جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : 77540
منبع : خبرگزاری ايرنا

دفتر سازمان اسناد ملی در قم از حداقل امکانات محروم است

قم نيوز : مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم گفت: دفتر این سازمان در استان حدود یک سال است که دایر شده و تاکنون برای انجام ماموریت های مهم خود از داشتن حداقل امکانات محروم است.
دفتر سازمان اسناد ملی در قم از حداقل امکانات محروم است
دفتر سازمان اسناد ملی در قم از حداقل امکانات محروم است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جمله سازمان هایی است که به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری است و استانداری وظیفه تامین مکان و ساختمان مناسب برای این دفتر را در قم به عهده دارد.

وی با بیان اینکه محدودیت امکانات موجب شده تا امکان ذخیره اسناد استان در قم وجود نداشته باشد گفت: تمام اسناد استان برای حفظ و نگهداری به سازمان مرکزی در تهران ارسال می شود.

مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم لزوم توجه مسئولان استان به اهمیت حفظ و نگهداری اسناد را یادآور شد و افزود: در صورتی که مکان مناسب در اختیار این دفتر قرار گیرد، علاوه بر امکان احداث آزمایشگاه و مخزن نگهداری اسناد، زمینه فعالیت گسترده در راستای حفظ میراث مکتوب و اسناد ملی فراهم می شود.

قبادی با اشاره به ظرفیت های استان جمله نزدیکی به تهران و نقش مهم قم در تاریخ معاصر ایران افزود: در صورتی که ساختمان مناسب در اختیار این دفتر در قم قرار گیرد، امکان جذب و به کار گیری نیروهای متخصص در این زمینه وجود دارد که این موضوع موجب تحول در نگهدای و ثبت اسناد و میراث مکتوب استان می شود.

مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم افزود: گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب (چاپی و خطی) و غیرمکتوب در ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور به ویژه در زمینه ایرانشناسی و اسلام‌ شناسی و انقلاب اسلامی از جملله اهداف این سازمان است.

حجت الاسلام قبادی، گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب و غیرمکتوب معتبر علمی، فرهنگی، فنی از کشورهای دیگر را از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و افزود: پژوهش و برنامه‌ ریزی علمی کتابداری و اطلاع ‌رسانی و شرکت در تحقیقات و فعالیت های بین‌المللی ذیربط، اتخاذ تدابیر و اخذ تصمیمات لازم برای صحت، سهولت و سرعت امر تحقیق و مطالعه در همه زمینه ‌ها به ‌منظور اعتلای فرهنگ ملی و انجام تحقیقات مربوطه از جمله اهدافی است که توسط این سازمان دنبال می شود.

سازمان کتابخانه ملی در سال 1316 شمسی و آرشیو ملی در سال 1349 شمسی به منظور حراست و نگهداری میراث مکتوب و اسناد ملی در کشور ایجاد و به منظور هماهنگی در فعالیت ها این 2 سازمان در سال 1381 به یکدیگر ادغام و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کشور شکل گرفت.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccxpqm.2bqm08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما