سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 82259
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون راه و شهرسازی قم:

وضعیت اقتصادی مانع اصلی عدم استقبال ازتسهیلات بافت فرسوده درقم است

قم نيوز : معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم وضعیت اقتصادی را مانع اصلی استقبال نکردن مردم از تسهیلات بافت فرسوده دانست و گفت: با توجه به قیمت ساخت مسکن، مبلغی که به‌عنوان تسهیلات نوسازی مسکن پرداخت می‌شود، در سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز بود، ولی امسال این مبلغ ناچیز است.
وضعیت اقتصادی مانع اصلی عدم استقبال ازتسهیلات بافت فرسوده درقم است
وضعیت اقتصادی مانع اصلی عدم استقبال ازتسهیلات بافت فرسوده درقم است
به گزارش قم نیوز داوود طلوعی افزود: حتی اگر میزان وام نیز افزایش یابد، ساکنان بافت فرسوده توانایی پرداخت اقساط وام را ندارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر خانه‌های موجود در بافت فرسوده معمولا شامل چند واحد است و سود تسهیلات برای متقاضی سنگین می‌شود که این مساله یکی از موانع استقبال ساکنان از دریافت وام نوسازی منازل می‌باشد.

وی در عین ‌حال بیان کرد: بافت‌های فرسوده ناکارآمد می‌باشد و آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حوادث طبیعی بالاست که از ساکنان این محله‌ها انتظار می‌رود نسبت به نوسازی منازل خود اقدام کنند.

طلوعی افزود: دولت نیز متناسب با نوسازی، اعتباراتی برای خدمات روبنایی و زیربنایی محله‌های واقع در بافت فرسوده اختصاص می‌دهد و انشعاب‌های آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و اماکنی ازجمله مدارس، مساجد و درمانگاه بازسازی می‌شود.

وی در ادامه گفت: از سال ۸۶ تا آذرماه سال گذشته، صاحبان ۱۰ هزار و ۹۶۳ واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی‌ و متقاضیان هشت هزار و ۷۴۱ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی بیان کرد: امسال سهم پرداخت تسهیلات به متقاضیان در استان قم ۴۰۰ واحد بود که تاکنون متقاضیان نوسازی ۱۲۳ واحد به بانک معرفی‌شده‌اند.

به گفته معاون اداره کل راه و شهرسازی قم، ۲۸ درصد متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی ساکن خیابان جوب شور، ۱۹ درصد خیابان سمیه، ۱۴ درصد خیابان هفت تیر، ۱۰ درصد خیابان امامزاده ابراهیم(ع)، ۱۲ درصد خیابان خاکفرج، ۵ درصد  خیابان ایستگاه، ۳ درصد خیابان آذر، ۴.۵ درصد خیابان زینبیه، سه درصد خیابان دروازه ری و ۴.۵ درصد نیز ساکن سایر محله‌ها بوده‌اند.

وی بابیان این‌که تسهیلات صرفا به متقاضیانی که در محدوده بافت فرسوده سکونت دارند، پرداخت می‌شود، گفت: طبق شیوه‌نامه ابلاغ‌شده در فروردین‌ماه امسال، میزان تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریال با سود ۹ درصد دوران مشارکت در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: وام در چهار مرحله ساخت خانه شامل پی و فونداسیون، اسکلت، سقف و نازک‌کاری از طریق کارشناس بانک تایید و پرداخت می‌شود.

طلوعی خاطرنشان کرد: این اقدامات باید از طریق آورده فرد انجام شود و پس از اتمام و تایید کارشناس بانک، قسط‌های تسهیلات به فرد پرداخت می‌شود.

در حال حاضر مساحت بافت فرسوده (بافت ناکارآمد میانی) شهر قم یک هزار و ۵۸۷.۲ هکتار معادل ۳۳ درصد کل مساحت قم است که ۳۱۵ هکتار آن، مساحت بافت تاریخی این شهر می‌باشد؛ ۳۶۸ هزار و ۶۴۰ نفر معادل ۳۱ درصد کل جمعیت قم در بافت فرسوده ساکن هستند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcf10dc.w6d0tagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما