سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 82647
منبع : خبرگزاری فارس

قم میزبان 320 هزار زائر اربعین/ طبخ و توزیع 3.5 میلیون پرس غذا توسط موکب های قمی

قم نيوز : رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب کمک های مردمی ستاد اربعین استان قم گفت: وضعیت استان قم در ایام اربعین با استان‌های دیگر متفاوت است و پیش بینی می‌کنیم 120 هزار نفر مهمان غیرایرانی و حداقل 200 هزار مهمان داخلی در این ایام داشته باشیم.
قم میزبان 320 هزار زائر اربعین/ طبخ و توزیع 3.5 میلیون پرس غذا توسط موکب های قمی
قم میزبان 320 هزار زائر اربعین/ طبخ و توزیع 3.5 میلیون پرس غذا توسط موکب های قمی
به گزارش قم نیوز حسین طالب علی: این روزها همه جا سخن از اربعین است و فضای حقیقی و مجازی تحت تاثیر اتمسفر اربعین قرار گرفته است. هر کس به نحوی خود را بزرگترین گردهمایی جهان سهیم می‌کند. برخی بار سفر بسته و پیاده در مسیر عاشقی بین نجف تا کربلا پیاده روی خواهند کرد، برخی عنوان خادم الحسینی را برای خود برگزیده‌اند و قصد خدمت رسانی به زائران حسینی را در موکب‌ها دارند، برخی در شهر مانده و میزبانی زائران حرم کریمه اهل بیت(س) را عهده دار شدند. برخی روایت ساز هستند و برخی روایتگر فضای این روزهای شهر.

این روزها مغناطیس حسین(ع) همه را حول محور اربعین جمع کرده، همه با هر ن‍‍ژاد، رنگ، زبان، لهجه، قومیت و عقیده این روزها یک نوا دارند؛ «لبیک یا حسین....»

حجت الاسلام والمسلمین حسین احمدی قمی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در قم و رئیس کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان قم در خصوص کم و کیف برپایی موکب‌های اربعین در قم، مهران و شهرهای مختلف عراق به سوالات فارس پاسخ گفته است.

وظیفه کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین چیست؟

در تمام کشور کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین که مسؤولیت آن با ستاد بازسازی عتبات عالیات است از تمام موکب‌هایی که در مسیر زائران حسینی در داخل کشور و در عراق ارائه خدمات خواهند داشت ثبت نام کرده و پروانه موکب برای آنان صادر می‌کند.

در ادامه سهمیه اسکان و تغدیه به آنها اعلام می‌شود و امکاناتی که از خیرین و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)جمع آوری کردند را با همکاری دستگاه‌های مربوطه مانند گمرک به کشور عراق ارسال کرده و در عراق نیز در حد توان زیرساخت‌های لازم از جمله زمین، آب، فاضلاب و برق را برای موکب‌ها فراهم می‌کند.

 

چه تعداد موکب از استان قم در این گردهمایی بزرگ عاشقان حسینی خدمات دهی خواهند کرد و مردم در این بین چه نقشی ایفا می‌کنند؟

در قم استقبال بسیار خوب بوده و امسال دو برابر سال گذشته موکب ثبت شده است.

اصل کار دست مردم است و نقشی اصلی را آنان ایفا می‌کنند. رئیس ستاد اربعین هر استان استاندار است و در قم 16 کمیته بومی سازی شده که یکی از کمیته‌های اصلی کمیته اسکان، تغذیه و جمع آوری کمک‌های مردمی است که از سه ماه پیش کار خود را آغاز کرده است.  

در سال گذشته 300 کامیون، کامیونت و تریلی تجهیزات و امکانات 58 موکب را به عراق بردند. امسال 122 موکب ثبت نام کردند و تا امروز 98 موکب مجوز فعالیت گرفتند که تعدادی از آنها به کشور عراق اعزام شدند و پیش بینی می‌کنیم امسال بین 450 تا 500 کامیون، کامیونت و تریلی امکانات این موکب‌ها را به عراق ببرند.

 

اسکان 42 هزار زائر پاکستانی

فارس: با توجه به حضور زائران ایرانی و غیرایرانی در قم چه تمهیداتی برای میزبانی و پذیرایی از آنان پیش بینی شده است؟

ما در شهر قم سه موکب برپا کرده ایم که بزرگترین آن در مصلی قدس با عنوان اردوگاه مردمی اربعین حسینی است که به خدمات دهی به زائران غیر ایرانی و ایرانی می‌پردازد. سال گذشته حدود 42 هزار زائر پاکستانی در قم پذیرایی شده و اسکان داده شدند و در مجموعه 120 هزار نفر از زائران ایرانی و غیرایرانی در مصلی قدس اسکان و تغذیه داشتند.

یک موکب نیز در مقابل سیلوی قم توسط برادران افغانستانی برپا شده که به زائران حسینی در جاده اراک خدمت رسانی می‌کنند. یک موکب نیز اهالی جعفریه در سلفچگان برپا کرده اند.

6 موکب در شهر مهران برپا کردیم که فقط یکی از آنها روزانه 70 هزار پرس غذا طبخ و بین مردم توزیع می‌کند و در مجموع موکب‌های مستقر در مهران روزانه 150 هزار پرس غذا بین زائران حسینی توزیع خواهند کرد.  

در نجف 17 موکب، در مسیر 20 موکب، در کربلا 51 موکب، در کاظیمن سه موکب و در سامرا سه موکب داریم.

سهمیه استان قم تقریبا 250 هزار اسکان و 450 هزار پرس غذا در روز است که در مجموع در این ایام 3.5 میلیون پرس غذا باید توزیع شود.


 
320 هزار مهمان داریم

پیش بینی شما از حضور زائران ایرانی و غیرایرانی در قم چه تعداد است و آیا آمادگی برای پذیرایی مناسب وجود دارد؟

وضعیت استان قم در این ایام با استان‌های دیگر متفاوت است و پیش بینی می‌کنیم 120 هزار نفر مهمان غیرایرانی و حداقل 200 هزار مهمان داخلی در این ایام داشته باشیم.

ایرانی‌ها پس از عزیمت به قم معمولا یک شب استراحت می‌کنند ولی پاکستانی‌ها معمولا دو تا سه شب می‌مانند. سال گذشته با وجود تلاشی که در مصلی شد و فعالیت‌هایی که دستگاه‌های مختلف کردند نتوانستیم خدمات خوبی به زائران ارائه کنیم.

گردش مالی سال گذشته قم در اربعین با خدمات ارائه شده بالغ بر 24 میلیارد تومان بوده است و دستگاه‌ها ریالی کمک نکردند، امسال نیز کمک‌های مردمی دو برابر شده ولی نکته ای که از آن غفلت شده و مردم به آن توجه نکردند و ما نیز آن را فرهنگ سازی نکردیم همین موضوع تکریم زائران در شهر قم است.

شهروندان قمی می‌توانند به موکب مصلی قدس به عنوان مقر پشتیبانی از زائرین با هر توانی که دارند کمک کنند.

یکی از مقرهای ویژه که از مهمانان پاکستانی میزبانی می‌کند مسجد مقدس جمکران است. آماری که سال گذشته داریم حدود 65 درصد زائران پاکستانی به این مسجد مقدس مشرف شدند، ولی نکته قابل توجه حضور صد درصدی زائران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و از مسؤولان حرم درخواست داریم اعلام کنند چه کمکی به این زائران می‌کند.


آیا بین فعالیت و تقویت موکب‌ها اولویت بندی هم صورت گرفته است؟

نظر کارشناسی ما این است اولویت برای خدمت رسانی به زائران اربعین، قم است و حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و اوقاف باید به این امر توجه وی‍ژه کنند.  

اولویت دوم ما مهران است، اولویت سوم کاظمین، چهارم سامرا، پنجم مسیر نجف به کربلا و ششم کربلا. چون امکانات بسیار زیادی در کربلا جمع شده و نیاز است نقاط دیگر تقویت شوند.

در قم، مهران و سامرا امکانات محدود است که امیدواریم مردم کمک کنند و در این نقاط نیز خدمات خوبی به زائران ارائه شود.  

از عزیزان هم استانی درخواست داریم امکاناتی را که می‌خواهند با نظر ما به موکب‌ها کمک کنند اولویت کمک به موکب مصلی قم به عنوان قرارگاه مردمی اربعین حسینی است تا بتوانیم میزبان خوبی برای زائران ایرانی و غیر ایرانی به ویژه زائران پاکستانی که در فقر هستند و مسیر 10 هزار کیلومتری را برای این سفر با وضعیت دشوار طی می‌کنند ارائه کنیم.  

اولویت دوم موکب مستقر در کاظمین هست و در ادامه 98 موکبی که عازم هستند می‌توانند کمک‌های مردمی را دریافت کنند. ولی از مردم شریف قم درخواست داریم موکب مصلی قدس که موکب ویژه ای است را دریابند.



چند نفر خادم در این موکب‌ها به زائران حسینی خدمت رسانی می‌کنند و کدام دستگاه‌ها در قم بیشتر در این مسیر یاری گر شما بودند؟

سال گذشته 5 هزار خادم در مجموع موکب‌ها فعالیت کردند که امسال این آمار به حدود 7 هزار نفر رسیده است. در اینجا لازم است از تمام دستگاه‌هایی که پشتیبانی و حمایت از موکب‌ها را در دستور کار داشتند قدردانی کنم. استاندار، مجموعه استانداری، شرکت نفت بابت تامین سوخت نانوایی موکب‌ها، گمرک که جمعه‌ها هم نیرو برای انجام کار موکب‌ها فراهم کردند، اداره غله بابت تهیه آرد، سازمان صمت، صدا و سیما، شهرداری و بسیاری از دستگاه‌ها که در این مسیر قدم برداشتند.

از مردم قم به صورت ویژه بابت پشتیبانی از موکب‌ها قدردانی می‌کنیم و بازهم درخواست داریم برای زائران در قم نیز سنگ تمام بگذارند و با جان و دل از آنها پذیرایی کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgu397.ak9xt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما