چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : 88531
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرکل اوقاف قم:

آماده توسعه وقف مشارکتی در قم هستیم/ توجه به وقف در حوزه علم

قم نيوز : مدیرکل اوقاف استان قم از آمادگی برای توسعه وقف مشارکتی خبر داد و گفت: چندین نفر می‌توانند با تجمیع سرمایه‌ یک موقوفه را از خود به یادگار بگذارند.
آماده توسعه وقف مشارکتی در قم هستیم/ توجه به وقف در حوزه علم
آماده توسعه وقف مشارکتی در قم هستیم/ توجه به وقف در حوزه علم
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام عباس اسکندری اظهار کرد: وقف در دین مبین اسلام دارای ویژگی‌های خاصی است، از جمله اینکه بر نوع‌دوستی با نیاتی همراه خواهد بود که موجب پیشرفت دنیایی و تبلیغ مکتب می‌شود و هم در قیامت، ثمراتی برای واقف خواهد داشت.

وی افزود: بررسی نیت‌های واقفان در طول تاریخ نشان می‌دهد عمده آنها مربوط به برپایی و اقامه عزای اهل بیت (ع) و روضه‌خوانی امام حسین (ع) هستند، مجالسی که در آنها احکام و مسائل دینی بیان می‌شوند و همین مجالس و محافل هستند که موجب بقای اسلام و زنده شدن مراکز دینی شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بقاع متبرکه نیز به واسطه موقوفات به فعالیت خود ادامه می‌دهند، گفت: جهاد بر دو نوع است، جهاد با جان و جهاد با مال؛ وقف جهاد با مال است و می‌توانیم موقوفاتی داشته باشیم که در زمان ظهور امام عصر (عج)، برای قیام مهدوی و حکومت جهانی آن حضرت هزینه شود چنانکه برخی در سده‌های قبل اموال خود را وقف کرده‌اند و امروز در نظام ولایی مصرف می‌شوند.

وی ادامه داد: نیت‌های مختلفی هم برای درمان بیماران و آزادی زندانیان در موقوفات وجود دارد که موجب شده پرونده اعمال واقفان همچنان باز باشد و از عوائد این موقوفه‌ها به حساب آنها وارد شود حتی با اینکه در قید حیات نیستند.

حجت الاسلام اسکندری به نیازهای روز جامعه و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اشاره و ابراز کرد: تولید علم یکی از اولویت‌های کشور به شمار می‌رود در حالی که در حوزه مباحث علمی و فرهنگی، موقوفات کمی داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: اگر جوانان دانشمند ایرانی پشتوانه مالی داشته باشند و بتوانند اختراع و اکتشافی داشته باشند، این مسئله هم در راستای ارتقا سطح علمی کشور مفید است و هم ثواب بهره‌مندی همه جهانیان از آن اختراع و اکتشاف، برای کسی که آن پشتوانه مالی را فراهم کرده نیز نوشته می‌شود.

وی خواستار توسعه وقف در حوزه علم و فناوری شد و گفت: خیّر بودن فقط به داشتن مال و اموال فراوان نیست، گاه ممکن است شخصی علم و دانشش را به میان آورد و مشکلات جامعه را حل کند، یا فردی دیگر کاری را به عنوان سنتی حسنه در جامعه نهادینه می‌کند و دیگران هم آن را انجام می‌دهند و نفع آن به همگان می‌رسد.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه برخی بدون تمکن مالی مایل به وقف هستند، خاطرنشان کرد: راه برای اینگونه افراد هم باز است چرا که وقف مشارکتی راه حلی برای این مسئله به شمار می‌رود به این صورت که چندین نفر سرمایه‌هایشان را روی هم می‌گذارند و یک موقوفه را از خود به یادگار می‌گذارند؛ در اسلام هم کیفیت و نیت مهم است نه کمیت و اندازه کار خیر.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: این اداره کل آمادگی دارد که وقف مشارکتی را توسعه دهد و برای این منظور، به گردآوری داشته‌های خود بپردازد تا با تجمیع آنها، کاری ماندگاری و عظیم را به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه آنچه برای نظام ولایی جمهوری اسلامی اهمیت دارد، حضور و مشارکت مردم در همه عرصه‌ها از جمله وقف است گفت: حضور همه جانبه خیرین و اقشار مختلف مردم در کمک به نیازمندان در قالب طرح مواسات و همدلی مومنانه، نشان‌دهنده همگرایی و هم افزایی بالای مردم ایران است.

حجت الاسلام اسکندری خلوص نیت در وقف را مهمترین شرط مقبول بودن آن دانست و تصریح کرد: نیت در اسلام دارای اهمیت فراوانی است و کار خالصانه برای خداوند، به یقین تأثیر مهمی بر زندگی دنیوی و اخروی آدمی خواهد داشت.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcezn8v.jh8vxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما