چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : 77224
منبع : روابط عمومی

10 درصد مقالات جشنواره شیخ طوسی به دانش پژوهان بنت الهدی اختصاص پیدا کرد

قم نيوز : حجت‌الاسلام یوسف‌زاده: حضور پرشور استادان، کارکنان و دانش‌پژوهان جامعه‌المصطفی در بخش فراخوان مقالات، نشان‌دهنده اهتمام روز‌افزون این مجموعه به پژوهش است.
10 درصد مقالات جشنواره شیخ طوسی به دانش پژوهان بنت الهدی اختصاص پیدا کرد
10 درصد مقالات جشنواره شیخ طوسی به دانش پژوهان بنت الهدی اختصاص پیدا کرد

  10 درصد مقالات جشنواره شیخ طوسی به دانش پژوهان بنت الهدی اختصاص پیدا کرد


 به گزارش قم نیوز «حجت‌الاسلام یوسف‌زاده»، در پیش‌نشست جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، که در سالن کنفرانس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد، در جمع استادان و دانش‌پژوهان مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، با بیان این که این مجتمع 10 درصد آمار بخش فراخوان مقالات را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: حضور پرشور استادان، کارکنان و دانش‌پژوهان جامعه‌المصطفی در بخش فراخوان مقالات، نشان‌دهنده اهتمام روز‌افزون این مجموعه به پژوهش است.

وی با تأکید بر این که تجمع ذهن‌های پژوهشی در مجتمع‌های آموزشی برکات فراوانی خواهد داشت، اذعان داشت: در این دوره از جشنواره، در بخش فراخوان مقالات، بیش از 310 مقاله به دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی فرستاده شده است.

دبیرعملی بخش مقالات جشنواره شیخ طوسی مراجعه و بررسی آثار پیشین را از ملزومات مقاله‌نویسی دانست و اذعان داشت: اگر پژوهشگران با قاعده‌مندی علمی، به آثار پژوهشی گذشته مراجعه کنند، با دیدن افق‌های دور و بلندتر علمی، آثار علمی فاخری خلق خواهند نمود.

وی احترام به آثار علمی پژوهشگران پیشین و حفظ امانت‌داری را جزو اخلاق پژوهشی دانست و یادآور شد: سال گذشته، در برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره شیخ طوسی و به منظور فعال‌سازی پژوهشگران و جهت‌دهی به مطالعات دانشی، سیزده پیش‌نشست علمی برگزار شد.

حجت الاسلام یوسف زاده با تأکید بر این که بیست‌ویکمین موضوع جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، حساس است که ضمن مطالعه فعالیت‌های جامعه‌المصطفی، عملکرد این نهاد بین‌المللی را ناظر به فعالیت دانش‌آموختگان به بحث و بررسی علمی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره، نقش جامعه‌المصطفی و دانش‌آموختگان در گسترش علوم اسلامی و علوم انسانی در هفت محور شامل آموزشی- تربیتی، پژوهشی، دانش‌آموختگان، نیروی انسانی، فرایندها و ساختارها، مطالعات تطبیقی و نیز نوآوری‌ها و ابتکارات به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

وی افزود: در محور آموزشی- تربیتی، به دنبال بررسی نقش رشته‌های آموزشی جامعة‌المصطفی در گسترش علوم اسلامی و انسانی، ناظر به نیازهای علمی و اجتماعی جامعه مخاطب هستیم تا تأثیرات و دست‌آوردهای جامعة‌المصطفی در حوزه‌‌های میان‌رشته‌ای به درستی تبیین گردد.

عضو کمیته ارزیابی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی تأکید کرد: بررسی و بیان ابتکارات جامعةالمصطفی در راه‌اندازی رشته‌های تخصصی، ناظر به نیازهای عصر، جزو ریزموضوعات مهم محور آموزشی و تربیتی است.

عضو کمیته ارزیابی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی بررسی نقش فعالیت نمایندگی‌های جامعةالمصطفی را در گسترش علوم اسلامی و انسانی در عرصه‌های بین‌المللی، از دیگر اهداف این دوره از جشنواره برشمرد و اذعان داشت: بررسی ثمرات و برکات نهادی که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علوم روز، غنی‌سازی معارف دینی و تعلیم و تربیت را همزمان پی‌گیری می‌کند، از شاخصه‌های این دوره از جشنواره به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که در محور دوم، عرصه‌های پژوهشی و تولیدات جامعه‌المصطفی و اثرگذاری آنها براساس نیازسنجی‌ بررسی می‌شود، اظهار داشت: نقش دانش‌آموختگان و فعالیت‌های میدانی آنان در گسترش علوم اسلامی و انسانی، از دیگر موضوعاتی است که در آن، به دنبال ترسیم دایره تأثیرگذاری و اثربخشی ثمرات حضور و فعالیت این عزیزان هستیم.

حجت‌الاسلام یوسف‌زاده، در پایان، بررسی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب و نیز بازشناسی بایسته‌های فعالیتی دانش‌آموختگان را مهم‌ترین دغدغه این جشنواره برشمرد و تصریح کرد: پایش فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو و نیز رصد فعالیت رقبا در حوزه‌های گوناگون، از دیگر موضوعات این محور به شمار می‌رود.

 

ارزیابی 12840 اثر علمی المصطفائیان در ادوار جشنواره شیخ طوسی

حجت‌الاسلام والمسلمین یارعلی در ابتدای این پیش نشست اظهار کرد: بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، با موضوع «نقش جامعة‌المصطفی و دانش‌آموختگان در گسترش علوم اسلامی و انسانی» در دو بخش آثار و فراخوان مقالات برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که در بخش آثار جشنواره، تحقیقات پایانی، پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و کتاب‌های المصطفائیان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: تشویق و ایجاد انگیزه برای تحقیق و تألیف در استادان، دانش‌پژوهان و کارکنان جامعة‌المصطفی، از مهم‌ترین اهداف این بخش از جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یارعلی به ظرفیت جشنواره شیخ طوسی در زمینه‌سازی برای ارتقای پژوهش‌های المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: ارزیابی آثار در سطوح مختلف و با ترسیم 18 فرم ارزیابی در 18 سطح مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ارتقای کیفی پژوهش‌ها تألیفات پژوهشی را از دیگر اهداف این جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: بررسی کمی و کیفی آثار علمی جامعة‌المصطفی و نیز جهت‌دهی و هدفمندسازی پژوهش‌ها، از دیگر اهداف جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی است.

سخنران نشست، در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از آمار و اطلاعات جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی اظهار داشت: در سال 1396، مجموعاً 1201 تحقیق پایانی، پایان‌نامه و رساله دکتری در مجموعه‌های جامعه‌المصطفی دفاع شده است که به تفکیک می‌توان به نگاشت 427 تحقیق پایانی، 654 پایان‌نامه ارشد و 75 رساله دکتری اشاره نمود.

وی با بیان این که بیش از 840 اثر از تولیدات سال 1396 جامعةالمصطفی به دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی رسیده است، اظهار داشت: آثار فرستاده‌شده اعم از تحقیق پایانی، پایان‌نامه، رساله، مقاله و کتاب، براساس سهمیه‌هایی که برای هر یک از مراکز ترسیم شده است، مورد ارزیابی کارشناسی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یارعلی، در ادامه، ضمن مقایسه آماری آثار دریافتی دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی در سال‌های پیش اظهار داشت: تاکنون 12 هزار و 840اثر در دبیرخانه جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

سخنران این پیش‌نشست با بیان این که در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی آثار سال‌های 1396 و 1397 مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: همه آثاری که تا پایان مردادماه 1397 دفاع شده یا به رشته تحریر درآمده باشند، مورد ارزیابی دبیرخانه قرار خواهند گرفت.

وی راه‌اندازی دو کمیته تخصصی را در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی، از ویژگی‌های این دوره از جشنواره دانست و اظهار داشت: در این کمیته‌ها آثار ناظر به حوزه تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته، استادان گروه‌ها و کمیته‌ها درباره‌اش بحث و بررسی می‌نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یارعلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جایگاه مجموعه‌های جامعة‌المصطفی در عرصه تألیف و پژوهش، اظهار داشت: در این جشنواره،ضمن تجمیع و ارزیابی آثار، جایگاه جامعةالمصطفی و مجموعه‌های مختلف آن در حوزه پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته، برنامه‌های پژوهشی ناظر به نیازها، ترسیم و عملیاتی می‌شوند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcba5bz.rhbz5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما