با اشاره به نحوه محاسبه حقوق دولتی بخش معادن قم خاطرنشان کرد: برای محاسبه پرونده‌های حقوق دولتی مکاتبات فراوانی با مرکز شده اما هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای از وزارت به این مشکل داده نشده است. با توجه به رکودی که بر معادن سایه افکنده امکان پرداخت حقوق دولتی مانند سابق فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: استان تمایلی برای استفاده از ماده 24 نداشته و سعی می‌کند در مشکلات و معضلاتی که با منابع طبیعی ایجاد می‌شود راه تعامل و همفکری را دنبال کند اما اگر شورای تعامل راه به جایی نبرد چاره‌ای جز استفاده از این ماده قهری نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به مشکل دسترسی دریاچه نمک و استفاده از منابع معدنی موجود در آن اضافه کرد: از محل اعتبارات زیرساخت‌ها برای احداث راه دسترسی دریاچه نمک اعتباراتی از طریق منابع ملی در نظر گرفته‌شده است. احداث راه دسترسی به این دریاچه در بودجه سال 98 قم نیز گنجانده‌شده است.

سیجانی ادامه داد: دریاچه نمک ازنظر گردشگری و منابع معدنی دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای بوده که با احداث راه دسترسی به آن امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در آن ممکن می‌شود.

وی با اشاره به احداث شهرک تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در قم تصریح کرد: در حال حاضر برند عقیق قم ثبت ملی شده که می‌تواند ارزش‌افزوده خاصی را برای تولیدکنندگان این محصول در استان همراه داشته باشد، تلاش می‌شود عقیق قم به‌زودی ثبت جهانی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: 20 میلیارد دلار ارزش تقریبی منابع معدنی موجود در دریاچه نمک قم است. به‌عقیده مسئولان سازمان محیط‌زیست کشور عامل آلودگی و گردوغبار قم به‌هیچ‌وجه دریاچه نمک نیست.

سیجانی تصریح کرد: مشکل اصلی امروز دریاچه نمک عدم تخصیص حقابه‌های این حوزه آبی است. سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش‌افزوده از این نعمت خدادادی فرصتی بوده که اگر استفاده درستی از آن نشود ممکن است آیندگان دیدگاهی منفی به مسئولان کنونی داشته باشند. درصورتی‌که امکان توسعه معدنی در این دریاچه امکان‌پذیر نباشد نباید از کنار ظرفیت‌های گردشگری آن به‌سادگی عبور کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcevp8f.jh8noi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما