جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۴۵
کد مطلب : 83219
منبع : خبرگزاری تسنیم

برنامه های فرهنگی در قم برای اجرا نیازمند برنامه مدون است

قم نيوز : رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قم گفت: برنامه‌های فرهنگی به‌ویژه در رفع آسیب‌ها، بدون نقشه راه، نتیجه‌بخش نیست.
برنامه های فرهنگی در قم برای اجرا نیازمند برنامه مدون است
برنامه های فرهنگی در قم برای اجرا نیازمند برنامه مدون است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌رضا عزت زمانی در ششمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده با موضوع "دفاتر تسهیل گری توسعه محلی" که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت:تعامل این دفاتر با مساجد می‌تواند در جلب اعتماد مردم و افزایش مشارکت‌های اجتماعی مؤثر باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قم افزود: برنامه‌های فرهنگی به‌ویژه در رفع آسیب‌ها، بدون نقشه راه، نتیجه‌بخش نیست و در این زمینه باید سند و نقشه راهی تدوین شود تا طرح‌ها،ضمانت اجرایی داشته باشد.

در این جلسه ابوالفضل شریفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم نیز عنوان کرد:دفاتر تسهیلگری توسعه محلی می‌تواند حلقه واسطی با دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با مواد مخدر باشد، در بحث مقابله با مواد مخدر با 30 دستگاه در تعامل هستیم و می‌توانیم دراین‌ارتباط از ظرفیت‌های دفاتر استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به در اختیار داشتن آمار معتادین،آمادگی همکاری در خصوص مبارزه با مواد مخدر در مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار و آسیب خیز هستیم.

شریفی بیان کرد: طرح محله سلامتی در حدود 3 سال است در قم متوقف‌شده درحالی‌که ظرفیت خوبی در حوزه آموزش و پیشگیری از اعتیاد بود و باید این مراکز با جدیت بیشتری احیا شود.

هادی کریمی اصل سرپرست اداره کل بهزیستی قم نیز در این جلسه عنوان کرد:در پذیرش مددجو از مناطق حاشیه‌ای مشکلی وجود ندارد اما نمی‌توانیم بلافاصله به جامعه هدف خدمت‌رسانی کنیم و این امر به دلیل کمبود اعتبارات،زمان می‌برد.

وی گفت: برای بهبود معتادان سال قبل 80 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت که اگر به هر معتاد مبلغی 500 هزار تومان برای ترک اعتیاد در نظر گرفته شود،با کمبود زیادی مواجه ایم و باید از منابع استانی در جهت تأمین نیاز اقشار مختلف و خانواده‌های نیازمند مساعدت گرفت.

ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری نیز بیان کرد:قبلاً در حوزه آمارگیری از مناطق آسیب خیز و حاشیه‌نشین، سپاه و بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی، برنامه‌هایی ارائه کرده‌اند که اگر این آمار و اطلاعات به اشتراک گذاشته شود می‌توان به دستاوردهای خوبی در مواجهه با آسیب‌ها از طریق دفاتر تسهیلگری دست‌یافت.

وی خاطرنشان کرد:باید در طرح‌ها و برنامه‌ها از موازی کاری دستگاه‌ها و نهادها به‌خصوص در بحث فرهنگی و اجتماعی جلوگیری شود تا بتوان برنامه دقیقی را عملیاتی کرد.

اکبر میرشکار مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در این جلسه گفت:با هماهنگی لازم با دفاتر تسهیل گری می‌توان خدمات را به جامعه هدف ارائه داد، در طرحی با محوریت یکی از مساجد و هیئت‌امنا در شهر قائم توانستیم در شناسنامه‌دار شدن افراد بی‌بضاعت و ارائه مستمری به نیازمندان با ظرفیت مردمی موفق باشیم.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌ محمد لطفی نیاسر رئیس سازمان صداوسیمای قم نیز عنوان کرد:مساجد بهترین ظرفیت برای جلب مشارکت مردم در مناطق محروم هستند و می‌توان از این طریق کمبودهای مناطق را شناسایی کرد.

در این جلسه همچنین مهندس ابوالفضل معرفی، مدیر دفتر تسهیلگری شهر قائم با ارائه یک گزارش میدانی خاطرنشان کرد:این دفتر فعالیت خود را از 17 فروردین در قم آغاز کرد و با مراجعه به درب منازل و مصاحبه توانستیم بخش زیادی از اطلاعات و آمار در جهت برنامه‌ریزی مناسب احصا کنیم.

وی تصریح کرد:شهر قائم از دهه 40 در قم شکل‌گرفته و در نزدیکی جمکران جنوب شرقی قم است و قبلاً در جوار روستایی به نام زرقان شکل‌گرفته و بر اساس سرشماری 28 هزار نفر جمعیت دارد و در اسماعیل‌آباد نیز 902 نفر ساکن هستند.

ابوالفضل معرفی بیان کرد:62 درصد جمعیت ایرانی و 28 درصد اتباع هستند همچنین 85 درصد باسواد و 50 درصد نیز تحت پوشش بیمه‌اند و با مشکلات زیادی ازنظر مدیریت شهری مواجه‌اند،البته شهرداری تلاش خود را در خدمت‌رسانی داشته اما به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز،با کمبودهایی ازنظر امکانات مواجه هستند.

وی بیان کرد:وجود حریم ریل راه‌آهن،آسیب‌هایی را برای اهالی ایجاد کرده است از طرفی برخی از ساختمان‌های نیمه‌کاره محلی برای حضور افراد بزه‌کار شده است که با پیگیری لازم یکی از این ساختمان‌ها تخریب شد.

وی عنوان کرد:یکی از دغدغه نیز سخت‌گیری نهادهای حمایتی در پذیرش مددجوست و دراین‌باره با مشکلات زیادی در ساماندهی افراد مواجه ایم که باید تدابیری اتخاذ شود این افراد بتوانند از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccoiq4.2bq1s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما