دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : 91939
منبع : خبرگزاری فارس

رسیدگی به مردم نخستین برنامه کاری روزانه در سیره امام رضا (ع) بود

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم نخستین برنامه کاری آغاز هر صبح امام رضا (ع) را وقف خود در خدمت به مردم و رسیدگی به امور آنان دانست و بر تأسی مسؤولان به سیره خدمات اجتماعی آن حضرت تأکید کرد.
رسیدگی به مردم نخستین برنامه کاری روزانه در سیره امام رضا (ع) بود
رسیدگی به مردم نخستین برنامه کاری روزانه در سیره امام رضا (ع) بود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی ظهر امروز در سوگواره امام رضا (ع) با اشاره به سیره عبادی آن حضرت اظهار کرد: یکی از پایبندی های امام هشتم (ع) در هر روز، خواندن 10 جزء قرآن بوده است، یعنی ایشان در هر سه روز یک ختم قرآن داشتند که نشانه اهمیت خواندن قرآن، تدبر در آن و عمل به آن است.

وی اضافه کرد: همین جا می توان از همه بویژه نوجوانان و جوانان عزیزمان درخواست کنیم که در تأسی به این امام هُمام، فقط 20 دقیقه از چند ساعت پرسه زدن های روزانه خود در فضای مجازی را به قرآن و تلاوت آن اختصاص دهند تا نورانیت بیشتری کسب کنند.

قرآن چه در برزخ و قیامت خریدار دارد

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه و درباره اهمیت قرآن در برزخ و آخرت تصریح کرد: نقل است که علامه طباطبایی مادر مرحومه خود را در خواب دید و از ایشان درباره آن دنیا پرسید و چنین پاسخ شنید که باید اعمالی با خود به همراه بیاورید که خریدار داشته باشد. این جا بود که علامه از مادر درباره عملی که در آن دنیا خریدار دارد پرسید و مادر به قرآن اشاره کرد.

وی افزود: پس از آن بود که مرحوم علامه طباطبایی تصمیم به نوشتن تفسیر المیزان گرفت، تفسیری که همچنان و پس از نیم قرن، مورد توجه همه اندیشمندان و محققان علوم قرآنی و دینی است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین درباره بخش دیگری از سیره عبادی امام رضا (ع) خاطر نشان کرد: آن حضرت نماز شب خود را به صورت مفصّل می خواندند و پس از ادای نماز صبح، سجده ای طولانی انجام می دادند.

وی افزود: آن گونه که در کتاب های روایی و از جمله کتاب شیخ صدوق درباره سیره امام رضا (ع) آمده است، آن حضرت پس از آن روز خود را با رسیدگی به امور مردم و وقف زمان برای خدمت به آنان آغاز می کردند، به بیان دیگر نخستین کاری که حضرت در ابتدای صبح هر روز به آن پایبند بودند، حضور در بین مردم و رسیدگی به امور آنان بود.

 مسؤولان در دسترس مردم باشند

حجت الاسلام حسینی قمی سپس به ضرورت دسترسی مردم به مسؤولان اشاره و مطرح کرد: عزت در خدمت به مردم است و از این رو مردم نباید گرفتار دادن نامه و درخواست خود به یک مسؤول یا بیچاره شدن برای دیدن و ملاقات با او باشند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به روایتی از امام رضا (ع) توجه داد و گفت: مسؤولان بدانند که آن امام رئوف در روایتی، بالاترین شُکرگزاری به درگاه خدا را در دستگیری از مردم می دانند.

وی همچنین با اشاره به کمک های مؤمنانه مردم به همنوعان خود در این ایام و بویژه بعد از همه گیری بیماری کرونا تصریح کرد: این کمک ها بسیار خوب و لازم است، اما باید پذیرفت که صِرف این کمک ها، دردی از مردم و گرفتاری های اصلی آنان بویژه افراد درگیر با کرونا و خانواده های آنان را برطرف نمی کند.

حسینی قمی در ادامه به روایت «لا صدقه و ذو رَحِم مُحتاج» از امام زمان (عج) اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس این روایت، اگر در بستگان فردی، فقیر و محتاج پیدا می شود، نوبت به صدقه دادن نمی رسد، بلکه باید به همان بستگان نیازمند رسیدگی کرد.

وی با انتقاد از برخی مسؤولان که کمک های ناچیز خود را به برخی خانواده ها رسانه ای و منتشر می کنند افزود: کمک به نیازمندان و بویژه بستگان و خویشاوندان مُحتاج باید با حفظ آبروی آنان همراه باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaoono.49n6e15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما