سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : 8934

قوانين موجود در شهرداری ها بايد بازنگری شود

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم ضرورت بازنگری قوانين پيش روی شهرداری ها را امری اجتناب ناپذير دانست.
قوانين موجود در شهرداری ها بايد بازنگری شود
به گزارش قم نیوز، محمد دلبری روز گذشته در اولين همايش و نمايشگاه فرصت‌های سرمايه‌گذاری در شهرداری ها كه در سالن اجتماعات وزارت كشور برگزار شد ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش در ایام هفته دولت و دفاع مقدس و اهمیت این همایش اظهار داشت: همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها؛ فرصتی است تا شهرداران محترم شهرهای کشور بتوانند فرصت‌هایی که برای ورود سرمایه‌گذار در مجموعه مدیریتی شهری‌شان فراهم شده را ارائه بدهند.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران جهت مشاركت در عمران و آبادانی کشور گفت: سرمايه‌گذاران نقش موثری در آبادانی شهرها ایفا نموده و می بايست با برنامه‌ريزی زمينه و بستر ورود سرمايه‌گذاران را در طرح‌های عمرانی شهرها محقق نماييم.

دلبری ضمن اشاره به تحقق فرمان مقام معظم رهبری که امسال را سال حمایت از سرمایه و کار ایرانی و همچنین تولید ملی نامگذاری نمودند، اظهار داشت: تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی منشاء خیر و برکاتی برای کشور جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و بهره‌گيری از منويات معظم له راهگشا خواهد بود.

شهردار قم دلایل سرمایه‌گذاری را میهن دوستی، اشتغال زایی، کار آفرینی و پیشرفت اقتصادی کشور دانست و اضافه کرد: یکی از دلایلی که مانع سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود سیستم بانکی است و نرخ سود سپرده بانک‌ها رغبت سرمایه‌گذاران را کم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات موانع سرمایه‌گذاری مربوط به مجموعه مدیریت شهری است، اظهار داشت: به عنوان یک ایرانی بهتر است سرمایه را در کشور خود استفاده کنیم.

شهردار كلان‌شهر قم با اشاره به مشكلاتی كه پيش روی مجموعه مديريت شهری برای ورود سرمایه‌گذاران قرار دارد افزود: بخشی از مسائل مربوط به قوانین می باشد و چالش‌هایی که بین شهرداری ها وجود دارد در برخورد نظارتی و تشکیلاتی تابع ضوابط دولتی است و بایستی پاسخگو به مراجع نظارتی باشند.

وی نبود تشکلی برای شهرداران را یکی ديگر از مشکلات پيش روی شهرداران ذكر كرد و افزود: شهرداران بايستی مجموعه اقتصادی و یا شرکت سرمایه‌گذاری و کانون انجمن شهرداری‌ها را تشکیل داده و یا سهامی و بانکی را ایجاد کنند و با یک تدبیر و یک کارگروهی و با استفاده از ماحصل آن موارد را پيگيری نمايند.

وی ضمن اشاره به لزوم بازنگری در ماده ۵۶ و ۷۳ قانون شهرداری ها و تشكيل يك مجموعه اقتصادی افزود: ضرورت بازنگری قوانین پیش روی شهرداری‌ها امروز امری اجتناب ناپذیر می‌باشد. همان طوری که یک مدیر خوب بایستی در زمان خودش تصمیمات متناسب با زمان خودش بگیرد دستگاه‌هایی که قانونگذار هستند بايد متناسب با آن قانون را تغییر بدهند.

دلبري اذعان داشت: در حال حاضر قانون‌هایی وجود دارد که چهل تا پنجاه سال پیش تدوین شده و در زمان حاضر ضرورت دارد که این قوانین بازنگری و متناسب با شرایط روز اصلاح شود. که این یک امر طبیعی می‌باشد.

شهردار كلان‌شهر قم بر لزوم توجه به ساختار و چارت سازمان شهرداری‌ها تأكيد كرد و افزود: باید بازنگری در ساختار و چارت آن متناسب با نيازها و شرایط مدیریت روز انجام بشود و این قوانین برای زمان‌هاي خيلی گذشته پیش بینی شده است و یک ساختار و یک چارت ثابت بوده است.

دلبری ضمن اشاره به استفاده مناسب شهرداری ها از فرصت‌ها خاطرنشان كرد: دستگاه‌های نظارتی ما باید با توجه به شرایط امروز کشورمان و متناسب با شرایط روز با شهرداران مواجه شوند، و این ضرورت وجود دارد که درقوانین و ضوابط دستگاه‌های نظارتی بازنگری انجام شود، که این یک امر طبیعی است، که بایستی دستگاه های نظارتی پيگيری نمايند.

وی ضمن اشاره به نهاده‌های مورد نياز شهرداری ها گفت: از ابزارهای اصلی شهرداری‌ها قیر، بتن، جدول و میله‌گرد و موضوعاتی این چنینی است و بایستی خود شهرداری‌ها همت کنند و کانونی را ایجاد کنند تا در مواقع بحرانی و در شرایط متناسب با روز مصالح مورد نیاز خود را تأمین شود.

شهردار كلان‌شهر قم در ادامه تصريح كرد: بر هیچکدام از شما عزیزان پوشیده نیست خدمت‌های گسترده‌ای که متولی آن در قانون و در ضوابطی که در پیش روی شهروندان است به عهده شهرداران است اما در تأمین منابع و تخصیص بودجه و اینکه بتوانند خدمات را به نحو احسن انجام بدهند مسوولیت آن با خود مجموعه شهرداری می‌باشد که یک نهادی است که در تأمین منابع و هزینه های خودش خودكفاست.

دلبری وابستگی شهرداری‌ها به نهاده‌های ساختمانی از جمله ميلگرد و آرماتور را مشكل خیلی از شهرداران ذكر كرد و بيان داشت: بسياری از پروژه‌ها با مشکل روبرو شده و با نبود مصالح ساختمانی سیمان و بتن پروژه‌ها به چالش کشیده شده است.

وی در بخشي از سخنان خود خواستار حمايت بانك‌ها از طرح‌ها و پروژه‌های شهری شد و گفت ايجاد سهام از سوی بانك‌ها برای مردم می تواند در رشد و دگرگونی اجرای پروژه‌ها مؤثر باشد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود استفاده از ابزارهای نوين تأمين مالی براي پروژه‌های شهري شهرها را از بهترين ابزارهای جدید دانست و اضافه كرد: سكوك يكی از اين منابع مالی است كه در سازمان بورس نيز تصويب شده است اما آئين‌نامه آن هنوز نيامده است، شهرداری ها اسناد مالكيت زيادی دارند و می توانند از اين روش استفاده كنند. اين روش از اوراق مشاركت به مراتب بهتر است.

دلبری در ادامه خاطرنشان كرد: امروزه کار شهرداری ها از یک کار تک بعدی فراتر رفته واقدامات صرف کار خدماتی یا عمرانی نبوده و در تمامي عرصه ها وارد شده اند ، و این ضرورتی که مدیریت شهری با مدیریت اقتصادی دارد، ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی ضمن اشاره به هزینه‌های سنگینی که بر سر راه مدیریت شهری قرار دارد افزود: شهرداری یک سازمان غیردولتی است و علاوه بر مدیریت هزینه می‌بایست نسبت به مدیریت درآمد هم نظر داشته باشد و تمام هزینه‌های عمرانی و جاری را تأمین نماید که این امر مشکلاتی را پیش روی مجموعه مدیریت شهری قرار می‌دهد.

دلبری در ادامه گفت: شهرداران و مجموعه مدیریت شهری برای اداره شهر و انجام وظایف خطیر خودشان که بیش از ۳۵۰ نوع خدمت را به شهروندان ارائه می دهند با مشکلات تامین منابع مواجهه هستند.

وی افزود: شهرداري یک مجموعه یا یک نهاد عمومی می باشد که هزینه‌های خود را از محل درآمدهای خود تأمین نموده كه اين درآمدها پایدار و متناسب با شرایط کشور نيست و درآمد شهرداری تحت تأثیر شرايط كشور از قبيل ساخت و سازها می باشد.

دلبری در ادامه بر لزوم تشكيل شرکت سرمایه گذاری عام برای شهروندان در هر شهر تأكيد كرد و اذعان داشت: باید سازکار این کار فراهم شود و شهروندان را در عمران و آبادانی شهرها سهیم و شریک نماييم و منابع و سرمایه‌های اندک شهروندان را در قالب شرکت‌های عمرانی و آبادانی شهر بكار گيريم و این کانون را سهامی عام نماییم و مردم خودشان در عمران و آبادانی شهرشان نقش داشته باشند.

وی بر لزوم تعامل شهرداری‌ها با مجموعه معاونت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد و استفاده از فرصت‌هایی اين وزارتخانه تأكيد كرد و بيان داشت: استفاده از این فاینانس و منابع خارجی در حال حاضر وجود دارد. وشركت‌هاي خارجي هستند که آمادگی لازم جهت سرمایه گذاری در شهرها بویژه در شهرهای مذهبی ایران را دارند.

شهردار كلانشهر قم در ادامه ضمن اشاره به ويژگي‌های شهر مقدس قم گفت: شهر قم پایتخت مذهبی و قطب فرهنگی کشور و شاه‌راه مواصلاتی ۱۷ استان کشور می باشد و وجود بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و همچنین بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام و وجود مراجع عظام و تأکید مقام معظم رهبری که قم یک شهر بین المللی است فرصت بسیار خوبی برای سرمايه‌گذاران بوجود آورده است.

وی مهم ترین پروژه را برای ورود سرمايه گذاران در قم بلوار پیامبر اعظم (مسیرحرم-جمکران) به طول ۷کیلومتر ذكر و تصريح كرد: بعد از ۱۷سال در حال حاضر اين پروژه آماده ورود سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران می باشد.

شهردار قم جهت برگزاری همایش و نمایشگاه دوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری، در شهر مقدس قم اعلام آمادگی و ابراز اميدواری كرد: این نمایشگاه و همایش به صورت چرخشی در کلان‌شهر های مختلف كشور برگزار شود تا هم از تجربيات شهرداران و هم از نواقص و آسیب‌هایی که در مدیریت شهری وجود دارد استفاده لازم را ببرند.

شايان ذكر است، اولين همايش و نمايشگاه فرصت‌هاي سرمايه گذاري در شهرداری ها با حضور وزير كشور، ریيس سازمان شهرداری ها و دهياری ها، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای سراسر كشور و سرمايه‌گذاران روز گذشته در سالن همايش‌های وزارت كشور برگزار شد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcf.mdciw6d1jgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما