دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : 83824
منبع : خبرگزاری فارس

ترویج مطالعه سبب رشد جامعه ای با تفکر خلاق می‌شود

قم نيوز : محقق و نویسنده حوزه خانواده گفت: نیروی انسانی توسعه یافته که مهمترین شاخصه در توسعه هر کشور است با ترویج مطالعه، حاصل می‌شود چرا که افراد اهل مطالعه، خلّاقانه و نقّادانه به موضوعات مختلف نگاه وتوجه دارند‌.
ترویج مطالعه سبب رشد جامعه ای با تفکر خلاق می‌شود
ترویج مطالعه سبب رشد جامعه ای با تفکر خلاق می‌شود
به گزارش قم نیوز سیده مریم طباطبایی ندوشن امروز با اشاره به اهمیت ترویج کتاب خوانی اظهار کرد: هر جامعه، شهر، کشور، سازمان و خانواده‌ای به اندازه مطالعه اش رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی جامعه با کتابخوانی محقق می‌شود، افزود:در جامعه امر به کتاب خوانی و مطالعه موضوع بسیار مهمی است که هر سرمایه گذاری در این زمینه، ارزش افزوده‌های قابل توجهی در کوتاه مدت ایجاد می‌کند.

محقق و نویسنده حوزه خانواده با اشاره به نقش کتاب در افزایش هوش کودکان تصریح کرد: فرزندی که به مطالعه می‌پردازد دو تفکر خلاق و نقاد در وی پرورش پیدا می‌کند، و چنانچه این دو تفکر در افراد یک جامعه، تقویت شود، تحقق توسعه پایدار سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

نویسنده بیش از 50 مقاله در حوزه خانواده و تربیت فرزند افزود: اساس خلّاقیت تخیل است و هنگامی که فردی مطالعه می کند یا برای کودکی کتاب خوانده می‌شود، تخیل او به پرواز در می‌آید و به پرورش تخیل می‌پردازد بنابراین ضمن اینکه آموزه‌های اخلاقی و تربیتی به فرد منتقل می‌شود، تقویت خلاقیت و تفکر خلاق نیز اتفاق می‌افتد .

طباطبایی ندوشن ادامه داد: کودک و نوجوانی که عادت به مطالعه می‌کند ضمن پرورش تخیل به نگاه نقاد و تفکر نقاد نیز دست می‌یابد و این تفکر، باعث وسعت فکر و بینش درونی می‌شود.

وی افزود: بینش درونی معادل بصیرت است و فردی که تفکر نقاد دارد، شجاعت فرارفتن از چارچوب‌های ذهنی مرسوم را پیدا کند و به مسائل، نگاهی متفاوت و ویژه دارد و راه حل‌های خلاقانه‌تر، عقلانی‌تر و اخلاقی تری برای مسائل می‌یابد.

این روزنامه نگار با تاکید بر اهمیت نقش والدین در ایجاد عادت مطالعه در فرزندان افزود: بهترین روشی که والدین می‌توانند عادت به مطالعه را در فرزاندانشان درونی کنند، کتابخوانی برای آنها از سنین خردسالی است.

وی گفت: بسیاری از خردسالان، ازکتابخوانی والدین بویژه در هنگام خواب استقبال می‌کنند چرا که به آرامش می‌رسند و این برای یک خردسال، نوعی وقت گذاشتن والدین برای وی تلقی می‌شود، بنابراین از بدو زندگی احساس خوشایندی نسبت به کتاب و مطالعه پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عادت به مطالعه در افراد جامعه، نسبت مستقیمی با کاهش ناهنجاری‌ها، موفقیت‌های کاری و حرفه‌ای، ارتباط موفق زوجین، تربیت صحیح فرزندان و افزایش رعایت اخلاق در مراودات اجتماعی و سیاسی دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceev8v.jh8xwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما