دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : 91214
منبع : خبرگزاری فارس

توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به بانوان طلبه

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید در توصیه‌های مهمی به بانوان طلبه گفت: حوزه‌های علمیه چه خواهران و چه برادران باید دارای توکل و توجه به خداوند باشند و این اصول را در نظر بگیرند.
توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به بانوان طلبه
توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به بانوان طلبه
به گزارش قم نیوز آیت الله نوری همدانی با صدور پیامی به آیین بازگشایی سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که به صورت مشترک در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار کرد: از اینکه برای بنده توفیقی حاصل شد در خدمت مدیران محترم و اساتید محترمه حوزه‌های علمیه خواهران و حوزه علمیه جامعه الزهرا(س) باشم خداوند را شاکرم این دو نهاد از ثمرات انقلاب اسلامی است

این مرجع تقلید افزود: خدا را شاکر هستیم از این جهت از جهت اینکه در مملکت ما در سراسر کشور تعداد ۵۰۰ مدرسه برای طلاب خواهر محترم در حوزه قم، شهر قم، جامعه الزهرا(س) با درخشندگی خاصی که دارد از ثمرات این نهاد است.

وی با اشاره به تفقه در دین که کار حوزه‌های علمیه اسلامی است، خاطرنشان کرد: صحبت خود را از خطبه سیدالشهدا در شب عاشورا آغاز می‌کنم سید الشهدا در این خطبه یکی از پایه‌های حرکت خود را تفقه در دین معرفی میکند بنابراین تفقه در دین کار بسیار مهمی است.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به کادرسازی در اسلام، تصریح کرد: باید از طرفی تبیین و بیان بکنند، از طرفی منتشر بسازند و از طرفی از سطح بسیار بالایی تفقه در دین داشته باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید مملکت‌ها و شهرها از هم جدا انسان‌هایی دارند که باید فکر کنند و برای خودشان تفقه در دین داشته باشند، افزود: در هر شهر و روستا و مملکتی که از هر فقه و گروهی باشند باید عده ای تفقه در دین بکنند و بعد از اینکه فقیه شدند برگردند به محله خودشان تا اینکه همه مردم در مسیر اسلام گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه حالا تفقه در دین کار مدرسه‌های ما است، خاطرنشان کرد: اسلام توجه بسیار و عنایت فراوان بر افرادی دارد که تفقه در دین می‌کنند، تشویق و ترغیب می‌کنند که افرادی در این راه گام بردارند به حدی آنها را تشویق می‌کند که کسی که در راه طلب علم گام برمی دارد و از منزل گام بیرون می‌گذارد هفتاد هزار فرشته الهی او را بدرقه می‌کنند و ملائکه و فرشتگان الهی پروبال خود را زیرپای طالبان علمی می‌گستراند و خداوند دوست می‌دارد کسانی که در راه علم گام بر می‌دارند و کسی اگر در این راه بمیرد شهید محسوب می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه این ابعاد عظمت اسلام را مشخص می‌کند، افزود: این راه شیخ طوسی‌ها و علمای بزرگ ماست، کسانی که می‌خواهند این راه را طی کنند باید چند مسئله را در نظر بگیرند اول اخلاص است که به عمل ارزش و نتیجه می‌دهد.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) تاکید کرد: ایشان می‌فرمایند هرکس 40 بار کار خود را با اخلاص انجام دهد از عنایت خداوند حکمت بر قلب و زبانش جاری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دومین اصل مهم این است که افراد در این راه سستی و تنبلی نکنند، خاطرنشان کرد: سومین شرط این است که فرد با همت بلند در این راه قدم بردارد و به مرحله‌های پایین از علم قناعت نکند بلکه اوج و قله را در نظر بگیرد و با اراده گام بردارد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه هر کسی فرزند زحمت خودش است، افزود: هرقدر انسان کوشاتر باشد اجر و عظمت بیشتری به دست می‌آورد، انسان با همت بلند به مراتب بالا می‌رسد، هر کس با اراده محکم پیش برود پیشرفت می‌کند و هرکسی اراده محکم ندارد عقب می‌ماند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه شرط دیگر این است که فرد در ادبیات بسیار کامل باشد، افزود: کسی که در ادبیات کامل نباشد تاکید می‌کنم که ادبیات پایه است اگر پایه قوی نباشد چیزی روی آن قرار نمیگیرد، کسی که در راه علم گام بر می‌دارد میخواهد با قلم و ادبیات خودش چیزهایی را منتشر کند.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط خاص با خداوند شرط دیگر تفقه است، خاطرنشان کرد: نماز شب و تهجد باعث می‌شود که در قلب انسان نورانیتی پیدا شود و این است که طلاب محترم نباید این دو امر را فراموش کنند.

شناخت فراز و نشیب در راه تفقه در دین اصل ضروری دیگر است، افزود: انسان باید بداند که ما در دین خودمان روایت‌هایی داریم که بیان فرموده‌اند ما شیعه‌ها مخصوصا سیره اهل بیت را از روایات می‌گیریم و یا از علم رجال باید استفاده کنیم و آنها را به درستی یک به یک بشناسیم و با کتب رجال آشنایی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه در کتب رجال زنان فراوانی داریم، خاطرنشان کرد: بعدا این نقشه دشمنان بود که زنان را کنار زدند، درکتب رجال صدها زن مانند مردها احادیث را اخذ می‌کردند، در رسائل ۳۵ هزار حدیث ذکر شده است، آیت الله بروجردی یک جامع الحادیث شیعه گفته بودند باید نوشته شود و ۴۳ هزار و ۸۰۰ حدیث که مربوط به احکام علمی اسلام است جمع آوری شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه کسی که میخواهد تفقه در دین به دست بیاورد باید خودش را مجهز کند، بیان کرد: باید این فرد از معنویت و اخلاص و ارتباط با خدا خیلی در سطح بالا باشد، خداوند خودش در قرآن فرمموده است که کسی که در راه ما جهاد کند ما خودمان به او کمک میکنیم و او را هدایت میکنیم.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه چه خواهران و چه برادران باید دارای توکل و توجه به خداوند باشند و این اصول را در نظر بگیرند، افزود: یکی از اصول مهم دیگر اخلاق است طلاب باید تا جایی در اخلاق شایستگی داشته باشند که مردم از آنها یاد بگیرند ما باید خودمان را خدمتگذار مردم بدانیم و در خدمت مردم باشیم.

وی با اشاره به مهربانی با مردم و در برابر مردم متواضع بودن بسیار ارزشمند است،‌ تاکید کرد: هرچقدر علم فرد بیشتر باشد تواضعش در برابر مردم بیشتر است همانطور که پیامبر خدا رئوف و مهربان بودند.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اهمیت شناخت زمان، ‌افزود: ما در زمان خاصی زندگی می‌کنیم و باید زمان خودمان را بشناسیم، این مدرسه‌ها همه در نتیجه کار امام و رهبر معظم انقلاب است که عنایت ویژه‌ای به حوزه‌ها دارند که این طلاب و حوزه‌ها هر جایی که باشند اسلام را نشان می‌دهند و مردم را راهنمایی می‌کنند و از این جهت تاکید می‌کنم که طلاب محترم جدی و کوشا باشند و مدتی زحمت بکشند این راه شیخ طوسی‌ها و شیخ مفیدها را ادامه بدهند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه این راه راه آسانی نیست، افزود: جنگ تحمیلی یکی از سختی‌هایی بود که در پیش رو داشتیم که در آن خانم‌ها مانند آقایان نقش بسیار با اهمیتی داشتند، الان هم درحوزه‌ها الحمد الله طلاب خواهر بسیار با کوشش فراوان را داریم. نوشته‌ها و تحقیقات آنها را می‌بینیم در سطح بسیار خوبی است.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه طلاب خواهر پیشرفت‌های فراوان دارند و امیدواریم که باز هم پیشرفت کنند، افزود: ما طلبه‌ها کارمان همه اش در پرتوی عنایت امام عصر است و طلاب شاگران امام عصر هستند که راه را هموار می‌کنند که روزی آن حضرت ظهور خواهد کرد ما مانند امام که همه کارهایش را مقدمه ظهور امام عصر می‌دانست ما هم باید زمینه ساز ظهور امام عصر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر امر مهمی است که باید در آن کوشا باشیم، خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم که به آن حضرت مربوط باشیم که خداوند متعال به این مسیر عنایت بیشتری کند تا مردم بدانند که سعادت همه مردم در اسلام است و آخر این جریانات به ظهور امام عصر ختم می‌شود و نهایت جهان عدل و داد حضرت مهدی(عج) است و انشالله تعالی ما در این جریان سهم بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgtx9y.ak9qq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما