دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81475
منبع : خبرگزاری فارس

تثبیت جمعیت روستاییان با اجرای طرح اشتغال روستایی

قم نيوز : مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: هدف طرح اشتغال روستایی تثبیت جمعیت روستاییان است، اگر روستایی در روستای خود درآمد داشته باشد، دیگر به شهر مهاجرت نمی‌کند.
تثبیت جمعیت روستاییان با اجرای طرح اشتغال روستایی
تثبیت جمعیت روستاییان با اجرای طرح اشتغال روستایی
به گزارش قم نیوز سجاد چهرگانی با اشاره به وضعیت اجرای طرح اشتغال روستایی در استان قم اظهار کرد: بخش زیادی از طرح‌ها در این خصوص در استان مربوط به بخش کشاورزی بود، اما بخش‌های گردشگری و صنعت هم سهم خوبی از تسهیلات طرح اشتغال روستایی در استان قم داشتند.

وی ادامه داد: روستاهای استان قم ظرفیت‌های خوبی دارند و برای دسترسی به این ظرفیت‌ها نیاز به فراهم شدن خدمات زیربنایی است که در طول چهار دهه گذشته خدمات خوب زیربنایی به روستاهای استان صورت گرفت، باید روستاهای قم، کانون‌های اشتغال و تولید باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم افزود: کشاورزی سنتی دیگر جوابگوی نیاز زندگی روستاییان نیست، با ایجاد گلخانه در یک زمین کشاورزی مصرف آب یک دهم خواهد شد، در حالی که بازدهی سیستم کشاورزی گلخانه ای تا 20 برابر سیستم کشاورزی سنتی است و پرداختن به چنین طرح‌هایی توجیه پذیر است.

چهرگانی هدف طرح اشتغال روستایی را تثبیت جمعیت روستاییان دانست و تصریح کرد: اگر روستایی در روستای خود درآمد داشته باشد، دیگر به شهر مهاجرت نمی‌کند، در گذشته شیب مهاجرت روستاییان به شهر تند بود، اما این روند متوقف شده است و برای مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستاها تلاش می‌کنیم و با اجرای سرمایه‌گذاری‌ها در روستاهای قم این اتفاق رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌ها در اجرای طرح اشتغال روستایی در استان قم، ارائه طرح‌های فراوان به دلیل ارزان بودن تسهیلات این طرح بود، طرح‌هایی که برخی از آن‌ها ربطی به روستا نداشت و اشتغال روستایی را در برنمی‌گرفت، اجاره ندادیم که این طرح‌ها از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم خاطرنشان کرد: تلاش زیادی صورت گرفت که طرح‌های ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی از تسهیلات اشتغال روستایی در استان قم استفاده کنند، اما با پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به این طرح‌ها مخالفت شد، چون با وجود سرمایه بالای موردنیاز طرح‌های برق خورشیدی، این طرح‌ها اشتغال روستایی را در برنمی‌گرفت.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcene8v.jh8zfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما