چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 7570
آیت الله استادی:

کتاب‌های علامه تهرانی ذخیره ارزشمند کتاب شناسی است

قم نيوز : قم نیوز: دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر ضرورت حفظ هویت تشیع و مکتب اهل بیت گفت: کتاب‌های علامه تهرانی ذخیره ارزشمند کتاب شناسی، رجال شناسی و مقاله شناسی است.
کتاب‌های علامه تهرانی ذخیره ارزشمند کتاب شناسی است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله رضا استادی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی و رونمایی از دو اثر ارزشمند "الذریعه الی تصانیف الشیعه" و "طبقات اعلام الشیعه" که در دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار شد، فرارسیدن سالگرد ارتحال والد آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گرفت و ضمن گرامی داشت یاد این عالم ربانی اظهار کرد: امیدوارم این مجالسی که برای بزرگان دین برگزار می‌شود برای ما درس باشد.

وی با اشاره به اینکه علما و بزرگان دینی نیازی به این تعظیم‌ها و تجلیل‌ها ندارند، تصریح کرد: برگزاری این مجالس برای خود ما سودمند است و ما باید از این مجالس استفاده لازم را ببریم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مرحوم علامه تهرانی تالیف کتاب "الذریعه الی تصانیف الشیعه" از سال ۱۳۲۹ شروع کرد، افزود: تالیف این کتاب و تکمیل آن تا زمان وفات ایشان ادامه داشته است و با وجود اینکه هسته مرکزی کتاب پنج ساله تدوین شده است ولی تا وقتی که ایشان در قید حیات بودند، همواره نسبت به تکمیل آن اقدام ‌کردند.

وی با اشاره به اینکه این کتاب در طول ۶۰ سال نوشته شده و در حال حاضر ۴۰ سال از وفات ایشان می‌گذرد، گفت: از روزی که جلد اول کتاب طبقات اعلام الشیعه چاپ شده به جرأت می‌توانیم بگوییم هر کسی فهرست و تراجم نوشته و در این رشته وارد شده به این کتاب بیشترین مراجعه را داشته است.

استادی با اشاره به اینکه کار علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی راه‌گشا بوده است، بیان کرد: شیخ آقابزرگ تهرانی ۲۵ سال درس خوانده و بعد که از تهران به نجف مشرف شده در دروس مرحوم آخوند و دیگر بزرگان شرکت کرده و در راه فراگیری علوم دینی با جدیت عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه علامه تهرانی برای کتاب الذریعه عمر خود را صرف کرده است، تصریح کرد: ایشان در علوم دیگر نیز صاحب نظر بوده و عالمی برجسته به شمار می‌رود.

امام جمعه قم با اشاره به محدویت‌های کار تحقیق در دوران گذشته تصریح کرد: علامه تهرانی با حداقل ابزار و امکاناتی که در اختیار داشته با اتقان کامل این کتاب‌ها را به رشته تحریر در آورده است.

استادی با تاکید بر ضرورت حفظ هویت تشیع و مکتب اهل بیت گفت: کتاب‌های علامه تهرانی ذخیره ارزشمند کتاب شناسی، رجال شناسی و مقاله شناسی است.

وی یادآور شد: اگر در زمان ما با همه امکاناتی که وجود دارد می‌خواستند چنین کتابی را تدوین کنند، ابتدا به ساختمان مجلل، رییس و افراد فراوان نیاز بود ولی آقا بزرگ تهرانی به تنهایی این کار را انجام داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی‌ها انتقاداتی را به این کتاب وارد می‌کنند، افزود: نباید بدون بررسی درباه این کتاب سخن گفت. این کتاب نقصی که دارد این است که از معنویات مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی در آن گفته نشده است.

وی اضافه کرد: ایشان ۴۰ سال شام نخورده و صبح یک ساعت به اذان به حرم مشرف شده و بعد به قبرستان برای فاتحه خواندن رفته و سپس وارد منزل شده و به کار مشغول می‌شده است. این سخن برای ما یک درس است و ما نباید وقتی که سرگرم تالیف، تدریس و کاری دیگر می‌شویم دین یادمان برود، مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی با وجود اینکه این اثر گرانقدر را تدوین کرده ولی هیچگاه از معنویات غافل نشد.

استادی با اشاره به اینکه شیخ آقابزرگ تهرانی به زیارت و ائمه اطهار توجه زیادی داشتند، افزود: انسان با یقین می‌تواند بگوید که آقابزرگ تهرانی فقط برای حفظ مکتب اهل بیت و هویت تشیع نسبت به تدوین کتاب اقدام کرده است.

وی تاکید کرد: نعمت ارزشمند حوزه‌های علمیه، علوم دینی و معارف اهل بیت با تلاش گسترده علمای پیشین به دست ما رسیده و نباید نسبت به غفلت کنیم.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdca.0n0k49nmw5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما