يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : 79760
منبع : خبرگزاری تسنیم

تبیین احکام واقعی و مقابله با روش‌های غلط مهم‌ترین اقدام امام رضا(ع) بود

قم نيوز : عضو هیئت‌مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تبیین احکام واقعی، مقابله با روش‌های غلط و ارائه روش صحیح سه کار بزرگی است که امام رضا(ع) به انجام رساندند.
تبیین احکام واقعی و مقابله با روش‌های غلط مهم‌ترین اقدام امام رضا(ع) بود
تبیین احکام واقعی و مقابله با روش‌های غلط مهم‌ترین اقدام امام رضا(ع) بود
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌ تبار ظهر امروز در سومین همایش سیره امام رضا(ع) که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: تبیین احکام واقعی، مقابله با روش‌های غلط و ارائه روش صحیح استنباط سه کار بزرگی است که امام رضا(ع) به انجام رساندند.

وی با بیان اینکه در بین اهل‌بیت(ع) برای امام رضا(ع) فرصت تحرکات فکری و علمی فراهم آمد،گفت: در دوره ایشان شاهد خدمات بی‌بدیل به دین اسلام بوده‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های وجودی امام رضا(ع) تبیین فقه است،بیان کرد: خدا بر اساس مصالح و مفاسد و به‌مقتضای لطف خود احکامی را قانون‌گذاری کرده و این احکام واقعیه پس از رسول اکرم(ص) از یک علم مصومانه خطاناپذیر به دست مردم جامعه برسد که امام این کار را انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌ عبدالهادی مسعودی خمینی نیز در این مراسم گفت: کل قرآن را یک سیاق گرفتیم بنابراین در برخی موارد تفسیر موضوعی شده است که  در نقد بر این مجموعه لازم است به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه برای تبیین درست صراط مستقیم باید نظام ضلالت و هدایت قرآن را دریابیم، بیان کرد: برای این تفسیر روایی که به دید خودمان به تفسیر اهل‌بیت(ع) نزدیک است ساماندهی کردیم.

قائم‌مقام دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تولید کتاب پرتوی از تفسیر اهل‌بیت(ع) ادامه داد: روایات تفسیری موجود در بهترین نوع خود بررسی آیات صریح است ولی در آیات غیرصریح این کار در گذشته امکان نداشته زیرا ابزار رایانه‌ای نبوده است.

مسعودی خمینی ادامه داد: برای کتاب پرتوی از تفسیر اهل‌بیت(ع) از روش کار گروهی و تحقیق جمعی استفاده کرده‌ایم که در گذشته امکان آن وجود نداشته است لذا 600 روایت در مورد سوره حمد گردآوری‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: اسباب النزول در این کتاب بررسی‌ شده است و روایات تفسیری به علت اینکه می‌تواند کاستی‌های ما را پوشش دهد مورد توجه است، موضوع مورد توجه پیام‌گیری از آیات قرآن است تا بتوانیم از این پیام‌ها برای جامعه امروز خودمان بهره ببریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciuyay.t1a3q2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما